Help kortsluiting !!?????

#1
Goedenavond allen.

Ik weer eens een wijze raad nodig.
Ik denk dat ik ergens kortsluiting heb,
Mijn groot licht werkt niet, de normale lampen wel.
Ik heb de schakelaar aan het stuur gedemonteerd, en koop morgen een nieuwe.
Dan...... Mijn motor springt alleen aan als ik het licht heb ingeschakeld .
Als ik de lampen uit heb, draait alleen de startermotor rond.
Schakel ik de lampen in dan springt de motor aan.
Loopt de motor eenmaal, en ik doe de lampen uit, dan slaat ie weer af.......
Ik heb vorige week mijn B-GT nog gebruikt, toen was dit nog niet zo ( wel dat het grootlicht niet deed)
Tevens werken mijn achteruitrijlichten niet meer.
Ik heb toen een constante +draad even naar de bak getrokken om te testen........
Toen branden ze wel, maar alleen constant, het had dus geen invloed of ik de bak in zijn achteruit had staan of niet.... Ze branden constant.
Naar een paar minuten was de draad zo heet geworden , dat ik het er maar afgehaald heb.
Wat doe ik fout, en waar moet ik zoeken.?
Oh ja ik heb een B- GT van1977 uit Engeland, dus RHD

Wie kan mij weer op de goede weg helpen

Groet ton vos
Voorthuizen

Re: Help kortsluiting !!?????

#2
Beste Ton,

Ben je in het bezit van de bedradings plattegrond voor je auto ?
Probeer die eens te pakken te krijgen,
Dat is handig om naar een storing te zoeken, zie je soms hoe sommige dingen toch aan elkaar gerelateerd zijn.
Grootlicht kan liggen ook liggen a/d schakelaar waar je mee dimt en grootlicht signaal geeft en welke om de
stuur as is gemonteerd, Let op bij aankoop dat je het juiste artikel koopt, voor LHD en RHD auto's zijn die
schakelaars anders, geldt trouwens ook voor de lichtschakelaar op de stuurkolom zelf (uit/parkeerlicht/rijlicht).

Re: Help kortsluiting !!?????

#3
Goedemorgen Rob

ik heb inderdaad een prachtig kleuren schema, waarop ik nu 2 avonden gestudeerd heb .
ik zie geen afwijkingen in mijn auto.
het vreemde is dat de wagen gewoon gestart heeft , zonder tussen komst van het licht .
ik heb een paar maanden geleden wel een nieuwe lichtschakelaar geplaatst .
deze heeft perfect gewerkt.
ik hoop dat na plaatsing van de nieuwe Groot-lichtschakelaar het grootlicht weer werkt.
Kan het zo zijn dat deze Groot-lichtschakelaar de kortsluiting veroorzaakt ?

groet Ton

Re: Help kortsluiting !!?????

#5
Altijd moeilijk die elektrische problemen, als er vreemde dingen gaan gebeuren, in de meeste gevallen is het een kwestie van slechte massaverbindingen, maar vind ze maar eens.
Als bij uitgeschakelde verlichting, de startmotor wel draait, maar de motor niet aanslaat, kunnen er maar twee dingen mis zijn, de motor krijgt geen vonk of de motor krijgt geen benzine. (bij ingeschakelde verlichting loopt hij wel, dus vonk en benzinetoevoer werken op zich wel)
-Vonk kun je testen met een helper: sluit een losse bougie aan op een van de bougiekabels en leg het metaal van de bougie tegen de massa (doe een dikke handschoen aan als je hem vasthoudt.
Laat de helper starten, met en zonder licht als zonder licht de vonk wegvalt, weet je in elk geval in welke hoek je moet gaan zoeken.
-Benzine kun je ook testen, met een helper. Haal de benzineslang bij de carburateurs los en hang hem in een jampot. Laat de helper het contact aan en uit zetten met licht aan en uit. Als bij licht uit er geen benzine uit de slang komt, weet je weer in welke hoek je het moet gaan zoeken

Ander vraagje: heb je recentelijk de draden op het zekeringkastje er af gehad? Op de 3e zekering (van bovenaf geteld) moeten 3 bruin witte draden zitten. Als die per ongeluk op de tweede van boven zijn gezet, werkt de ontsteking via de lichtschakelaar

wellicht helpt dit je een beetje op weg

Bert

Re: Help kortsluiting !!?????

#6
Hoi allen,

Problemen opgelost.
De nieuw groot lichtschakelaar wekt perfect.
En, inderdaad, de draad van de ontsteking zat op de verkeerde zekering.
Hoe die daar gekomen is , is mij een raadsel. Ik zit nooit aan de bedrading.
Het is oud en Engels, maar het werkte altijd prima, dus , afblijven.
Toch zat ie verkeerd.....
Mede dankzij jullie raad en advies werkt alles weer.

Mijn dank is groot

Groet Ton
cron