weigerende ruitesproeier pompjes

#1
Al eerder heb ik problemen met de APK gehad als mijn ruitewisserpompje het weer eens opgaf. Dat betekende vaak elke twee jaar wéér een ander pompje, dat het ook al niet lang uithield. Deze week, dus nog ruim voor mijn APK volgend jaar was het wéér raak; ook dit pompje was kapot. Een op de laatste Houten 2013 gekocht pompje dat er veel steviger geconstrueerd uitzag, weigerde ook de dienst: bij demontage bleek het motortje (op de aangegeven + en - correct aangesloten) verkeerd om te draaien. Aansluitingen omdraaien leverde wel een draaiend motortje op, maar nog steeds géén pompwerking. :cry:

Uit armoede maar de allereerste pomp uit de wagen, productiedatum 1972! teruggezet: pompt nog steeds als een gek, maar lekt voor een fors deel ook de motorruimte in. Daarom was die er ooit uit gegaan. :o

Ben ik de enige die zoveel gedonder met die rotpompjes heb? Ik ben daar wel nieuwsgierig naar.. :roll:

PS Heb inmiddels bij MOSS een ander pompje besteld, daar had ik toch al wat onderdelen van nodig. Ze gaven op hun site niet aan of het een aftermarket of OEM-product betrof. (Al mijn eigen pompjes na de eerste waren aftermarket)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 14 sep 2013, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: weigerende ruitesproeier pompjes

#2
hallo Don,

pompjes zijn bijna net mensen! In beweging blijven is n.m.m. een heel belangrijke factor.
mijn ervaring met ruitenssproeierpompjes is dezelfde, ze worden slechts zelden gebruikt en ik probeer bij elk ritje even het pompje en hij doet het altijd!
Groeten, Dirk

Re: weigerende ruitesproeier pompjes

#3
Dirk legt de pleister op de goede wonde.

Pompjes worden nooit gebruikt. Alleen voor de APK.
En dan doen ze het niet meer. Regelmatig even laten sproeien is het juiste onderhoud.

Geld ook voor de claxons en de Hazard switch.
Soms ook voor de verlichting omdat er nooit in het donker wordt gereden.

Zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan de handpompjes. Deze gaan niet vast zitten bij niet gebruik,
Ze sproeien nog behoorlijk ook.

Hans Geertse

Re: weigerende ruitesproeier pompjes

#4
Wat is de datum eerste toelating van jouw auto (dus evt in Buitenland)?
Als dat vóór 30 Sept 1971 is, is het hebben van een ruitensproeier, geen APK eis.
Ik had hetzelfde soort gelazer met een Lancia uit 1966, omdat je het pompje nooit gebruikt, gaat het vast zitten.
Elke keer open halen en gangbaar maken voor de APK, tot dat de keurmeester mij vertelde dat het voor mijn auto geen APK eis was.
heb die datum hierboven even nagetrokken.

wellicht helpt het

Bert

Re: weigerende ruitesproeier pompjes

#5
930086 schreef:Wat is de datum eerste toelating van jouw auto (dus evt in Buitenland)?
Als dat vóór 30 Sept 1971 is, is het hebben van een ruitensproeier, geen APK eis.
Ik had hetzelfde soort gelazer met een Lancia uit 1966, omdat je het pompje nooit gebruikt, gaat het vast zitten.
Elke keer open halen en gangbaar maken voor de APK, tot dat de keurmeester mij vertelde dat het voor mijn auto geen APK eis was.
heb die datum hierboven even nagetrokken.

wellicht helpt het

Bert
Helaas Bert, mijn B is in 1972 geproduceerd, maar pas maart 1973 in België de weg op gegaan. En die datum staat dan ook op mijn kentekenbewijs. Overigens is het APK moment belangrijk, maar het werken ervan bij regen op vakantie nog veel belangrijker. Gelukkig deed hij het afgelopen zomer in Frankrijk nog wel 8-)

Het open maken en daarmee gangbaar krijgen heeft me enkele keren geholpen, maar soms breken dan juist de pijpjes af. Ik blijft het opmerkelijk vinden dat het allereerste, oorspronkelijke pompje weliswaar is gaan lekken, maar nog steeds gangbaar was na jaren in een doos te hebben gelegen. Het kàn dus wel.... :!:

PS Hans: altijd bij een periode van stilstand gaat de acculader er in druppelstand op en bij de eerste rit erna doe ik eerst alle lichten even aan en weer uit, hazard- en mist-lamp inbegrepen en test de richtingaanwijzers. Claxon en remlichten hebben bij mij nog nooit geweigerd. Wel maakt soms de verklikker in het dubbele USA-remsysteem even geen contact. Even contacten inspuiten en er wat aan morrelen help ook die weer overeind. Eén keer in de 35 jaar heb ik de hele unit eens bijgekocht om daarvan alleen dat electrische contact over te zetten :P

Re: weigerende ruitesproeier pompjes

#7
090142 schreef:Don,
had jij dan net zo'n slechte zomer als ik in Frankrijk dat je ruitenwissers/pompje steeds in bedrijf waren?
gr Dirk
Integendeel Dirk, we zijn de regen grotendeels vooruitgereden. Alleen rond Poitiers en onderweg van daar naar de volgende stop St Emilion moest de kap dicht en de ruitenwissers aan (de splinternieuwe wisserbladen bleken slecht en dus werd er veel gesproeid). Montauban, Carcassone en Narbonne waren weer zonnig en rond de laatste stad hebben we zelfs continue mooi weer gehad, terwijl het elders in Frankrijk steeds maar matig bleef. Dat het op het laatste stukje weg terug in Nederland weer ging regenen hoort bij de traditie, ik weet niet beter 8-)

PS Oorspronkelijk zouden we eerst België en NoordFrankrijk bezoeken, toen er slechter weer werd voorspeld gooiden we het doel om naar de Dordogne en onderweg opnieuw, nu naar de verre uithoek Narbonne. Zo ben ik jaren terug in Italië eens in Viareggio aangeland door steeds de regen proberen vóór te blijven :lol:

Re: weigerende ruitesproeier pompjes

#8
Don, jullie hadden meer geluk dan wij, reeds begin juni zijn we naar Fr gereden en voorbij Lyon bleef het koud, plm 13gr. Dus nog verder door, St. Remy de Provence , 's morgens om 08.30 u 6 graden!. Nog maar een stukje verder en onze laatste vakantieweek doorgebracht bij Agay, Esterelgebergte en pas daar kon de korte broek aan, jaja!
Dit alles niet met de MG gedaan maar met de Citroen C-8 en daarachter de "sleurhut" en waarschijnlijk ook de laatste keer geweest om met dit span zo'n trip te maken.
groet, Dirk

Re: weigerende ruitesproeier pompjes

#9
090142 schreef:Don, jullie hadden meer geluk dan wij, reeds begin juni zijn we naar Fr gereden en voorbij Lyon bleef het koud, plm 13gr. Dus nog verder door, St. Remy de Provence , 's morgens om 08.30 u 6 graden!. Nog maar een stukje verder en onze laatste vakantieweek doorgebracht bij Agay, Esterelgebergte en pas daar kon de korte broek aan, jaja!
Dit alles niet met de MG gedaan maar met de Citroen C-8 en daarachter de "sleurhut" en waarschijnlijk ook de laatste keer geweest om met dit span zo'n trip te maken.
groet, Dirk
Dan ben je nèt wat vroeger in de maand juni vertrokken dan wij (11 juni Amiens) dus nog in de periode van de "météo pourri" zoals de Fransen die vertwijfeld noemden. De hotelier in Montauban had in geen jaren zo'n koud voorseizoen gekend, normaliter is het daar al vroeg snoeiheet, nu moest de verwarming langer branden.

Eén troost, ook ik heb wel eens wat langer regen meegemaakt aan de Cote d'Azur, er stond daar al een Fransman zo lang in de regen dat na 2,5 week de schimmel onder zijn grondzeil stond. Na een aantal voor mij ook onbekende vloeken in het Frans vertrok hij subiet, wij kregen 4 dagen later alsnog de zon te zien.

Wat een ruitesproeier al niet teweegbrengt... :lol:

Re: weigerende ruitesproeier pompjes

#10
Vandaag het pompje van MOSS ontvangen: is praktisch gelijk met dat niet werkende exemplaar uit Houten. Op één punt na: er staan geen + en - bij de aansluitingen (meer) aangegeven, dus kunnen ze ook niet fout zitten. Typisch Engelse oplossing voor fabricageproblemen? Het pompje werkte overigens meteen zodra ik de correcte + en - met proberen had gevonden (verkeerd om gaat hij snel kapot). :!:

Zo langzamerhand wordt de slang naar de sproeiers wel erg hard en lekt een heel klein beetje aan de pompzijde. Er moeten héél kleine slangenklemmetjes voor bestaan, die heb ik ook eens vanuit een oud apparaat naar mijn nieuwe, slecht water aanzuigende espresso-apparaat overgezet :idea:

Re: weigerende ruitesproeier pompjes

#12
090142 schreef:Don, kleine slangklemmen gebruik ik voor mijn benzineslang van m'n Honda C-50 (viertakt bj 1971!) dus op naar de bromfietdealer!
succes, Dirk
De bromfietszaak hier liet me zien dat de benzineslangklemmetjes net wat groter zijn dan die ik voor de ruitesproeierslangetje nodig had. Die laatste vraagt om 7 mm klemmetjes en die zijn op het internet te vinden, maar door de verzendkosten wel relatief prijzig. Gelukkig had mijn gereedschapszaak nog wat héél kleine schroefklemmetjes liggen, die zowaar van 10 mm tot aan zo'n 6 mm inklemmen. Opgelost dus! :P

Omdat ik voor de latere pompjes extra gaatjes in het schutbord had geboord, enige centimeters lager dan de oorspronkelijke schroefgaten, blijft de aanvoerslang door de hevelwerking altijd met vloeistof gevuld. Omdat het terugslagklepje ook vroeger al niet altijd perfect afsloot, wel zo veilig :D

PS Dit nieuwe pompje werkt prima, maar zo hard als de oorspronkelijke uitvoering pompte doet hij niet. Misschien ga ik dat stokoude pompje uit 1972 nog eens van zijn lekkende pakking afhelpen... :idea:

Re: ruitesproeier pompjes ter afsluiting

#13
Vandaag de alleroudste pomp uit 1972 gedemonteerd en de dunne pakking met "altijd soepel blijvende" Loctite vloeibare pakking ingesmeerd. Weg lekkage en prima pompwerking, krachtiger dan welk nieuw exemplaar dan ook. Zou terug onder motorkap kunnen, maar het MOSS-exemplaar zit nu al perfect ingebouwd en de nog steeds niet helemaal weggekregen lekkage in het hydraulische koppelingsysteem gaat vóór. :?

Vandaag 8 october het hydraulische systeem continue onder druk gezet met de Easybleed en zo nu en dan ook het kopelingspedaal 5 minuten ingetrapt gehouden. Slave hose aansluiting was compleet dicht dus de druppels oile op de slang komen van het blok. De banjo aansluiting op de master was net niet helemaal dicht. Nieuwe holle bout en twee nieuwe pakkingen gemonteerd. Voelde veel normaler aan bij het vastzetten, we zullen zien, Er lgt weer een blaadje papier onder om eventuele druppels op te vangen en goed zichtbaar te maken

PS Onder het motto "met een B ben je nooit uitgesleuteld" de beruchte USA dubbele remcylinder geïnspecteerd: volgens mij is die aan de voorkant niet helemaal dicht. Ik heb er één door mijzelf gereviseerd exemplaar van liggen en een revisieset om deze op te knappen. Gelukkig niet urgent, wellicht een vrij lastig winterkarweitje (mede dankzij Porter wel de juiste aanpak voor gevonden), ook hier ligt het papier onder... :?

Het niet werkende aftermarket (Japanse) pompje van Houten ook gedemonteerd en beter in elkaar gezet: doet het nu ook mits je de + en - aansluitingen omwisselt. Zij het alleen als het pompje lager zit dan het vloeistofreservoir. Kortom, deze zal ergens wel valse lucht aantrekken en is toch niet echt goed inzetbaar. :cry:
cron