startmotor "pakt" niet

#1
Al wat langer heb ik soms dat de startmotor niet lijkt te pakken als ik het contact op starten zet. Een tijd lukte het wel als ik de MG in de 1e of 2e versnelling een zetje gaf, maar dat werkt nu ineens niet meer.Iemand enig idee? Accu is goed, ik hoor ook wel een klik bij het proberen te starten.
Charley

Re: startmotor "pakt" niet

#2
990191 schreef:Accu is goed, ik hoor ook wel een klik bij het proberen te starten.
Toch een beste kans dat de accu niet meer helemaal in orde is. Zet er eens een (liefst analoge) voltmeter op en meet wat er werkelijk gebeurt met de accuspanning bij het starten. Het zou zo maar eens kunnen dat die te ver in elkaar zakt tijdens het starten om de startmotor rond te krijgen. Je kan ook proberen te starten met startkabels en een andere auto die de spanning levert - werkt dat wel, dan is de accu toch niet zo goed meer als je dacht...
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: startmotor "pakt" niet

#4
Wellicht schiet de bendix niet meer in de starterkrans, kan natuurlijk zo langzamerhand weleens ouderdom zijn van het onderdeel.
Startermoter is van onderaf te demonteren als de auto is opgekrikt dmv een garagekrik en veilig op steunen staat, extra steuren
op een lagere hoogte is nog een extra veiligheid.
Check eerst nog even de electronische aansluitingen a/d startmotor of die nog goed vastzitten cq niet geoxideerd zijn en de massa
verbinding tussen motor en chassis.

Re: startmotor "pakt" niet

#5
Het lijkt inderdaad een probleem van de bendix. Wie schetst mijn verbazing dat na wat heen en weer geduw in de achteruit, de startmotor wel werkt!
Dank voor alle adviezen. Het onderdeel zal wel eens vervangen moeten worden.De auto is uit 1969.

Re: startmotor "pakt" niet

#6
990191 schreef:Het lijkt inderdaad een probleem van de bendix. Wie schetst mijn verbazing dat na wat heen en weer geduw in de achteruit, de startmotor wel werkt!
Dank voor alle adviezen. Het onderdeel zal wel eens vervangen moeten worden.De auto is uit 1969.
Dan heb je één van de oudste types startmotoren en is het überhaupt een wonder dat die nog zonder een revisie werkt. Op de beurs in Houten zijn wel onderdelen als koolborstels en eindkappen met lagers te vinden om zoiets te reviseren. Dit soort types uitnemen vergt echter het verwijderen van de ontstekingsunit of het iets optakelen van motor + bak. Omdat de moderne types van tegenwoordig veel kleiner zijn en dus zonder die ingrepen van onderen af te verwijderen zijn, is het vervangen door een nieuw, compacter exemplaar toch aan te bevelen.

Mijn iets nieuwere type 2M100 uit 1972 was ook nog zo'n groot en zwaar exemplaar. Die heb ik al weer enige jaren geleden door zo'n kleiner type moeten vervangen. Om precies dezelfde reden: wisselend succes met starten.
cron