Motorblok en oude leiding?

#1
Goedemiddag allemaal,

Op het motorblok van mijn MG b uit '76 (Amerikaanse markt) zijn een viertal gaten met schroefdraad aangebracht, tussen het kleppendeksel en de bougies. In de gaten heeft in vroeger tijden -denk ik- een (retour????) leiding gemonteerd gezeten. Het lijkt er namelijk op dat de leiding is 'afgeknepen' (en daardoor dicht) en verwijderd is.

Onlangs begon de motor een 'rauw' geluid te maken. Na enig zoekwerk bleek dat er èèn van de vier afgeknepen leidingen ontbrak.

Naar aanleiding van het bovenstaande heb ik een aantal vragen:

1) Klopt het dat er bij sommige (Amerikaanse??) types B een dergelijk (retour??) systeem aangebracht is?
2) Zo ja, wat was de functie van dit systeem?
3) Wat kan de rede zijn dat dit is verwijderd?
4) Is er mogelijkheid om de gaatjes 'netter' af te doppen? (voldoet bijvoorbeeld een boutje of liever niet?)


Alvast bedankt!!

Groet

Roald

Re: Motorblok en oude leiding?

#2
Hallo Roald,
Je zit op het goede spoor.
1) Het klopt dat er op de latere amerikaanse MGB's een dergelijk systeem is aangebracht, maar met een retour heeft het niets van doen.
2) De beoogde functie was het verbeteren van de uitlaat emissie door het onder druk toevoeren van extra verbrandingslucht (zuurstof) voor een soort naverbranding van onverbrande benzinedeeltjes in de hete uitlaatgassen in de vier uitlaatpoorten. Dit middels een door de v-snaar aangedreven luchtpomp en via uiteindelijk vier pijpjes naar de cylinderkop.
3) De reden van verwijdering kan zijn mogelijke vermogenswinst , meestal in combinatie met het plaatsen van (een) andere carburateur(s).
4) Jazeker, iedere MG-onderdelen leverancier kan je vier pluggen (boutjes) leveren om deze gaten correct af te dichten.
Zeker doen, maar voorzichtig met het losmaken van de leidingen, niets afbreken!
Groeten, Steef.