Big-end lagers

#1
Ik hoor bij warme motor en bij stationair toerental onderin een tikkend geluid wat wijst op speling in de big-end lagers. Hoewel de oliedruk okay is (stationair 800 toeren 50 en bij 2000 toeren 75 psi). Vraag me af of ik kan doorrijden tot de oliedruk afzakt of nu zou moeten overgaan tot het vervangen van de lagerschalen. Volgens ingewijden zou dit moeten kunnen met de motor in de wagen?! Wie heeft daar ervaring mee?

Re: Big-end lagers

#2
Beste 130055

Heb dit vroeger[40 jr. geleden] enkele keren gedaan bij mijn eerste B.
Deze had om de 40.000km een bigend lager van de 3e cilinder waar speling op kwam.
De eerste keer was bij 42.000 km na nieuw.

De motor kan inderdaad op zijn plaats blijven.
Het klusje bij voorkeur op een brug uitvoeren.
Plaats een steun onder de versnellingsbak en druk deze en de motor wat omhoog in de ophang rubbers.
Je hebt wat meer ruimte nodig om bij de voorste boutjes te komen van de carterpan.
Zelf heb ik een 11mm dopje voorzien van een stukje plat[lassen] om deze boutjes los te kunnen draaien.
De rest is gemakkelijk.
Als je de maat weet van de bigend lagers[st,dard of overmaat] . Dit staat op de lagerschaaltjes.
Dan setje bestellen en allemaal vernieuwen.Ook nieuwe carterpan pakking aanbrengen.
Bij de oude schaaltjes zie je het koper verschijnen.De babits laag is dan geheel of gedeeltelijk verdwenen.
Bij mij was het goed hoorbaar bij de koude start.
Staand verticaal filter[wat steeds leegliep] vervangen door schroeffilter[met terugslagklep] lost dit op.
Bij mij was er natuurlijk ook iets loos met de maatvoering.
De B blokken hebben een structurele zwakheid bij de 3e cilinder wat is op te lossen door lijn honen lagers van het blok.
Maar mijn motor was voor de rest 100 % en bloedsnel. Dat gooi ik niet uit elkaar.
Controle door bij draaiende motor een voor een de bougie kabels los te nemen.
Bij geen verbrandings belasting op de zuiger is tikken weg.
Succes
Hans Geertse

Re: Big-end lagers

#4
Als je de lagers wilt inbouwen zonder de krukas uit te bouwen en te slijpen is dat beslist geen goed idee.
Afgezien van wat fijne groeven is je krukas nog op de oorspronkelijke maat, en gaan die overmaat lagers niet goed passen, met alle gevolgen van dien.
Driekwart van de lagerschalen in de wereld, worden vervangen zonder de krukas te slijpen, omdat dat meestal niet nodig is (info Fahrzeug Akademie Schweinfurt)
Vandaar dat je voor klassiekers ook altijd overmaat lagerschalen op E- bay en dergelijke vind, de standaardmaat is allang uitverkocht, en naar overmaat lagers is veel minder vraag, zeker naar 2e en 3e overmaat.
Dus lagers uitbouwen,code checken, setje met de zelfde code kopen en inbouwen.
Probeer met een pijpenrager, of iets dergelijks de olieboringen in de krukas zo goed mogelijk schoon te krijgen, voordat je de nieuwe lagers inbouwt

succes met vervangen
Bert
cron