Hoofdsteun verwijderen

#1
Hallo Leden,

Wij vertrekken met de B over enkele weken naar de Ardèche in Frankrijk. Nu willen de temperaturen
daar nogal sterk op lopen. Daarom wil ik de stoelen overtrekken met een hoes(we hebben lederen stoelen)
zodat we na een stop onze billen niet verbranden door het hete leder. Nu heb ik geprobeerd de hoofd steunen te verwijderen maar behalve een stuk omhoog te trekken is er geen beweging meer in te krijgen.
Ik dacht er zal wel ergens een pal of iets dergelijks zitten die ik tegelijker tijd moet in drukken maar,
kan echter niets ontdekken. Even ter aan vulling m,n MGB is van 72 USA uitvoering. Hoofd steun is met een steun in het midden bevestigd in het rug frame rvs matriaal en 3 cm breed. Mijn vraag is dus,Hoe de
monteer ik deze? In afwachting groet ik Noud.

Re: Hoofdsteun verwijderen

#2
Die hoofdsteunen er uit trekken is bepaald niet makkelijk. Er zit een kogeltje oid in de staaf naar beneden en die wil wel eens héél lastig loskomen van de eromheen lopende hoekplaat. Een bereikbare pal is er niet voor, die arretering zit ver onder het gat bovenin het plastic van de rugleuning. Heen en weer wrikken wil nog wel eens helpen. :!:

Alternatief is natuurlijk om niet met stoelhoezen, maar met strandlakens oid op de stoelen te werken. Die sla je bovenaan om de staaf van de hoofdsteun heen en een veiligheidsspeld aan de achterkant doet de rest. Zo heb ik tenminste mijn achterste jarenlang van verbranding weten te vrijwaren. :idea:

Een prima vakantie gewenst... 8-)

Re: Hoofdsteun verwijderen

#3
Hoi Naud,

Ik heb al vele hoofdsteunen losgekregen, indien de hoofdsteun wel omhoog gaat tot die er bijna loskomt gaat het goed.
Helemaal naar beneden en dan met beiden handen een forse ruk omhoog en hij komt los, gaat het beste met de kap open, maar dat hoeft niet.
Indien er geen beweging in de kopsteun zit is die waarschijnlijk wat vastgeoxideerd, eerst klein beetje WD40 rondom en dan de volgende dag
eerst kleine beetjes proberen en dan als laatste rechtstanding omhoog als eerder aangegeven.
Terzijde zelf gebruiken wij tijdens de zomermaanden van die badstof tuinstoelhoezen van Aldi of Lidl van een paar Euro, gewoon over de
kopsteun heen, blijft best redelijk op zijn plaats.

C U in France !

Re: Hoofdsteun verwijderen

#5
hoi leden,
Heden nog een poging ondernomen en inderdaad Rob, een druppeltje WD 40doet wonderen
En met wat heen en weer wrikken kwam de steun er geheel uit. Heb het geheel eens goed bekeken
en kwam tot de ontdekking dat het eigenlijk toch wel een heel simpelijke constructie was. In de hoofdsteun is op het einde een sleufje gemaakt waardoor een uitstekend verend lipje dat in de steun zit
bij het omhoog trekken in de sleuf schiet en zo de borging maakt. Dit lipje is naar boven als wel naar onder schuin aan geslepen waardoor bij enige stevige trekkracht het geheel uit het frame getrokken word. Een tussen stand in de hoogte is niet mogelijk . Maar het beoogde resultaat is nu wel bereikt en kan nu uit zien naar tuinstoelhoezen van de Lidl of van de Aldi. Bedankt voor jullie support en Rob , CU in de Ardèche
grt Noud.