carter ontluchting MG-B

#1
Hallo,
Ik heb mijn zentih carburator vervangen door een Weber (45mm). Wat een verschil,heerlijk. Er zit nu power in het blok. Ik heb wel het volgende. De carter ontluchting heb ik afgedopt met een stalen filter. Na een lange rit merk ik dat er toch behoorlijk wat olie op het blok komt. Dit levert olie verbruik op en gaat stinken. Wie heeft een oplossing hier voor? :idea:
gegevens MG-B US
bouwjaar '78
milestand 25400

Re: carter ontluchting MG-B

#2
110174 schreef:Hallo,
Ik heb mijn zentih carburator vervangen door een Weber (45mm). Wat een verschil,heerlijk. Er zit nu power in het blok. Ik heb wel het volgende. De carter ontluchting heb ik afgedopt met een stalen filter. Na een lange rit merk ik dat er toch behoorlijk wat olie op het blok komt. Dit levert olie verbruik op en gaat stinken. Wie heeft een oplossing hier voor? :idea:
gegevens MG-B US
bouwjaar '78
milestand 25400
Bekend verschijnsel bij de overgang naar Webers, waar immers geen aansluiting voor de carterventilatie op zit (zij die van HIF's naar Webers gaan merken hetzelfde). Ik heb zo wat verkeerde oplossingen zien voorbijkomen, w.o. ook jouw olie sproeiende stalen filter. Op de autojumble stond er ook zo'n B met natte motor...

Je zou eens kunnen proberen om de oorspronkelijke carterventilatie direct op het inlaatspruitstuk in ere te herstellen. Of het inlaatspruitstuk bij een Zenith daarin voorzag is mij onbekend. Maar wie weet is dat toch al gelijk met de overgang naar de Weber vervangen?

Ik zag zo in de MOSS Europe gids dat zij onderdelen voor de oude carterventilatie verkopen, of het huis daar dan bij zit, was me niet duidelijk. Bel ze eens of bel Schut in Soest of zijn die oude onderdelen nog uit de sloop verkopen.

Re: carter ontluchting MG-B

#3
hallo,
Carterdampen kunnen bij gebruik van een Weber niet worden afgezogen. Om toch zo min mogelijk last te hebben van deze dampen is de oude manier zoals bij zeer oude MG's werd toegepast als volgt: monteer een slang aan de aansluiting van de carterontluchting en geleid deze naar de onderzijde van de auto zodat tijdens een rit de dampen onder de auto weg kunnen.
Let op: milieutechnisch is het niet de juiste oplossing maar met een Weber is er geen betere .
Andere vraag: is er op uw weber een aansluiting voor de vacuumvervroeging v.d ontsteking?
de ervaring leert dat rijden met een Weber , zonder dat de vacuumslang van de ontsteking is gemonteerd tot onbevredigende rij-eigenschappen leidt.
In ieder geval succes gewenst.
Dirk

Re: carter ontluchting MG-B

#4
Hoi Dirk

Hier is maar een antwoord mogelijk.
Als je een horizontale weber monteert, moet je niet meer denken aan vacuum vervroeging.

Je moet dan een andere ontsteking aanschaffen die voor volledige centrifugaal vervroeging gaat.
Vacuum vervroeging werkt alleen goed bij de voor onze B,s de beste caburateur die er is. N.L de S.U.

Als ik nog eens wat meer tijd heb zal ik eens een poging wagen om ,,wanneer is een weber interressant,, uit te leggen.
Kort samengevat is het antwoord . Alleen als je raced en dan nog ,als je dit op verschillende circuits doet.
De verticale weber is weer wel geschikt voor straat gebruik. Dit even ter zijde.

Groet
Hans Geertse

Re: carter ontluchting MG-B

#5
090142 schreef:hallo,
Carterdampen kunnen bij gebruik van een Weber niet worden afgezogen. Om toch zo min mogelijk last te hebben van deze dampen is de oude manier zoals bij zeer oude MG's werd toegepast als volgt: monteer een slang aan de aansluiting van de carterontluchting en geleid deze naar de onderzijde van de auto zodat tijdens een rit de dampen onder de auto weg kunnen.
Dirk
Dat betekent nog steeds dat de motor van binnen GEEN onderdruk kent en dus olielekkage minder goed wordt voorkomen. Niet best, zelfs de Mark I MGB met die klep op het spruitstuk deed het dus beter :o

NB Overigens vacuum vervroeging is een heel andere issue.... :!:
cron