carterventilatie kan toch minder goed werken

#1
Gezien wat hoger dan verwacht olieverbruik had ik al vóór de vakantie de John Twist check op de carterventilatie uitgevoerd: blazen op de aanzuigleidingen moet geborrel in de open vulopening van het kleppendeksel geven. OK... De tweede test, het veranderen van het toerental door het losnemen van de vuldop LEEK ook OK. Dan laat je het er verder bij.... :?

Echter, nu bij de grote klussen aan mijn B: gebroken druklager in de koppeling als aanleiding, maar daarna bleek ook de radiator lek te zijn (geworden?) :( en moesten er de nodige zaken bij besteld worden. En toen heb ik daarbij ook maar de twee aanzuigslangen van beide HIF's richting Y-piece en zijdeksel vernieuwd.

Standaard doe ik bij grote klussen ook gelijk de kleppendekselpakking en de vuldop, nu heb ik ook die afsluitingen om de twee bouten maar eens vernieuwd. En wat blijkt: nu valt wel degelijk het toerental omlaag bij het afnemen van de vuldop, er is kennelijk vroeger onvoldoende aanzuigkracht geweest. Wie weet gaat het olieverbruik nu ook zakken :?:

Waarom ik dit vermeld is dat die aanzuigslangen er nog prima uitzagen, maar het toch niet goed hebben gedaan. Ze zullen te poreus geweest zijn en daarom ook iets armer mengsel hebben veroorzaakt. Dus ga ik binnenkort ook maar eens de HIF-instellingen op stationair dubbelchecken. Bij deze dus een advies aan alle bezitters van oudere B's om ook slangen die er nog prima uitzien toch te wantrouwen :idea:

NB Ook die radiator moet al véél langer lek zijn geweest, want plotseling staat er een forse druk op het koelsysteem, de 10 psi dop moet zowaar zijn best gaan doen. Dat effect was ik al jaren kwijt... :o