Accu vervangen

#1
Hallo allemaal,
Eens kijken of we wat "leven in de brouwerij" kunnen brengen...

De accu van mijn B (bouwjaar '79' rubber bumper) heeft het begeven :cry:
Wat is een goede accu? Met name het weinig rijden en de koude winterstalling doen zo'n zwarte doos natuurlijk geen goed...

Graag advies!
Dank en groet, Ger

Re: Accu vervangen

#2
Als bezitter van een 79-er lijk je vrijelijk te kunnen kiezen uit vele fabrikanten met die 12 Volts accu's van de latere B's . Volgens mijn eigen vaste leverancier Marinol in Den Haag zijn echter veel van die fabrikanten tegenwoordig geen echte fabrikant meer, maar importeur of groothandel (zij produceren zelf nog wèl). De zeer bekende VARTA bijvoorbeeld fabriceert nauwelijks meer en het restant staat via een hedge fonds te koop. Kortom, misschien moet je allereerst kijken naar welke garage of leverancier je vertrouwt en hoe die omgaat met accu's die het veel te snel opgeven. :!:

Na dit wat abstractere verhaal het belangrijkste advies bij accu's voor wagens die weinig rijden en lange perioden stilstaan. Dat stilstaan kunnen zelfs de beste accu's niet goed aan, steeds ontladen en opladen tijdens ritjes verlengt immers de levensduur. De enige methode om de versnelde veroudering bij stilstand te vermijden is via een acculader met druppelstand. Op het oude forum staat nog een post van me over de spotgoedkope druppellader van Lidl (vroeger €19,95, tegenwoordig maar €17,95!). De aanbieding is net geweest, dus als je nu gaat zoeken is het enige, altijd verkrijgbare alternatief een CTEK-lader. Kosten wel meer, tot aan de 69 Euro dus wel veel duurder. In Houten stonden vele modellen CTEK te koop en kennelijk was dat Lidl alternatief daar inmiddels ook bekend geraakt. Zij stelden dat de duurdere CTEK's de verloren capaciteit van accu's met pulsladingen kunnen herstellen (iets dat alleen die nieuwe Lidl versie ook claimt, de oude kon dat niet). En dat Lidl laders vaker kapot gaan... :?: .

Overigens: ooit zonder druppellader kwam ik op mijn oudere B met 6 Volts accu's op 3, max 4 jaar levensduur. Met een druppellader erop haal ik nu zo'n 6 jaar. Volgens Marinol is dat bij een goed afgeleverde (lees op de juiste wijze de eerste keer geladen) accu en een druppellader bij stilstand een normale waarde.
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 07 jan 2013, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Accu vervangen

#3
Simpel toch?
De oude eruit en een nieuwe erin.
Het kan ook anders, zoals:
Accu 12 Volt op de plek van 2x 6 Volt, tegenover de chauffeur.
Denk om de aarde + of min?
Nooit een massaschakelaar monteren waar je vrouw haar tas zet! (even in de tas kijken en je motor slaat af!!)
Bij loze ruimte achter het dashboardkastje is dat een perfecte plek voor een 12 Volt accu evt. met een massasleutel.(binnen bedienbaar).
Over + of - aan de sleutel kom ik op een andere plek wel terug.
Jan. borgonjen@live.nl
Laatst gewijzigd door Jan Borgonjen (090003) op 30 dec 2012, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Accu vervangen

#5
Okee, betrokkenen,

Allemaal waardevolle adviezen maar ik lees nergens iets over Ampere Uur. Momenteel zit er een 44 Ah in mijn MGB (US) Tourer van 1979 maar kom tekort nu het koud is. Ja, ik ga ook in de wintermaanden naar buiten, als ie tenminste start. Maar ik heb ergens gelezen dat 60 Ah er fabrieksaf in hoort. Graag lees ik wat reacties van eigenaars van late rubber bumpers over hoe zwaar jullie accu is. Alvast bedankt.

Re: Accu vervangen

#6
080079 schreef:Okee, betrokkenen,

Allemaal waardevolle adviezen maar ik lees nergens iets over Ampere Uur. Momenteel zit er een 44 Ah in mijn MGB (US) Tourer van 1979 maar kom tekort nu het koud is. Ja, ik ga ook in de wintermaanden naar buiten, als ie tenminste start. Maar ik heb ergens gelezen dat 60 Ah er fabrieksaf in hoort. Graag lees ik wat reacties van eigenaars van late rubber bumpers over hoe zwaar jullie accu is. Alvast bedankt.
Ooit begon de B met als minimum accu ik dacht 47Ah (toen 2x6Volt), later werd dat 55Ah. Mij staat niet bij dat dit vanaf de rubber bumper tijd (1976) nòg hoger gesteld werd. Bij die latere 12 Volts accu's vervalt de tussen-kabel, dan neemt de totale weerstand in de kring nog ietsje af. Maar die lange startkabel helemaal van achteren naar voren bleef en daarmee de grootste weerstand in de kring.

Naast de accucapaciteit die wat zegt over de totale hoeveelheid energie die er beschikbaar is (meestal over 20 uur ontladen aangegeven), bestaat er ook een tweede waarde CCA, "cold cranking amps", die veel meer zegt over het startvermogen. Hogere Ah-waardes hòeven geen betere startresultaten op te leveren. Zie: http://www.awaccu.nl/pagina/16-capacite ... ng-op-accu

Accuspecialisten (zoals mijn eigen acculeverancier Marinol) weten wel of een bepaald accutype een hoge of lage CCA-waarde bezit. Ga je bij een discounter als Halfords langs is dat maar de vraag. :? En dat staat los van welk type B je rijdt (ik heb een chrome bumper).

NB Toen het starten verslechterde bleek er zowel bij de startmotor als rond de accu's het nodige loos te zijn. De oude startmotor heb ik door het modernere type vervangen en de accu's waren na 6 jaar -ondanks het continue op druppellader staan- wel aan vervanging toe.

Re: Accu vervangen

#8
080079 schreef:Okee, betrokkenen,

Allemaal waardevolle adviezen maar ik lees nergens iets over Ampere Uur. Momenteel zit er een 44 Ah in mijn MGB (US) Tourer van 1979 maar kom tekort nu het koud is. Ja, ik ga ook in de wintermaanden naar buiten, als ie tenminste start. Maar ik heb ergens gelezen dat 60 Ah er fabrieksaf in hoort. Graag lees ik wat reacties van eigenaars van late rubber bumpers over hoe zwaar jullie accu is. Alvast bedankt.
Ik heb de accu gisteren vervangen door een Varta van 44Ah; een duidelijk verschil met de accu die al sinds 2002 in de auto zat! Het kransrelais op de startmoter trekt duidelijk beter aan, en de startmotor zelf draait sneller rond. De B uit '79 start niet snel als hij koude voeten heeft, maar met deze accu sloeg hij uiteindelijk toch aan...
Ik heb natuurlijk gelijk een klein ritje gemaakt, en heb het gevoel dat de nieuwe accu ook sneller weer oplaadt.
Al met al een tevreden gevoel; laat de lange hete zomer maar komen :P
Ger van W

Re: Accu vervangen/één 12 Volter in een oudere CB UPDATE

#9
Ter aanvulling op deze oude post, nog een update voor hen die van twee 6 Volts accu's in de oude CB naar één 12 Volts accu willen overstappen.

Zaterdag j.l. bleken mijn 6 volters beiden zwaar accuzuur te lekken na 4,5 jaar gebruik, dus verwijderen maar. Ik had na allerlei MGE discussies geprobeerd iets in Amerikaanse group 26 versie te vinden met maten die ook montage in één ruimte toelaten en waarbij de tweede accuruimte met een plastic bak voor andere zaken kan worden ingezet.

Van VARTA vond ik type C30 met de volgende specs, die bijna identiek zijn aan die group 26 types: 54Ah, 530 CCA en maten 208x175x190 als lxbxh. Met die plastic bak in de hand ging ik bij Marinol in Den Haag langs, één van de laatste echte accufabrikanten die tevens VARTA verkoopt. 208 mm bleek net iets te lang, maar met het verwijderen van de bevestigingsstrips aan de korte zijden (Marinolpersoon zaagde ze er al voor mij af) bleef er een lengte van slechts 195mm over en zakte de accu een héél end de bak al in. Thuisgekomen, in de B zelf bleek de C30 met afgezaagde stripjes bijna helemaal in de bestaande bak te plaatsen. Helemaal onderin de oude ruimte kwam hij nèt niet, dus had ik een plasticbeklede plank van 25 mm dik en met diezelfde grondmaten 195x175mm2 in die houder eronder geplaatst en met een dubbele spanband de Accu gezekerd tegen schuiven (door de nauwe passing is dat alleen in de rijrichting, zijwaarts staat al klem). Eventueel kan je die bak een mm'tje in die zijwaartse richting ruimer slaan als dat nodig mocht zijn

UPDATE: alsnog die 25 mm dikke plank door een door mij in de vernis gezette veel dunnere hardboard plaat vervangen. Inmiddels zakt de accu nu met deze plaat en al wèl helemaal in de onderste hoekijzers en schuift ook niet meer in de rijrichting heen weer. Twee spanbanden er om heen nagetrokken en vergeten maar (C30 is een onderhoudsvrije accu)..... :D

Mijn persoonlijke keuze was het handhaven van de scheidingschakelaar op de massakant aan de chauffeurszijde (waar de ene 6volter zat) en het gebruiken van de doorverbindingskabel tussen beide ruimtes om de plus van die VARTA naar de andere ruimte te leiden, waar ik die via hardsolderen met de lange kabel daar naar voren heb verbonden. Na het solderen met krimpkous, zelfvulcaniserende tape en extra plastic ribbelpijp er nog eens omheen gezorgd voor maximale bescherming van die las tegen mechanische en electrische effecten. Het alternatief, de VARTA aan de passagierszijde wordt vaker toegepast, maar ik zag dat dan bij een kopstaart botsing de accu naar voren zou kunnen schuiven en mijn Hardi benzinepomp en/of de benzineleidingen daar zou kunnen beschadigen, een risico dat ik niet wil nemen.

PS De plastic bak (via MOSS in de States te bestellen) is inmiddels met reserveonderdelen gevuld, zodat alleen enkele grotere onderdelen onder het reservewiel achterblijven, maar de bagageruimte grotendeels vrij van onderdelen blijft. Alleen olie, loodvervanger, ruitesproeier concentraat en wat snoertjes en lampen hou ik nog even achter binnen handbereik
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 16 mar 2017, 16:34, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: Accu vervangen

#10
Don,

Speciale spullen voor amerikaanse markt MG's en die plastic bins, kan je altijd gewoon bestellen bij Moss UK, staat NIET op hun website, maar afterall it's one company.
Je moet bellen en even doorvragen, ik kwam daar vorig jaar achter toen ik ook iets speciaals voor een US market MG nodig had.
Het voordeel verzending is goedkoper en (nog ??) geen invoerrechten vanuit Engeland zoals Brexit niet geregeld is.

Re: Accu vervangen

#11
920143 schreef:Don,

Speciale spullen voor amerikaanse markt MG's en die plastic bins, kan je altijd gewoon bestellen bij Moss UK, staat NIET op hun website, maar afterall it's one company.
Je moet bellen en even doorvragen, ik kwam daar vorig jaar achter toen ik ook iets speciaals voor een US market MG nodig had.
Het voordeel verzending is goedkoper en (nog ??) geen invoerrechten vanuit Engeland zoals Brexit niet geregeld is.
Klopt, ik heb ze gewoon op de website gevonden en in hun catalogus staan ze ook. Zijn wel gemeen duur, dus maar één exemplaar komt me wel goed uit. Vandaag een splitsing aangebracht in reserveonderdelen in die bak versus achterin, met onder het reservewiel de echt zelden voorkomende zaken. Lampjes, zekeringen en relais houd ik ook achterin.

Op hun site staat bij die bakken regelmatig "limited supply" en korting geven ze er sowieso maar zelden op :(