Warme voeten

#1
Ik heb een wat blont moment volgens mij... de bedoeling is woensdag de '74 MGB uit te laten. De laatste tijd echter valt het mij op dat er behoorlijk wat warme lucht onder de dash uit lijkt te komen. Er zit daar toch ergens een klep waardoor warme lucht uit de motorruimte naar de voeten komt? Zo ja, waar bedien je die en wat is "dicht"?
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Warme voeten

#2
hallo,

eerst maar even controleren of de kachelkraan onder de motorkap wel helemaal sluit! Vaak blijft de kraan op ongeveer een derde hangen en krijg je de kraan alleen met de hand helemaal dicht. Als de kraan gesloten is bevindt er zich nog een klep met een handle die je open en dicht kan doen, bij standje open laat je buitenlucht toe in het vooronder. Even met een zaklantaarn onder het dashboard kijken en mocht je het niet kunnen vinden kan je bij mij in Doorn ff komen kijken , ik hoor het wel.
vr gr Dirk

Re: Warme voeten

#3
De klep wordt bediend met een hendel aan bestuurderszijde, tussen stuurkolom en middenconsole, onder het dashboard.
Hij is voorzien van een witte knop en heeft drie standen;
- van je af is dicht
- half naar je toe is half open
- helemaal naar je toe is helemaal open.

Veel rijplezier!

Re: Warme voeten

#4
Dank, heren!

De kachelkraan is echt dicht, ik weet dat die niet helemaal dicht gaat met de kraanbediening op 't dashboard. Maar met een beetje hulp zit'ie wel dicht.

Anyway, ik duik woensdag onder 't dashboard. Althans, als het niet echt hondenweer wordt (onweer zonder metalen dak... yaicks!) en het asfalt toch een beetje wil afkoelen (ik weet niet of 13 jaar oud rubber zo goed tegen bestand is tegen 50+ temperaturen van het wegdek - sowieso tijd voor nieuw, ik weet 't).
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Warme voeten

#5
130046 schreef:Dank, heren!

De kachelkraan is echt dicht, ik weet dat die niet helemaal dicht gaat met de kraanbediening op 't dashboard. Maar met een beetje hulp zit'ie wel dicht.
Misschien verwar je met dit snikhete weer de warme buitenlucht die via dit luikje binnenkomt met de hete lucht van onder de motorkap? Er zit geen fan in dit mechaniek, dus pas rijdend bouwt de rijwind voldoende druk op. Zowel op de voorruit als richting het inlaatrooster voor de ventilatie/kachelunit, waar ook deze opening op uitkomt :lol:

PS Kachelkraan gangbaar houden, ook in zomers als deze: de kachelunit op de voorruit is je extra (nood)koeling mocht je 74-er met zijn mechanische fan het wat te heet gaan krijgen.

Re: Warme voeten

#6
Een simple manier om te testen of de warmte van de kachel komt - als extra controle op de functie van de kachelkraan aan de motor en de draaiknop op dashboard - is de blower aanzetten,
geeft die dezelfde warmte als die je voelt da zou er niets mis kunnen zijn met de kachelkraan.
Vegeet niet dat het nu extreem warm is, ook in de motorruimte, ook de stralingswarmte van de versnellingbak waar je naast zit is ernorm.
In een B-GT en een C-GT is het nog veel warmer nu .... :(

m vr gr

Re: Warme voeten

#7
860018 schreef:PS Kachelkraan gangbaar houden, ook in zomers als deze: de kachelunit op de voorruit is je extra (nood)koeling mocht je 74-er met zijn mechanische fan het wat te heet gaan krijgen.
Dank voor de waarschuwing. De kachelkraan zelf is niet zozeer het probleem maar de kabel van knop naar kraan loopt niet lekker meer. Je krijgt 'm wel open vanaf 't dashboard maar dicht wil'ie dan niet meer helemaal (even onder de motorkap de boel met een tangetje dichttrekken en klaar). Kabel vervangen wordt een winter-klusje.
Care-taker van "de rode barones" ('74 MGB roadster)

Re: Warme voeten

#8
130046 schreef:
860018 schreef:PS Kachelkraan gangbaar houden, ook in zomers als deze: de kachelunit op de voorruit is je extra (nood)koeling mocht je 74-er met zijn mechanische fan het wat te heet gaan krijgen.
Dank voor de waarschuwing. De kachelkraan zelf is niet zozeer het probleem maar de kabel van knop naar kraan loopt niet lekker meer. Je krijgt 'm wel open vanaf 't dashboard maar dicht wil'ie dan niet meer helemaal (even onder de motorkap de boel met een tangetje dichttrekken en klaar). Kabel vervangen wordt een winter-klusje.
Wees in dat geval niet verbaasd als toch je kraan het binnenkort niet meer doet. Normaliter wil een kraan nog wel dicht, want dan wordt aan die binnenkabel getrokken en de buitenkabel wordt ingeduwd (als de windingen ervan netjes op elkaar aansluiten gaat dat prima). Open gaat altijd al lastiger omdat dan die binnenkabel moet duwen en aan de buitenkabel wordt getrokken. De buitenkabel rekt dan vaak uit (de windingen gaan immers makkelijker uit elkaar) :!: John Twist zet wel eens een extra trekveer omdat dat geduw te helpen. Als hij bij het trekken al te zwaar gaat, is vermoedelijk het rubber binnenstuk in de kraan al te ver opgezwollen...

Overigens: zet sowieso de verwarming op de voorruit ipv naar de voeten toe. Boven bij de voorruit kan je namelijk veel makkelijker voelen of de lucht verhit wordt of niet, zeker als je de fan aanzet. :idea:

Re: Warme voeten

#9
Conclusie het is - zoals verwacht - de kachelkraan. Inwendig is het "mechaniek" verkalkt, vervang eerst de kachelkraan, simpel werkje alvorens je de kabel vervangt wat vrijwel zeker niet hoeft.
Zelf heb ik meerdere ex USA MGB's in bezit - en in bezit gehad - en bijna net zoveel kachelkranen vervangen immers in warmere strekenbijvoorbeeld Californie werd een kachelkraan (bijna) nooit gebruikt en verkalkt vast.
Ik heb nimmer de kabel vervangen nadat ik de kraan verving, smeer/spuit de kabel een beetje in vanafde kachelkraan, alle beetjes hepen.

Met Groeten