130046 schreef:860018 schreef:PS Kachelkraan gangbaar houden, ook in zomers als deze: de kachelunit op de voorruit is je extra (nood)koeling mocht je 74-er met zijn mechanische fan het wat te heet gaan krijgen.
Dank voor de waarschuwing. De kachelkraan zelf is niet zozeer het probleem maar de kabel van knop naar kraan loopt niet lekker meer. Je krijgt 'm wel open vanaf 't dashboard maar dicht wil'ie dan niet meer helemaal (even onder de motorkap de boel met een tangetje dichttrekken en klaar). Kabel vervangen wordt een winter-klusje.
Wees in dat geval niet verbaasd als toch je kraan het binnenkort niet meer doet. Normaliter wil een kraan nog wel dicht, want dan wordt aan die binnenkabel getrokken en de buitenkabel wordt ingeduwd (als de windingen ervan netjes op elkaar aansluiten gaat dat prima). Open gaat altijd al lastiger omdat dan die binnenkabel moet duwen en aan de buitenkabel wordt getrokken. De buitenkabel rekt dan vaak uit (de windingen gaan immers makkelijker uit elkaar)
John Twist zet wel eens een extra trekveer omdat dat geduw te helpen. Als hij bij het trekken al te zwaar gaat, is vermoedelijk het rubber binnenstuk in de kraan al te ver opgezwollen...
Overigens: zet sowieso de verwarming op de voorruit ipv naar de voeten toe. Boven bij de voorruit kan je namelijk veel makkelijker voelen of de lucht verhit wordt of niet, zeker als je de fan aanzet.