Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#2
850008 schreef:Het vorige adres wat ik ooit op het forum heb gelanceerd bestaat niet meer.

Maar ik heb een nieuwe gevonden in de buurt van Helmond.
Kan uitlaat vullingen verzorgen met RVS wol ,Basaltwol en Glasfiberwol.

Lijkt me een goed adres.

Johan Dielissen uitlaten.
Lankveld 13
5763 CA Milheeze
06-14366158

E- mail; info@dielissenuitlaten.nl

Hans Geertse
Hardstikke bedankt, Hans, ik vond zo gauw geen ander bij het Googlen

Aangezien ik familie er dichtbij, in Mierlo heb wonen kan ik e.e.a. wel eens met een familiebezoek combineren. Eerst de koppeling vernieuwen en daarbij de uitlaat tegelijk losmaken en splitsen. Hopelijk is het achterste deel zo te vervoeren ;)

En wie weet kan je op één dag met hun de zaken rond krijgen 8-)

NB Voorlopig reageert ook deze Dielissen nog niet op mijn E-Mail: vakantie of heeft ook hij werk genoeg?

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#3
Net deze Johan Dielissen maar eens gebeld, want op mijn mail kwam nooit antwoord. Hij adviseert om gewoon zelf RVS schuursponsjes in je uitlaat te doen. Niet die opgerolde staalwol, want die is NIET roestvrij, maar de veerkrachtige, ronde sponsjes. Zelf maakt hij zelden uitlaten open en heeft er verder ook geen speciale spullen voor. Hans, waar kwam die afwijkende info van jou dan vandaan? :o

Een ander alternatief zou zijn om hem een andere uitlaat te laten slopen, waar hij dan het binnenwerk uit haalt en dat overzet naar je eigen exemplaar. Hij heeft dat een enkele keer wel eens gedaan, maar het is volgens hem een dure klus. Die sponsjes zijn véél goedkoper en zouden het altijd prima doen. Ik ga dat advies in principe nu opvolgen en koppel hier wel mijn ervaringen ermee terug. :D

Zo te zien loopt bij mijn Falcon de pijp dóór de achterste demper heen en zitten de onvermijdelijke gaten in dit stuk pijp naar de ruimte van de demper er omheen NIET aan achterkant. De demper is van voren ook meer geoxideerd. Kortom deze demper heeft noch een heen en weer lopende gang voor de uitlaatgassen, noch een stroom dóór de knalpot heen. Deze achterpot dient m.i. slechts als een soort expansievat voor de pulserende druk vanuit het motorblok en de dimensies ervan bepalen de frequentie (orgelpijp-idee). En het erin te brengen vulmateriaal hoort dan de resonanties af te vlakken. E.e.a. verklaart ook waarom deze Falcon's zoveel lawaai maken i.v.m. andere uitlaattypes :idea:

Zelf zal ik boven de achterste pijpuitlaat een gat kunnen boren in de ronde achterplaat van de demper, er daar de sponsjes met een pijp en duw staaf stuk voor stuk door heen voeren. Vervolgens het geheel weer met een stukje RVS plaatmateriaal of RVS ringen + bout afsluiten zou wel eens kunnen werken, dan hoeft er ook niet gelast te worden. TIG lassen van RVS, is immers een dure grap! Ik zal mijn voorraadje aan metaal en mogelijke hulpstukken gaan doorlopen. Mijn prijstarget is €25 max voor sponsjes + 2 RVS ringen & RVS bout+moer :lol:

NB Zou ik een RVS plaatje op de Falcon laten vastlassen, kan je niet alleen niet makkelijk meer navullen, maar komen er ook "bloemkoolachtige" oxidatieverschijnselen aan de binnenkant van de demper. Tenzij je een zgn "backing gas" tijdens het lassen in de uitlaat laat stromen. Maar dan vliegt de prijs van het geheel nog verder omhoog. Dat heb je zo als je wat sites over RVS lassen bezoekt en de telefoon naar diverse lassers gebruikt.. 8-)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 06 aug 2013, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#4
De vlag van de website dekt dus hier niet de lading
Als je de website bezoekt krijg je een heel andere indruk.

Op de website lees je, niets is onmogelijk
Vermaken van uitlaat.

Diverse uitlaat vullingen worden genoemd.

Een goede lasser past de TIG lasmethode toe.
Dat is een zeer schone manier van lassen.

Ik was voor de basaltwol vulling plus lassen en verzendkosten €115 kwijt.

Hans

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#5
Opgelost tegen een fractie van de prijs m.b.v. die door Johan Dielissen geadviseerde RVS schuursponsjes (So Low, €1,50 per vier stuks verpakt). Overige materialen om het gemaakte gat in het achterschot van de achterste demper te dichten (RVS ringen, stripje, bout+moer en twee dikke parkers) zo'n €2,50. Ik had de hele voorraad van 5x4 sponsjes bij So Low opgekocht, maar na het boren van een groot genoeg gat om de uiteengerafelde sponsjes door te laten kon ik met een staaf voelen dat er nog wat oude vulling inzat. Vermoedelijk een of andere glas- of steenwolsoort, aaneengekoekt aan de voorzijde van de demper. In eerste instantie had ik daar de helft, dus 10 sponsjes aan toegevoegd, zodat de achterzijde nu ook (losjes) was gevuld. Om het effect nog te versterken heb ik later nog weer 6 sponsjes toegevoegd. Meer kunnen er nu niet meer bij, met die laatste 4 kan ik echt gaan schuren :)

Totale kosten dus een tientje als ik al die sponsjes meereken, eigenlijk €8,- netto. Zo'n lage prijs mag wel eens na al die extra kosten aan de B dit jaar. :( Inmiddels heb ik ook de carterventilatie sterker aan de praat gekregen met nieuwe afzuigslangen naar de HIF's, een nieuwe olievuldop, rubberen pakkingen rond de twee bouten van het kleppen deksel en de kurkpakking tegelijk meegepakt. We zullen zien 8-)

Mocht ik eindelijk die vermaledijde lucht uit mijn koppelingssysteem wegkrijgen, ben ik helemaal gelukkig. Wie weet wissel ik de master ook maar uit en ga "reverse flushen" (vloeistof vanaf de ontluchting aansluiting op de slave naar boven persen, bijvoorbeeld met mijn aloude niet meer topdown werkende Ezibleed :idea:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 10 aug 2013, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#7
090142 schreef:Heren Hans en Don,

met interesse heb ik het onderwerp gevolgd, echter, wat is de reden dat er een staalwol o.i.d wordt ingebracht in de uitlaat; wordt dit niet af fabriek gedaan/ betere prestaties/ geluid niet bevredigend, kortom ik hoor het graag.
gr Dirk Schulz
Natuurlijk zit er af fabriek een een of andere vulling in, maar die gaat in de loop van de vele jaren kennelijk verloren of vertoont niet meer het gewenste, geluid dempende gedrag. Hans moet maar voor zichzelf spreken, bij deze mijn details. Mijn uitlaat die toch al niet zo stil was (daar staan Falcon's overigens om bekend) kreeg vorig jaar rond de APK plotseling een scherpe bijklank, met name bij fel optrekken of pruttelen (armer mengsel) bij het afremmen op de motor. Door die staaf in de pot te steken heb ik vandaag gemerkt dat er weliswaar nog wel iets van het materiaal in de achterpot aan de voorkant ervan aanwezig is (minder dan de helft overigens), maar dat dit was vastgekoekt en kennelijk geen dempende eigenschappen meer had. Ik heb dat oude materiaal deels iets los weten te steken, maar de nadruk heb ik toch op het navullen gelegd. :idea:

Dat daar als materiaal RVS staalwol uitkwam, had ik aan die speciaalzaak te danken, die kende de lage prijs van schuursponsjes. Die bij die dumpzaak hier in de Rijswijkse Boogaard nog véél goedkoper waren dan verwacht. Oorspronkelijk wilde ik die sponsjes ongewijzigd induwen en door een relatief groot gat naar binnen voeren. De uitlaat is echter zo stevig geconstrueerd dat sommige boren verbrandden en ik iets anders heb moeten kiezen. Een kleiner gat was makkelijker te boren en te vijlen en doordat ik de sponsjes heb uitgerold totdat ze een soort gevlochten staalkous vormden, werden ze minder groot van doorsnede. Daarmee was ook een kleiner gat geen probleem meer en je kon zien dat het materiaal achter het gat toch wel weer alle kanten op krinkelde en de sponskousjes weer met zijn allen nu één soort grote spons vormden. :lol:

Hie is het geluid nu? Heel simpel:
1) die scherpe bijklank bij optrekken of afremmen is volledig verdwenen
2) er zit een diepere bastoon naast, volgens mij ook door het vrijmaken van de openingen via dat oude materiaal
3) de totale geluidsindruk lijkt weer sterk op toen hij nieuw was: vrij lawaaierig, maar wel sportief van klank

Heb je een RVS uitlaat die minder oud is, heb je waarschijnlijk nergens last van. De buitenkant kan zo te zien nog wel twee keer 25 jaar mee, maar we weten nu dat voor de vulling 1x 25 jaar al de limiet kan zijn :!:

NB Mijn oorspronkelijke uitlaat op de USA-Tourer uit 1972 was zgn "driedelig Amerikaans": ik heb nooit meer zo'n diepe zware toon gehoord als in die jaren, het leek wel een Porsche. Maar ja die forse middenpot werd er minstens één keer per jaar wel afgereden of fors beschadigd. Toen heb ik voor een RVS Falcon gekozen met de zgn "bomb" midden verdikking (pot kan je het niet noemen) en was het steeds geld uitgeven aan nieuwe uitlaten meteen voorbij. Met dat verwaarloosbare tientje van vandaag blijft dat dus zo, die Falcon's kosten namelijk nieuw 250 Engels ponden zonder BTW en transport en de vraag is zelfs of ze überhaupt nog leverbaar zijn. :?
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 10 aug 2013, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#9
920143 schreef:Moss UK biedt nog steeds uitlaten onder de naam Falcon aan, echter zelf prefereer ik producten va het merk BELL.
Is ook het merk dat Coen Kymmel prefereert. Hij twijfelde overigens aan de (makkelijke) leverbaarheid.
Falcon is ooit door mijn garage in 1986 of 87 voor me uitgezocht. Ik kocht toen onderdelen nog niet zelf :-D on

Falcon staat inderdaad in de papieren gids van MOSS en hun site, terwijl andere RVS versies zoals de eigen "bomb" uitvoering nog wel in het boek staan, maar op de site als "call" en dan weet je het wel. BELL vond ik daar niet terug :?


De B is zo'n kleine auto dat erg weinig ruimte voor grote, mooi klinkende uitlaten is. Er was ooit een mooie ruimte onder de wagen, die nu door die verkeersdrempels alleen nog op rubber bumper modellen redelijk toepasbaar blijft. Kleine dempers kunnen nooit mooi klinken, dat kan je met dat orgelpijp equivalent makkelijk aanvoelen. De klankkast is gewoon zowel in de breedte als de lengte gewoon te klein :o

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#10
BELL wordt aangeboden soms in Nederland (Leek) en ook wel eens via Ebay UK handelaren, echter
je kan het bedrijf zelf benaderen in Engeland, geen gelikte website, lijkt meer op de website van
een uitlaatfitting center vrij simple. En aldaar bestellen. Ik vermoed dat sommige producten van
BELL - ook zonder het aangeven van die naam - door de MGOC worden verkocht.

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#11
920143 schreef:BELL wordt aangeboden soms in Nederland (Leek) en ook wel eens via Ebay UK handelaren, echter
je kan het bedrijf zelf benaderen in Engeland, geen gelikte website, lijkt meer op de website van
een uitlaatfitting center vrij simple. En aldaar bestellen. Ik vermoed dat sommige producten van
BELL - ook zonder het aangeven van die naam - door de MGOC worden verkocht.
Bedankt voor deze info, maar zelf zal ik er geen gebruik van maken. Het afgelopen jaar heb ik véél geld in mijn B gestoken en nu vind ik het even welletjes. Die uitlaat reparatie voor een tientje vind ik wel goed uit komen :lol:

Inmiddels weer wat dagen verder en de Falcon gaat steeds beter klinken (en dat blijft zo!) :D
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 21 aug 2013, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#12
De MGOC levert RVS uitlaten van fabrikant ,,Double S Exhaust,,

Alle in deze topic genoemde merken zijn gemakkelijk te verkrijgen.
Bij allen krijg je lifetime guarantie. En dan is de U.K ineens een eind weg.
De wolvulling haalt het in ieder geval niet.

De achterste demper dempt inderdaad de hoge tonen. De middelste de lage.
Ook is het verminderen van de wolvullng een oorzaak van niet geringe topvermogens achteruitgang door wervelingen
in de steeds holler wordende achterste demper.

Hans geertse

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#14
850008 schreef:De MGOC levert RVS uitlaten van fabrikant ,,Double S Exhaust,,

Alle in deze topic genoemde merken zijn gemakkelijk te verkrijgen.
Bij allen krijg je lifetime guarantie. En dan is de U.K ineens een eind weg.
De wolvulling haalt het in ieder geval niet.

De achterste demper dempt inderdaad de hoge tonen. De middelste de lage.
Ook is het verminderen van de wolvullng een oorzaak van niet geringe topvermogens achteruitgang door wervelingen
in de steeds holler wordende achterste demper.

Hans geertse
Hans, een week geleden nogmaals de achterste pot van mijn RVS Falcon van achteren open gemaakt. En konden met de nodig moeite zowaar nog zo'n 6 "So low" sponsjes in. Kennelijk is er met er in duwen en vrije ruimte zoeken met een staaf weer wat oude glaswol vulling gaan schuiven, want nu is zowaar de diepe toon van vroeger ook weer terug. De uitlaat met dus maar één (achter)pot geeft dus twee soorten geluid, een diepe bastoon en een soort geroffel. Het snerpende geluid van voor de RVS sponsjes is en blijft gelukkig weg :lol:

PS Prompt ging daarna het stationair ook omhoog van 800-900 naar 1100-1200 tpm, ik dacht eerst aan de carbs. Maar logischer lijkt me dat er iets aan de tegendruk is veranderd. Stationair is nu teruggesteld naar 800-900.

Mijn "winter"-thermostaat van 82 graden en de antivries zitten er weer in, voor de 74 graden moet het eerst weer zomer worden 8-)

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#15
Hoi Don

Op advies van Peter Burgess rij ik al vele jaren met thermostaat van 88 graden.Zomer en winter.
Ben het ook volledig met Peter eens dat de meeste MGB.s nooit op bedrijfs temp. komen.
Schaf eens een olie temp. meter aan . Deze is n.l veel belangrijker dan de watertemp.
Zelfs bij een thermost. van 88 graden vind ik de motor nog aan de koele kant.
Geldt ook voor de behoorlijk opgevoerde Midget van mijn vrouw.
Olie temp komt zelden boven de 90 graden uit. Mag rustig naar de 100 graden gaan.
Antivries gebruik ik al 35 jr .niet meer. Koelvloeistof in combinatie met een expansietankje.
Eventueel voor de oudere types een radiatordop met een hogere openings druk.

Veranderde tegendruk in het uitlaatsyssteem is juist voor het verhoogde toerental.

Groet Hans

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#16
850008 schreef:Hoi Don

Op advies van Peter Burgess rij ik al vele jaren met thermostaat van 88 graden.Zomer en winter.
Ben het ook volledig met Peter eens dat de meeste MGB.s nooit op bedrijfs temp. komen.
Schaf eens een olie temp. meter aan . Deze is n.l veel belangrijker dan de watertemp.
Zelfs bij een thermost. van 88 graden vind ik de motor nog aan de koele kant.
Geldt ook voor de behoorlijk opgevoerde Midget van mijn vrouw.
Olie temp komt zelden boven de 90 graden uit. Mag rustig naar de 100 graden gaan.
Antivries gebruik ik al 35 jr .niet meer. Koelvloeistof in combinatie met een expansietankje.
Eventueel voor de oudere types een radiatordop met een hogere openings druk.

Veranderde tegendruk in het uitlaatsyssteem is juist voor het verhoogde toerental.

Groet Hans
Over motortemperatuur zullen we nooit eens worden Hans, ik voel gewoon dat mijn motor met mijn seizoensgebonden ingrepen fijner (minder "lumpy") draait. Overigens had de MKI B-motor ooit standaard een 74 graden thermostaat. Ook bij mijn naaldkeuze bij K&N: AAL, speelt een persoonlijke voorkeur. De eerdere AAA vond ik te rijk. Gezien de oorspronkelijke ACD naalden zit ik ietsje rijker qua naaldkeuze dan vroeger ;)

Inmiddels begint het stationair opnieuw te stijgen en de gaskleppen staan op de mechanisch laagst mogelijke stationaire stand al helemaal dicht. Ook zijn alle mogelijke lekken voor valse lucht gecheckt (bij elke demontage van de HIF's vernieuw ik expres alle dunne pakkingen). Kortom mij rest alleen het vervangen van de gaskleppen met de oorspronkelijke klepjes. Als ik jouw advies volg, dus door de dichte HS4 variant :o

PS O ja de lekkage op de clutch master cylinder is definitief verdwenen, nu de dubbele rem mastercylinder nog

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#17
Dus jij hebt die in nieuwstaat goed werkende HIF gaskleppen nog?

Dan denk ik dat het verschijnsel wat je nu schetst eerder door deze over de datum zijnde
klepjes op deze gaskleppen wordt veroorzaakt dan de tegendruk in de uitlaat.
Altijd gaan voor dichte gaskleppen.Er zijn er ook die de klepjes vast solderen.
Maar dan wel de veertjes enz. verwijderen. Het hele spul is een niet geringe verstoring
van de lucht flow.

Dit is een van de nadelen van de HIF. Een ander nadeel is moeilijk bereikbare afstelling van de sproeiers
zeker die van de achterste carb.Ik voorzie de afstelschroeven altijd van een stukje plat RVS welke ik met hardsoldeer
In een van de groeven van de schroeven soldeer, deze stukjes plat welke zo breed zijn dat ze in het gat kunnen ronddraaien
als ze aan de schroef vast zitten.De lengte maak ik zo dat ze ruim uit het gat steken.Je kunt nu met je vinger de sproeiers
afstellen en ze ziet precies wat je doet.

Hans

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#18
850008 schreef:Dus jij hebt die in nieuwstaat goed werkende HIF gaskleppen nog?

Dan denk ik dat het verschijnsel wat je nu schetst eerder door deze over de datum zijnde
klepjes op deze gaskleppen wordt veroorzaakt dan de tegendruk in de uitlaat.
Altijd gaan voor dichte gaskleppen.Er zijn er ook die de klepjes vast solderen.
Maar dan wel de veertjes enz. verwijderen. Het hele spul is een niet geringe verstoring
van de lucht flow.


Hans
Inderdaad Hans, de oorspronkelijke kleppen met die klepjes zitten er nog in. Op de MG Experience site kom ik Amerikaanse MG bezitters tegen die hetzij voor dichte HS4 kleppen gaan hetzij voor nieuwe HIF4 kleppen met klepjes (MOSS levert beide versies nog steeds). Het solderen, vooral met de veertjes er nog in, gaat volgens mensen daar inderdaad vaak fout. Ik zal dat hele klepjesmechaniek met veertjes en al verwijderen en dan pas solderen of er kleine aluminium klinknageltjes in de gaatjes plaatsen. Opties genoeg :o

Er is nu niet aan een ingreep op mijn HIF's te ontkomen, iets dat ik zo lang mogelijk heb weten uit te stellen. Die twee kleine rubber ringetjes van het choke mechanisme uit jouw vroegere post (AUD 3602) had ik al eerder aangeschaft. Kortom als we gaan ingrijpen dan gelijk ook maar alles tegelijk. Hoewel zo simpel als die throttle discs vastzitten, zo complex ziet die hele rits onderdelen op de choke-as er uit: ik tel in de MOSS catalogus maar liefst 11 onderdelen op rij, de twee schroefjes niet eens meegerekend :!:

Wat die afstelschroeven betreft: ik had nog zo'n insteekschroevendraaier uit die oude sets waar je ze kon inklemmen. Dat korte schroevedraaiertje met zijn wigvormige uitsteeksels zit nu in een kort houten stokje geperst. Met het op 4 plaatsen in de rondte markeren kan ik zo exact op de Leyland "flats" instellen (flat staat voor een kwart slag). Zelfs een 1/8 slag is nog goed in te schatten. Eerst even voelen of het blad ervan in één van de kruislings ingeslepen gleuven van de instelschroef zit (je kan dat bij de achterste carb op gevoel doen) en dan draaien maar. Ik moet er wel bij zeggen dat ik K&N pancakes gebruik, waar je makkelijk om heen kan. Met de oude Coopers filterhuizen kom je er wat lastiger bij :?

PS Door de beperkingen op deze site helaas geen foto, misschien tzt wel op MG Experience? Zo kan het dus met foto's ook: http://www.mgexp.com/phorum/read.php?1, ... sg-2434342 en een andere optie daar maakt het plaatje zelfs downloadbaar

Re: Adres.../ Versneld stationair lopen

#19
Een nieuw gegeven ontdekt bij het voorbereiden van mijn HIF4-aanpak tegen versneld stationair lopen: de afdichtingsringen op de assen van de gaskleppen zijn niet allemaal meer aanwezig! Kortom, ook valse lucht zal een rol spelen bij het versneld stationair lopen. :idea: Ik ga nu maar een hele set onderdelen bestellen bij MOSS om deze HIF's na meer dan 40 jaar eens goed aan te pakken. Totnutoe zijn daar alleen andere naalden, nieuwe (even slechte) vlotternaalden en die lange veren voor de klok in gegaan. En die 2 choke ringetjes waar Hans het over had liggen al klaar. :!:

Volgens diverse posts op MG Experience is het dichtsolderen van de klepjes in de HIF's niet aan te raden omdat dit het kromtrekken van de kleppen en dus het minder goed sluiten kan betekenen. Gewoon nieuwe kopen is het beste. Hetzij mèt uit de HIF4, hetzij zonder die "overrun" klepjes uit de HS4. In de States zie je dat "fifty fifty" die klepjes aanhouden. Ben benieuwd wat John Twist daar over te zeggen heeft. Hans zijn advies is helder.... :lol:

PS Over Gross jets ter vervanging van die slechte oorspronkelijke vlotternaalden lees ik uiteenlopende meningen. Oorspronkelijk leverde dat een forse verbetering op en zo profileert MOSS het nog steeds. Maar anderen op MG Experience stellen dat door de overgang van de fabrikant ervan naar een nieuwe eigenaar, de kwaliteit ervan óók sterk is achteruit gegaan :?

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#20
Hoi Don

Heb zelf al 30jr.zeer goede ervaring met de cross jets. Het kogeltje is eigenlijk allen gevoelig voor wat grotere stukjes rubber afkomstig uit de slangen van de benzine toevoer.
Dit kan gebeuren bij werkzaamheden aan of vernieuwen van deze.
Kleine stukjes vuil worden doorgespoeld.
De cross jets van de HIF zijn anders dan die voor de HS. Kwaliteits problemen zijn mij nog niet opgevallen.
Zal de laatst aangeschafte nog eens bekijken.

Als je het na het ontdekken van ontbreken afdichting ring gasklep as, dan ook de asjes zelf inspecteert op slijtage.
Hoewel deze door de betere lagering minder hard slijten dan die van de HS.
Aanzuigen van valse lucht door de gasklep as en de invloed op het stationaire toerental is bij normale slijtage te verwaarlozen.

Hans

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#21
850008 schreef:Hoi Don

Heb zelf al 30jr.zeer goede ervaring met de cross jets. Het kogeltje is eigenlijk allen gevoelig voor wat grotere stukjes rubber afkomstig uit de slangen van de benzine toevoer.
Dit kan gebeuren bij werkzaamheden aan of vernieuwen van deze.
Kleine stukjes vuil worden doorgespoeld.
De cross jets van de HIF zijn anders dan die voor de HS. Kwaliteits problemen zijn mij nog niet opgevallen.
Zal de laatst aangeschafte nog eens bekijken.

Als je het na het ontdekken van ontbreken afdichting ring gasklep as, dan ook de asjes zelf inspecteert op slijtage.
Hoewel deze door de betere lagering minder hard slijten dan die van de HS.
Aanzuigen van valse lucht door de gasklep as en de invloed op het stationaire toerental is bij normale slijtage te verwaarlozen.

Hans
Bedankt voor deze extra info Hans, ik zal zeker die asjes eens bekijken en ook die grose jets bestellen. Gasklep-asjes van de HIF vernieuwen zonder de bussen te vervangen en na te ruimen zou overigens minder zinvol kunnen zijn. Ik denk eerder aan de klepjes en wellicht lekkage over die choke-ringetjes. Toen de wagen jonger dan 10 jaar was, kon je stationair nog tot onder de 500 tpm brengen, zo groot was de stelruimte.

Om de tijd tot mijn bestelling en uitlevering te overbruggen heb ik twee rubber doorvoertules op de buitenkanten van de beide assen gezet. Het kan "wishful thinking" zijn, maar het stationair is wel met 200-300 tpm gezakt naar 900-1000 tpm, er kan nu weer normaal mee gereden worden. Zet ik groot licht aan dan zakt stationair zelfs tot mijn gebruikelijke 800 tpm (zij het dat de carbs op hun allerlaagste stand iets uit balans zijn)

Nog éénmaal over gaskleppen met overrun klepjes. Een collega van kantoor, jaren terug alweer kreeg met zijn auto verbrande kleppen als hij bijna gasloos teveel afremde op de motor. Dat is precies de argumentatie in Haynes voor die klepjes in onze HIF's: tijdens overrun verzorgen dat er toch enig brandstofmengsel de motor in gaat als er op wordt afgeremd en in overrun een te mager mengsel ontstaat. Argumentatie is dus identiek.. :idea:

PS Door de noodzaak alles nadien opnieuw af te stellen, kan ik opnieuw oefenen met mijn Gunson colortunes en carbalancer. Een generale repetitie, want Willem van Dorland en Pascal zien enige HIF-assistentie wel zitten :lol:

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#22
Je proef met de rubber tules zegt m.i. veel over de gasklepasjes.
De speling moet dan met de hand ook goed voelbaar zijn.
De ervaring is dat de busjes het langer volhouden dan de asjes
In veel gevallen volstaat het met alleen de asjes te vervangen.

De H.S heeft helemaal geen busjes, daar lopen de asjes direct in het aluminium.
Daar zijn overigens wel busjes voor te krijgen maar dan moeten de bestaande asgaten wel worden opgeboord enz.

Verbranden kleppen door het niet aanwezig zijn van overrun klepjes is bij een MGB met zijn super kwaliteit klepmateriaal
niet van toepassing. Komt gewoon nooit voor. Het niet meer goed willen lopen van de motor komt veel eerder[bij een te arm mengsel]
dan de kans op verbrande kleppen bij afremmen op de motor.

Hans

Re: Adres voor wol vulling uitlaat dempers

#23
850008 schreef:Je proef met de rubber tules zegt m.i. veel over de gasklepasjes.
De speling moet dan met de hand ook goed voelbaar zijn.
De ervaring is dat de busjes het langer volhouden dan de asjes
In veel gevallen volstaat het met alleen de asjes te vervangen.

De H.S heeft helemaal geen busjes, daar lopen de asjes direct in het aluminium.
Daar zijn overigens wel busjes voor te krijgen maar dan moeten de bestaande asgaten wel worden opgeboord enz.

Verbranden kleppen door het niet aanwezig zijn van overrun klepjes is bij een MGB met zijn super kwaliteit klepmateriaal
niet van toepassing. Komt gewoon nooit voor. Het niet meer goed willen lopen van de motor komt veel eerder[bij een te arm mengsel]
dan de kans op verbrande kleppen bij afremmen op de motor.

Hans
We komen er wel Hans, de bestelling is de deur nog niet uit...

Overigens vond ik deze John Twist video die ook vermeldt dat die ooit zo fraaie Grose jets nu "are made in China and either stay closed or open after some time" Dus misschien kan ik beter twee nieuwe assen voor de gaskleppen kopen en mijn huidige vlotternaalden aanhouden. In mijn geval gaan die naalden alleen (even) lekken bij het uitnemen en terugplaatsen van de HIF's. Zodra ik de HIF's weer werkend in de wagen had zitten waren er geen problemen met die naalden meer. http://www.youtube.com/watch?v=vPCfwkId ... 794339861C
cron