Sinds enige tijd maakt de stuurkolom van mijn 71-er MGB (origineel Benelux-versie) een piepend geluid, alsof je tijdens het autowassen te hard op de spons duwt... iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn? Ik heb het beschermkapje van de richtingaanwijzer-hendel al verwijderd en het sleepcontact van claxon losgemaakt. Heeft niets geholpen....
Alle tips zijn welkom,
Alvast bedankt,
Hans
Re: Piepende stuurkolom?
#2Betekent de term Benelux versie dat er dus geen veiligheidsstuurkolom in zit? Die bevat zowel aan de onderzijde als bovenin een kogellager met piepkleine kogeltjes. Zeker aan de onderkant glippen die er wel eens uit en dan is het onderste lager niet makkelijk meer te gebruiken. Een Amerikaan, Gerry Masterman leverde ter vervanging van beide lagers een vervanging met delrin bus; ik heb die ooit bij hem besteld en die onederin ook gemonteerd. Helaas is hij door het verlies van zijn echtgenote aan Covid daarmee gestopt en is een vervanger nu in discussie. Zit er een NIET-veiligheidskolom in dan is de lageropzet iets anders, maar in principe zullen ook die speciale lagers defect kunnen raken. Piepende onderdelen op elk type stuurkolom zijn naast defecte lagers zeker de plastic afdichtingen die rond de schakelaars zitten; dat plastic is al hard en wordt ook steeds stijver. Ik zou de schroeven op deze zgn 'cowls" eens wat lossen en zien wat er gebeurt. Wat ook wel eens helpt tegen piepende onderdelen is het spuiten van een silicon spray zoals voor het verfraaien van dasboards wordt gebruikt.
PS Verder noem je niet waar nu die sponsdruk wordt uitgeoefend, normaliter spons je een B op de carosserie schoon en droog nietwaar?....
PS Verder noem je niet waar nu die sponsdruk wordt uitgeoefend, normaliter spons je een B op de carosserie schoon en droog nietwaar?....
Re: Piepende stuurkolom?
#3Hallo Don, bedankt voor je reactie.
Mijn MGB heeft inderdaad geen veiligheidsstuurkolom. Er zaten überhaupt maar weinig veiligheidsvoorzieningen op: een enkelvoudig remsysteem zonder bekrachtiging, geen veiligheidsgordels (nu wel, zelf geplaatst)....
Maar wel heel veel rijplezier en van binnenuit verstelbare voorwielen!
Ik ga eerst maar eens aan de slag met de cowls en kan daarna altijd nog met de siliconenspray aan de gang.
En hoewel ik best zuinig ben op het autootje, beperk ik het sponsen tot de carrosserie.
Mijn MGB heeft inderdaad geen veiligheidsstuurkolom. Er zaten überhaupt maar weinig veiligheidsvoorzieningen op: een enkelvoudig remsysteem zonder bekrachtiging, geen veiligheidsgordels (nu wel, zelf geplaatst)....
Maar wel heel veel rijplezier en van binnenuit verstelbare voorwielen!
Ik ga eerst maar eens aan de slag met de cowls en kan daarna altijd nog met de siliconenspray aan de gang.
En hoewel ik best zuinig ben op het autootje, beperk ik het sponsen tot de carrosserie.