Hoi allen, ik ben op zoek naar een tankdop met slotje. Betreft een MGB Amerikaans model uit 1971. Deze zijn, zover ik weet nergens te koop. Weet iemand of ze ergens anders te koop zijn? Ik wil de tankhals niet veranderen. Graag ook advies/oplossing over een oliedop van het kleppendeksel. Hie is alleen de rubbere ring versletenuitgedroogd.
Hopelijk heeft er iemand een optie.
B.v.d.
Gr.Hans
Re: tankdop en advies
#2Dag Hans,
Op de kleppendeksel past ook een mooie Chrome metaal schoefdop zoals die bij eerdere types MGB en MGA standaard geleverd Een gebruikte tankdop met sleutel alsook een nieuwe olievuldop is waarschijnlijk wel leverbaar door Damen & Kroes in Boxtel .
Gr Jan Wijnen
Op de kleppendeksel past ook een mooie Chrome metaal schoefdop zoals die bij eerdere types MGB en MGA standaard geleverd Een gebruikte tankdop met sleutel alsook een nieuwe olievuldop is waarschijnlijk wel leverbaar door Damen & Kroes in Boxtel .
Gr Jan Wijnen
#3Helaas kan ik bevestigen dat een zelfde situatie bij tweede hands aanschaf van mijn 1972 USA B in 1978 voorkwam en zo'n dop met slot op deze vorm vulpijp vinden bleek onmogelijk. Ik heb toen via mijn toenmalige MG garage een vulpijp voor chrome bumper wagens weten te kopen waar wel een dop met slot op paste. Wel bleek die dop "non ventilated" te zijn en na verwijdering van allerlei smogcontrol zaken moest dat een open type worden. Dit laatste kon worden opgelost door het insnijden van de rubber afdichtingsring. Volgens mij is het nog steeds niet mogelijk zonder andere vulpijp dit probleem op te lossen. En de latere rubber bumper wagens kregen vaak wel een afsluitbare dop meegeleverd, maar die vulpijp heeft een heel andere vorm dan de chrome bumper versie! Ik zou bij Schut in Soest langsgaan voor een geschikte vulpijp die wel voor afsluitbare doppen geschikt is, hij heeft een hangar vol oud MG spul...210204 schreef: ↑18 jun 2026, 14:08Hoi allen, ik ben op zoek naar een tankdop met slotje. Betreft een MGB Amerikaans model uit 1971. Deze zijn, zover ik weet nergens te koop. Weet iemand of ze ergens anders te koop zijn? Ik wil de tankhals niet veranderen. Graag ook advies/oplossing over een oliedop van het kleppendeksel. Hie is alleen de rubbere ring versletenuitgedroogd.
Hopelijk heeft er iemand een optie.
B.v.d.
Gr.Hans
De dop op het kleppendeksel op een USA B is oorspronkelijk van het niet ventilerende type en nog gewoon bij MOSS bestelbaar. De carterventilatie en afzuiging van benzinedampen die uit de tank ontsnappen ging voor de toenmalige USA B's via een koolfilter en een kleine opening elders op het kleppen deksel. De wel ventilerende bestaat ook in plastic versie die vaak op de alloy cover wordt toegepast en is ook gewoon aan te schaffen. Mocht de oude configuratie met koolfilter zijn gehandhaafd zou ik een rubber ring uit een radiatordop halen en in die klepdeksel dop van je passend zien te maken. Zo moeilijk kan dit niet zijn....
#4Bedankt Don voor je reactie. Hoe jij het heb opgelost is voor mij te gortig. De benzinedop is nog in goede staat, alleen mag daar de rubber ook vervangen worden, wilde er alleen 1 met een slotje. Met de huidige benzine prijzen weet je het maar nooit. Ook de rubber van de oliedop is nog redelijk en om nou een hele nieuwe dop te kopen....... Is er misschien iemand anders met ideën/suggestisch?
#5Bedankt Don voor je reactie. Hoe jij het heb opgelost is voor mij te gortig. De benzinedop is nog in goede staat, alleen mag daar de rubber ook vervangen worden, wilde er alleen 1 met een slotje. Met de huidige benzine prijzen weet je het maar nooit. Ook de rubber van de oliedop is nog redelijk en om nou een hele nieuwe dop te kopen....... Is er misschien iemand anders met ideën/suggestisch?
#6Bedankt Don voor je reactie. Hoe jij het heb opgelost is voor mij te gortig. De benzinedop is nog in goede staat, alleen mag daar de rubber ook vervangen worden, wilde er alleen 1 met een slotje. Met de huidige benzine prijzen weet je het maar nooit. Ook de rubber van de oliedop is nog redelijk en om nou een hele nieuwe dop te kopen....... Is er misschien iemand anders met ideën/suggestisch?
#7Bedankt Don voor je reactie. Hoe jij het heb opgelost is voor mij te gortig. De benzinedop is nog in goede staat, alleen mag daar de rubber ook vervangen worden, wilde er alleen 1 met een slotje. Met de huidige benzine prijzen weet je het maar nooit. Ook de rubber van de oliedop is nog redelijk en om nou een hele nieuwe dop te kopen....... Is er misschien iemand anders met ideën/suggestisch?
#8Voorlopig worstel je net zo met het posten op deze site als ik. Hopelijk kom je er met de benzinedop sneller uit. Normaliter zou ik zeggen bezoek de Autojumble van dit jaar a.s. Zondag 28 Juni; wie weet vind je iets. Maar met 30+ temperaturen zie ik zelf met spijt die dag zonder Waalwijks bezoek aan me voorbijgaan.
De British Car Club day later dit jaar is er ook nog, maar daar zijn wat minder leveranciers van spulletjes als oudere types benzinedoppen te vinden
PS Vandaag, 2 dagen vóór Waalwijk blijft de temperatuurvoorspelling nog steeds richting 30+ C gaan, maar de regen 's middags lijkt weg te gaan
De British Car Club day later dit jaar is er ook nog, maar daar zijn wat minder leveranciers van spulletjes als oudere types benzinedoppen te vinden
PS Vandaag, 2 dagen vóór Waalwijk blijft de temperatuurvoorspelling nog steeds richting 30+ C gaan, maar de regen 's middags lijkt weg te gaan
#9Ter afsluiting: heb inmiddels de oliedop besteld. Vind het alleen jammer dat het puur om de afsluitring gaat. Over de tankdop, deze is werkelijk, met slotje, nergens te koop. Het ging mij puur om het slotje. Met de huidige benzine prijzen ligt diefstal van benzine op de loer. Ik ga een Vetus FuelSafe kopen. Dat is iets wat je in de hals stopt waardoor ze geen slangetje kunnen plaatsen. De afdichtring is wat uitgedroogd maar daar heb ik geen oplossing voor gevonden. Dank allen voor het meedenken.
#10Zag een maandje later nog een foto in het MG boek van Clausagher van de benzinedop met slot die ooit voor rubber bumper wagens via Unipart geleverd werd. Op die latere vulpijp passende natuurlijk. Verder zag ik een oude catalogus van MOSS Europe hier bij afsluitbare doppen de referentie naar US wagens staan. E.e.a. verklaart waarom ik jaren terug zelf een afsluitbare dop kon vinden die op een latere, USA style vulpijp paste. Ik ben ervan overtuigd dat Schut in Soest vast nog wel de juiste vulpijp heeft liggen waar wèl een geschikte, afsluitbare dop op te vinden is. Maar ja, jij wil dat niet..210204 schreef: ↑27 jun 2026, 20:38Ter afsluiting: heb inmiddels de oliedop besteld. Vind het alleen jammer dat het puur om de afsluitring gaat. Over de tankdop, deze is werkelijk, met slotje, nergens te koop. Het ging mij puur om het slotje. Met de huidige benzine prijzen ligt diefstal van benzine op de loer. Ik ga een Vetus FuelSafe kopen. Dat is iets wat je in de hals stopt waardoor ze geen slangetje kunnen plaatsen. De afdichtring is wat uitgedroogd maar daar heb ik geen oplossing voor gevonden. Dank allen voor het meedenken.