Dag allen,
Deels een vervolg op mijn eerder geplaatste bericht.
Mijn GT uit 76 heeft last van twee dingen;
Gooit benzine uit de carburateurs. Via de overflow en via een brandstofslang ligt dit vervolgens onder de auto.
Valt op willekeurige momenten stil tijdens rijden. Kan meestal direct gestart worden om weg te vervolgen.
Allereerst wil ik het probleem van de carburateurs aanpakken. Wellicht houdt dit verband met het tweede probleem.
Vlotters heb ik vervangen (1 was lek, de ander maar preventief vervangen). Mogelijke oorzaak, de vlotternaald? Voordat ik een nieuwe bestel om dit te testen, hoe kan ik zien dat een vlotternaald versleten? Of testen?
Terwijl ik bezig was met demontage viel mij op dat de Jets vast zaten. Die moeten vrij op en neer kunnen bewegen. De boel losgemaakt, beetje olie ertussen. Ik vond de Jets ook wel erg verschillen in hoogte, dus ik heb ze eerst gelijk gezet met de ‘brug’, toen twee slagen teruggedraaid. Resultaat zou dan toch hetzelfde moeten zijn? Na beide kanten 2 slagen te hebben gegeven verschillen ze enorm in hoogte. Hoort dat zo?
Ik kijk uit naar jullie reactie, dit is mijn eerste MGB en ik ben een beginnend sleutelaar. Met handboeken en youtube kom ik heel ver, maar hier vind ik zo 123 geen antwoord op.
Alvast dank voor eventuele reacties en adviezen. Erg welkom!
Ik kan eventueel foto’s via mail of whatsapp versturen, in dat geval graag uw contactgegevens delen.
MvG, San Kroezen
Re: Mgb Hif4 carburateurs
#2Hoewel op afstand in Frankrijk (met de B natuurlijk) kan ik wel zo wat ideeen inbrengen. Allereerst: naast de vlotters zijn de vlotternaalden en de vlotterafstelling de allereerste aandachtspunten. Zo gebruiken de meeste MG bezitters niet langer de oorspronkelijke naalden, maar die waarbij op het uiteinde een kegelvormig aanhangsel met materiaal genaamd VITON . Absoluut nodig om met VITON tipped naalden van die eeuwige lekkkage problemen af te komen. Volgende stap is het correct afstellen van beide vlotters met die bekende 1mm +/- 0,5 mm instelling. Zoek dat in een boek of Youtube video op, uitleg in woorden lukt slechter dan de beelden laten spreken. Hoewel jets zelden problematisch zijn, moet je niet vergeten dat hun opening en de gebruikte naalden na vele jaren gebruik en langsstromende benzine slijtage hebben gekregen. Die leidt namelijk tot een te rijke instelling op stationair en als je die naar zuinig wegregelt klopt die op hogere toerentallen niet meer. Kortom: na vele jaren gewoon jets en naalden vervangen. Jets zijn standaard, in naalden is een ruime keuze. Zelf gebruik ik ABD naalden, maar velen kunnen ook met de standaard AAU uit de voeten. Ter afsluiting: MOSS E adviseert nog steeds AAA naalden als je K& N luchtfilters gebruikt; ik heb daar tijdelijk mee gewerkt (ze zijn erg simpel qua afstelling) maar vond ze toch te rijk. Dat was het even: veel meer éénmalig onderdelen vernieuwen is de beste start. Veel succes!
#3Waarom zouden de jets vrij moeten bewegen? Bij HIF 4 worden die op hun plek gehouden door de afstelschroef. Ze bewegen dus alleen als je ze afstelt.
Jouw symptomen klinken mij als hangende vloternaalden. Hangen ze open -> benzineplas. Hangen ze dicht -> afslaande motor. Dat filtertje vlakbij de carburateurs is nu even belangrijk - eruit halen en open maken: zitten er zwarte/bruine korreltjes in? Dan mag je er vanuit gaan dat kleinere zwartere korreltjes hun weg naar de carburateurs vinden en de boel ontregelen.
In mijn geval was het geen roest maar de pakking van de tankzender die opgegeten werd door benzine. Alles vol met zwarte korrels, toen de hele bliksemse boel maar vervangen.
Jouw symptomen klinken mij als hangende vloternaalden. Hangen ze open -> benzineplas. Hangen ze dicht -> afslaande motor. Dat filtertje vlakbij de carburateurs is nu even belangrijk - eruit halen en open maken: zitten er zwarte/bruine korreltjes in? Dan mag je er vanuit gaan dat kleinere zwartere korreltjes hun weg naar de carburateurs vinden en de boel ontregelen.
In mijn geval was het geen roest maar de pakking van de tankzender die opgegeten werd door benzine. Alles vol met zwarte korrels, toen de hele bliksemse boel maar vervangen.
#4En vooral de juiste brandstofslangen gebruiken die zowel ethanolbestendig zijn als niet " braided" zijn, want dan zie je eventuele beschadigingen niet. Zelf gebruik ik sinds een paar jaar Gates universele brandstofslang van 7 mm interne doorsnede en met nr 3225. Ook toepassen tussen de carbs in. Benzinefilter vóór de voorste carb in de vorm van een tonnetje in doorzichtig plastic. Zo zie je of het filter volloopt. Elke 2 tot 3 jaar nieuw filter als routine werkt ook prima. Gaat een keer de SU benzinepomp kapot weet dan dat de electronische, Duitse Hardi goedkoper en beter is. 2nd best is de nogal prijzige elektronische SU. Bij die benzinepomp zitten overigens ook brandstofslangen!