Beste lezers,
Twee jaar geleden een MGB GT gekocht met Belgisch kenteken, een nette GT met nog een TO Do lijst. Inmiddels ben ik er aan toe om de auto op NL kenteken te zetten en heb hiervoor een afspraak gemaakt bij de RDW in Zwolle, een ritje van 60km heen en 60km terug (eendagskenteken). De auto had een tijd stil gestaan, dus heb een aantal zaken vervangen, waaronder:
Gehele vooras gedemonteerd en gereviseerd.
Remmen vernieuwd, inclusief hoofremcilinder en leidingen vervangen voor koper.
Bobine, bougiekabels en bougies,
Motorolie en oliefilter + differentieelolie.
Nieuwe radiator gemonteerd en koelwater vervangen.
Vervolgens de ontsteking op tijd gezet (stroboscoop) en carburateurs afgesteld (flowmeter).
Testritjes gemaakt op een landweggetje, reed erg goed. Bij thuiskomst.. benzine onder de auto. Wat bleek, een van de vlotters van de carburateurs was volgelopen met benzine. Schijnt vaker voor te komen, de ethanol in de huidige benzine lost het plastic op. Ik heb beide vlotters vervangen voor ethanolbestendige.
Wederom testrijden, de motor loopt goed, rijdt mooi maar valt op willekeurige momenten stil. Bijvoorbeeld bij kruissnelheid of terugschakelen. De auto start daarna weer snel waarna ik de rit kan vervolgen.
Ik vermoed dat dit met de brandstoftoevoer te maken heeft. Ik heb twee hypotheses:
1. De vlotters zijn niet juist afgesteld, waardoor er te weinig benzine in de vlotterkamer van de HIF4 carb zit. Ik heb ze natuurlijk recent vervangen, op de vlotter ziteen ‘afstellipje’ die je kunt verbuigen. Ik begreep uit een youtube video dat wanneer de carb op de kop staat en je een liniaal over de onderkant houdt, de vlotter 1mm daaronder mag zitten. Dat is dus z’n maximale hoogte. Ik heb het lipje zodanig verbogen dat dit het geval is.
Iemand hier ervaring mee? Het lijkt dat deze problemen zijn begonnen na het vervangen van de vlotters.
2. De benzinetoevoer wordt verhinderd. Bij het vervangen van de tanksender (die was defect) heb ik met een zaklamp in de lege tank geschenen. Ik zag een rand met roest ongeveer halverwege de tank. Vanuit de tank gaat de benzine naar de Pierburg benzinepomp (niet origineel, maar die zat erop bij aanschaf). Vlak voor de carburateurs is een semitransparant brandstoffilter geplaatst. Ik heb de tank recentelijk volgegooid. Ik kan slecht beoordelen of er rotzooi in het filter zit (kan het niet zien, semi-transparant).
Zit het filter verstopt met rommel uit de tank? Toevalligerwijs op het moment dat ik de vlotters heb vervangen? Uitsluiten doe ik maandag, dan is de winkel geopend om een nieuw filtertje te halen.
3. Iets dat ik over het hoofd zie?
Ik kijk uit naar jullie reacties en alvast dank voor het meedenken. Mocht er aanvullende informatie vereist zijn, laat het weten in de reacties.
MvG, San Kroezen
Re: Mgb GT 1976: valt stil tijdens het rijden
#2Wat je eerst wilt weten: is het ontsteking- of brandstof gerelateerd.
Een brandstof gebrek veroorzaakt meestal een langzaam 'sterven' van de motor terwijl een ontstekings uitval meestal een abrupt en/of schokkerig effect heeft.
Tevens valt de (electronische) toerenteller bij een ontstekingsfout naar nul, maar blijft hij bij een brandstoffout het toerental aangeven zolang de motor nog meedraait.
Uit de beschrijving maak ik op dat je HIF carburateurs hebt en deze staan er niet om bekend dat ze gevoelig zijn voor het vlotterniveau; daar zou ik me in eerste instantie geen zorgen over maken.
Blijf wel letten op eventueel overlopen van de carburateurs, want ik heb na werken aan de benzine toevoer ook wel eens stilgestaan door een vuiltje dat de vlotternaald belette goed te sluiten, waardoor een carburateur overliep.
Een brandstof gebrek veroorzaakt meestal een langzaam 'sterven' van de motor terwijl een ontstekings uitval meestal een abrupt en/of schokkerig effect heeft.
Tevens valt de (electronische) toerenteller bij een ontstekingsfout naar nul, maar blijft hij bij een brandstoffout het toerental aangeven zolang de motor nog meedraait.
Uit de beschrijving maak ik op dat je HIF carburateurs hebt en deze staan er niet om bekend dat ze gevoelig zijn voor het vlotterniveau; daar zou ik me in eerste instantie geen zorgen over maken.
Blijf wel letten op eventueel overlopen van de carburateurs, want ik heb na werken aan de benzine toevoer ook wel eens stilgestaan door een vuiltje dat de vlotternaald belette goed te sluiten, waardoor een carburateur overliep.
#3Dag Steef,
Bedankt voor de reactie. Ik ben vandaag bezig geweest met uitsluiten. Conclusie: geen brandstofprobleem. Wat jij zojuist beschrijft (toerental meteen weg) gebeurt. De beugel van de nieuw gemonteerde bobine zat niet helemaal vast, waardoor de bobine deels los zat. Kan dit de oorzaak zijn geweest? Dit heb ik nu verholpen, ik heb de contactpunten, rotor en condensor nog niet vervangen, daar wilde ik nu aan beginnen.
Heb jij verder nog tips of aandachtspunten?
MvG, San Kroezen
Bedankt voor de reactie. Ik ben vandaag bezig geweest met uitsluiten. Conclusie: geen brandstofprobleem. Wat jij zojuist beschrijft (toerental meteen weg) gebeurt. De beugel van de nieuw gemonteerde bobine zat niet helemaal vast, waardoor de bobine deels los zat. Kan dit de oorzaak zijn geweest? Dit heb ik nu verholpen, ik heb de contactpunten, rotor en condensor nog niet vervangen, daar wilde ik nu aan beginnen.
Heb jij verder nog tips of aandachtspunten?
MvG, San Kroezen
#4Uitgaande van een ontstekings probleem zijn contactpunten, condensator en rotor natuurlijk erg belangrijk. Louter het loszitten van de bobine kan niet de oorzaak zijn; de bobine behoeft niet elektrisch geaard te zijn. Een combinatie van een bewegende bobine en slechte bedrading kan natuurlijk wel een oorzaak zijn.
Ook moet je er op bedacht zijn of er nog andere zaken uitvallen tijdens de storing zoals brandstofmeter en temperatuurmeter en of het dynamo laadcontrole lampje gaat branden. Dat zijn dingen die je vaak ontgaan in de consternatie van het uitvallen, maar als je er op verdacht bent kan het informatie geven over, in dit geval, een onderbreking in het zgn. 'witte' circuit.
Als je de genoemde delen vervangt en de aansluitingen van de bedrading controleert is er een reële kans dat je het probleem hebt verholpen. Succes!
Ook moet je er op bedacht zijn of er nog andere zaken uitvallen tijdens de storing zoals brandstofmeter en temperatuurmeter en of het dynamo laadcontrole lampje gaat branden. Dat zijn dingen die je vaak ontgaan in de consternatie van het uitvallen, maar als je er op verdacht bent kan het informatie geven over, in dit geval, een onderbreking in het zgn. 'witte' circuit.
Als je de genoemde delen vervangt en de aansluitingen van de bedrading controleert is er een reële kans dat je het probleem hebt verholpen. Succes!