MG B 1978 US lekstroom probleem

Op een ochtend toen wij wilden gaan toeren was de accu leeg. Dus de accu op de lader en na enkele uren toch weer op pad gegaan , alles functioneerde normaal dus de gedachte ging uit naar het dashboard of kofferbak lampje .Na het wegzetten alles gecontroleerd of er wat aanstond op het klokje na. Volgende ochtend weer de accu leeg, deze accu is 8 jaar oud dus dat zou de oorzaak kunnen zijn , gelijk een nieuwe er in gezet. De volgende dag je raad het, weer leeg. Dus met de universeel meter aan de gang om het lek verbruik op te sporen en er was een verbruiker va 3,1 ampère, deze gelokaliseerd het is de dynamo 1 draad los gehaald ( de blauwe draad uit de dynamo) (bruin in de kabelboom) en er was een verbruik van 0,1 ampère, (het klokje) dynamo gedemonteerd en laten doormeten bij een revisie bedrijf voor startmotoren en dynamo's. Met als resultaat de dynamo is goed. Alles weer gemonteerd en de bedrading nagekeken. De auto start en alle functies doen het ook laad hij de accu bij 14.3 volt .

Mijn vraag is waar is dat draadje van blauw uit de dynamo en bruin in de kabelboom zodat ik de storing toch kan verhelpen die er toch wel is, al werkt alles .

In het aansluitblok op de Lucas wisselstroom dynamo zitten een dikke bruine draad op de + plus aansluiting en een geel/bruin dunne op de IND aansluiting.
De "probleem" draad die blauw is komt uit de dynamo en behoord op een bruine draad aangesloten worden in de kabelboom.

Bij voorbaat dank ,Henk Dekker
IMG_1851.jpeg
IMG_1851.jpeg (131.02 KiB) 3895 keer bekeken
IMG_1852.jpeg
IMG_1852.jpeg (96.51 KiB) 3895 keer bekeken
IMG_1856.jpeg
IMG_1856.jpeg (89.59 KiB) 3895 keer bekeken

Re: MG B 1978 US lekstroom probleem

Het lijkt mij geen originele Lucas aansluiting, dus de enige die de vraag met zekerheid kan beantwoorden is degene die de blauwe draadaansluiting heeft gemaakt. De dynamo bedrading
ziet er op de foto slordig uit en is niet origineel.
Ik kan geen zinnige reden bedenken om een extra plusdraad de dynamo binnen te voeren, anders dan als zgn. 'sense' aansluiting aan de spanningsregelaar. Maar die zou dan naar de accupool moeten lopen (bij de MGB overbodig en is geen verklaring voor de lekstroom).
Een eventuele W aansluiting, verbonden met de plus (bruin) zou de goede werking van de dynamo ernstig verstoren, maar ik begrijp dat het in deze configuratie goed heeft gewerkt.
Kortom, raadselachtig!

Inderdaad zeker niet origineel aangesloten. Je hebt een z.g.n. driepins aansluiting op deze alternator. De kleine is voor de geel/bruine draad naar het laadstroom lampje.
Op de twee grote terminals dienen de dikke respectievelijk de dunnere bruine draad aangesloten te worden. De stekkers zijn gewoon verkrijgbaar onderdeel nummer GEU250. Beide draden lopen naar het grote aansluitpunt op de startmotor en moeten aangesloten zijn ivm het soms hoge stroomverbruik (b.v. de beide ventilatoren).

Waarschijnlijk heeft jouw alternator twee extra aansluitingen die nooit gebruikt worden. Zie afbeelding,
IMG_0063.jpeg
IMG_0063.jpeg (36.54 KiB) 3822 keer bekeken
]

990316 schreef:
17 mei 2026, 17:40
Inderdaad zeker niet origineel aangesloten. Je hebt een z.g.n. driepins aansluiting op deze alternator. De kleine is voor de geel/bruine draad naar het laadstroom lampje. Op de twee grote terminals dienen de dikke respectievelijk de dunnere bruine draad aangesloten te worden. De stekkers zijn gewoon verkrijgbaar onderdeel nummer GEU250. Beide draden lopen naar het grote aansluitpunt op de startmotor en moeten aangesloten zijn ivm het soms hoge stroomverbruik (b.v. de beide ventilatoren).

Waarschijnlijk heeft jouw alternator twee extra aansluitingen die nooit gebruikt worden. Zie afbeelding, IMG_0063.jpeg]
In principe zit er op een late B uit het RBB tijdperk de 18ACR alternator en daarvoor is nooit anders dan die driedraads connectie met connector gevoerd. Het valt ook op dat die veer die deze standaard connector op zijn plaats houdt ontbreekt. Mits de female spades strak genoeg op de male aansluitingen van de alternator zitten (daar zitten de diodes ervan achter) hoeft dat geen probleem te zijn, mijn eerste MG monteur die wat slordig was deed dat ooit bij ijn B met een gebruikte 16ACR ook in mijn oorspronkelijk met de eerdere, 5 draads 16ACR uitgeruste wagen het geval was.

Toch heb ik twee maatregelen genomen om het risico te vermijden dat die bruine draad (of draden) los komt te hangen: in dat geval blaast zich de alternator zich snel op. Immers er zit een stroombeperking op de Lucas, géén spanningsbeperking. Overigens zijn er bij die latere aansluitingen nooit dunne bruine draden, die horen bij de eerdere 5 draads 16ACR alternator, waarbij die dunne bruine draad een sensorverbinding is naar de solenoid positie. Een 18ACR kent een interne sensorverbinding dus een dunne bruine draad heeft hier geen functie. Wel kan je de verbinding tussen de dikke spade en de dikke bruine draad verdubbelen door ook de nu nog vrije dikke spade óók met een dikke bruine draad met het voedingspunt op de solenoid te verbinden. Zitten beide eindpunten op dezelfde aansluiting van de solenoid (dikke spades, of beter nog kabelogen) dan blijft de connectie ook bij één loskomende alternator spade behouden.

Wat er verder ook aan blauwe of bruine draden uit de huidige alternator komt is niet wezenlijk voor de goede werking van een Lucas alternator vanaf de 17ACR.
Zoals hierboven ook aangegeven is die connector nog gewoon te bestellen en aar zitten de 2 grote en 1 kleine spade in de correcte maten gewoon in. Weet dat die brede spade niet simpel in een metrische rij past, dus niet bij Conrad oid te bestellen valt van dat probleem ben je bij die connector gelijk af. En meestal zit zo'n connector ook veel vaster dan die losse spades uit de foto's. Waar je aan die ontbrekende veer moet komen weet ik niet, bij een sloper als Schut?

Bijgevoegd heb ik een foto van die 3 draads connector, dan weet je hoe die er uit ziet. De spades hebben een haakse vorm zodat de draden er ingeklemd tussen de body ervan en het dekseltje goed vast zitten. Eenmaal het dekseltje ingeklikt zit alles goed vast en dan blijft alles OK, óók bij een hard schuddende motor....
De 3 draads connector met speciale spades
De 3 draads connector met speciale spades
BH_acr-plug.JPG (12.23 KiB) 3661 keer bekeken

Ten eerste wil ik jullie allen bedanken voor jullie reactie en tips.

Ik heb een paar weken rondgereden met de blauwe draad losgekoppeld van de dunne bruine draad. alle functies doen het, maar dat was volgens het schema te verwachten .
De blauwe draad los gesoldeerd van de dynamo.
Ik heb jullie raad opgevolgd en de rommelige aansluiting vervangen voor de juiste stekker tevens heb ik een borgveer gemaakt van een RVS lasdraad.
alles werk weer naar behoren en bij het lekstroom meten meet ik alleen het verbruik van het klokje.

maar jullie begrijpen dat het een raadsel is wat na 6 jaar optreed , dus daarom een foto van de soldeerplaats er bij gedaan misschien snapt iemand dit ik ben een mechanieker dit gaat boven mijn pet.

Met een gemeende MG groet Henk Dekker
Bijlagen
IMG_1941.jpeg
IMG_1939.jpeg