260048 schreef: ↑01 mei 2026, 18:02
Ik hoor tegenstrijdige berichten en vraag me af wat nu wijsheid is.
Gewoon gas los en overdrive uit of ook met koppeling?
Alvast bedankt
De titel heeft het over gas los laten bij de uitschakeling van de OD en dat heb ik eerlijk gezged nooit gedaan en de koppeling intrappen zeker niet. Hoogstens zou je juist wat gas moeten bijgeven als de OD uitschakelt, immers zonder OD moet de motor wat sneller draaien, maar ook dat doe ik pas nà dit schakelmoment. IK heb dus in de titel de bewoording iets aangepast naar wat ik denk je vraag nu exact is
Iets anders is het na het optrekken zonder OD, wat te doen bij het INschakelen van de OD: omdat het blok dan juist minder snel moet gaan draaien zou zonder iets aan het gas te doen de wagen een zet krijgen. Je begrijpt het al: vlak voor de OD opkomt neem ik expres iets gas terug om die zet minder sterk te doen zijn. Nou heeft mijn B nog een voor zijn model year afwijkende banjo achteras, die kan wel tegen een stootje en de B bak is ook bekend als "near indestructible". Dat die versnellingsbak bijna ongewijzigd in de MGC zat (iets andere versnellingsverhoudingen dat wel) en later zelfs in de V8 werd toegepast zegt ook wel wat. Pas in die MGBGT V8 was het mogelijk deze stevige bak met zijn simpele, maar sterke eigenschappen bij extreem optrekken kapot te krijgen....
Helder? Overigens is de OD sowieso bestand tegen forse schokken, omdat deze Laycock unit ooit voor VOLVO's met fors sterkere motorblokken is ontwikkeld. Die zware, vierkante VOLVO's van weleer reageren op die zetten in de aandrijving ook veel minder. Ik heb een VOLVO bezitter van toen nooit zien ontkoppelen.