Hoeveel olie in MG B

Hallo even voorstellen, ik ben Tony van den Heuvel rij al 40 jaar in een B 1979 heb 2 jaar geleden een B 1968 gekocht veel problemen. Nu een ruilmotor ingebouwd 48g 733 e, ik weet niet hoeveel olie er in moet + koeler ook ontbreekt de juiste peilstok. Kan iemand mij helpen?
Groet Tony

Re: Hoeveel olie in MG B

240070 schreef:
01 mei 2026, 15:42
Hallo even voorstellen, ik ben Tony van den Heuvel rij al 40 jaar in een B 1979 heb 2 jaar geleden een B 1968 gekocht veel problemen. Nu een ruilmotor ingebouwd 48g 733 e, ik weet niet hoeveel olie er in moet + koeler ook ontbreekt de juiste peilstok. Kan iemand mij helpen?
Groet Tony
Die 48G733 motor is een Gold Seal ruilblok en gelijkwaardig aan een 18V HC blok (1973-1974) met nummerreeks 779/780 (of 581/582, ik had 779/780 ooit).
Voor jou ook goed om te weten bij de keuze van de optimale ontsteking op dit hoogcompressieblok. Je 1968 wagen had vast HS carbs, die ouderwets rijk zijn.

Met oliekoeler gaat er ongeveer 0,9 liter meer olie in met dit blok, zo uit het geheugen 4,5 liter totaal. Dus zonder oliekoeler wordt dat dus minder. Stapsgewijze vullen, dus eerst zo'n 3,5 liter erin, de peilstok trekken en checken op de positie en zonodig iets bijvullen. Je mag tot het max streepje op de stok gaan, het verschil tussen min en max is ook zo'n 0,5liter. Eigenlijk mag je het oliepeil nooit laten zakken onder het min streepje en boven max is ook niet goed (maar per ongeluk ietsje meer erin doet geen kwaad). Heb je wel de peilstok bij dit blok gekregen dat erbij past? De MKI blokken zoals die uit 1968 hadden een andere stok en sump dan latere motorblokken. Ik herinner me overigens dat de 1979 peilstok en die uit 1973-1974 dezelfde lengte hebben; proberen dus maar.......

PS Als je het hangende oliefilter uit het MKI tijdperk van die 1968 wagen en zijn blok nog hebt is het oliefilter vervangen wat lastiger.
Je kan overigens die configuratie alsnog ombouwen naar staand filter door een "pedestal" en wat losse onderdelen al of niet op de sloop aan te schaffen

240070 schreef:
03 mei 2026, 14:33
Hoi Don, dank voor jouw antwoord. Met de olie ga ik uit proberen maar de peilstok uit mijn 1979 motor raakt de carterpan en gaat er niet helemaal in, rechte peilstok gekocht op ebay in de hoop dat die korter was nee dus. Hierbij 2 foto's
Je hebt hetzelfde gedaan als ik: voor niets extra peilstokken kopen. Dat overzicht van de drie verschillende uitvoeringen ken ik van MG Experience.
Er zijn drie verschillen dus in die stokken tussen 1962 en 1980: op de afdichting, wel of niet gebogen en of de stok de carterpan bodem raakt of niet.

In deze foto van mij zie je dat de lengtes van de latere rechte dan wel gebogen stok nauwelijks verschillen. En beide dichten af met een rubber ring, een opzet die anders is dan bij de stok op de allereerste MKI motor met ook een gebogen vorm maar met een los schuivend hoesje over de pijp waar hij in gaat heen. Daardoor wordt de stok ook niet door het pijpje tegengehouden en raakt onderaan per definitie de carterpan.
de rechte en gebogen peilstokken
de rechte en gebogen peilstokken
Overigens: zie hoe die pijp waar die stok op het 1979 blok ingaat beduidend langer is, dus vandaar dat de stok dan alsnog correct aan de bovenkant afsluit
Heb even nagekeken of dat langere pijpje ook los bij MOSS Europe te kopen valt: nee dus en volgens mij zit hij ook muurvast op het blok

UPDATE: ik had nog een korte rechte stok liggen die ik ooit van mijn MG garage van weleer gratis meekreeg. Daar zit géén kraag met rubber afdichting op en dus valt hij helemaal beneden tot hij onderaan stuit tegen de carterpan. De min en max tekens op deze stok klopten ook niet met die op de rechte en gebogen stokken die wij beiden hier op het forum hebben gezet, ze zitten véél te laag en zouden tot een te laag olieniveau hebben geleid. Ik heb er met een zaagje de twee correcte plekken voor het min en max niveau opgezet. Kortom stokken die de bodem raken maar niet bij een passend blok passen kan je niet vertrouwen.

Op een later onderhoudsboekje van me terug gevonden dat die 4,5 liter van me inclusief koeler, maar exclusief oliefilter is, kortom bij gemonteerde oliekoeler zou je in totaal dichtbij de 5 liter uitkomen. En kom je zonder oliekoeler op zo'n 4 liter uit. Blijft staan dat je het beste kan starten met 3,5 liter en stapsgewijs bijvullen tot het max streepje op de stok is bereikt.

240070 schreef:
11 mei 2026, 16:57
Hoi Don, kanje mij een foto sturen van de rechte stok graag met een meetlint erlangs zodat ik hem kan copieren?
Van die langere rechte stok heb je die foto al, inclusief de centimeter ernaast en de praktisch met de gebogen stok gelijk vallende min/max merktekens.

Mijn kortere rechte stok die géén stop met rubber ring bezit raakt inderdaad de carterpan en daar klopten de min en max aanduidingen dan ook niet van. Ik heb daar met een zaagje aangepaste streepjes voor min en max op aangebracht. Vraag je daarvan een foto? Ik ben aan het pakken voor onze vakantie in Frankrijk, dus even kijken hoe en hoe snel ik je daarbij van dienst kan zijn. Voor een stok die de bodem raakt moet je volgens mij anders, vanaf de onderkant meten

Bjj deze twee foto's van die extra stick die de bodem raakt met de door mij gecorrigeerde min en maxstreepjes en de rechte latere stick die dat net niet doet er vlak naast. Je ziet dat het qua totale lengte weinig uitmaakt, de rubber stop boven scheelt maar weinig.
Volgorde van die twee foto's versus de bijschriften is omgekeerd door het uitlezen op een andere device dan mijn PC..?
De stokken op lengte zichtbaar
De stokken op lengte zichtbaar

De onderkanten van beide y
De onderkanten van beide y
Mocht je ooit in de buurt van Rijswijk komen mag je die korte stok die de bodem raakt wel van me hebben. Je hoeft er alleen maar een extra rubber tule op te schuiven om het pijpje bovenaan af te sluiten, immers het huidige rubber zit daarvoor wat te hoog.