Re: diameter vacuum pijpje op de HS4 carburateur , naar de vervroeging ontsteking

920246 schreef:
12 apr 2026, 09:36
Even een vraagje ,weet iemand de juiste inwendige diameter van het vacuum pijpje op de HS4 carb. naar de vervroeging van de ontsteking .

Bij mijn carb. is het pijpje vervormd ,en wil ik deze vervangeng ,of is deze diameter van ondergeschikt belang?
Gr.Wim.
Zou ik niet weten, wel dat de hard plastic verbindingsstukken (met aan de eindes rubberen koppelstukjes) een interne diameter van 1,5 mm hebben.
MOSS Europe en andere onderdelen leveranciers verkopen die nog steeds en ze zitten dan ook mijn latere B met HIF's (deels in Engels)
Het spreekt vanzelf dat de inwendige diameter van het pijpje op de HS4 carb een andere diameter kan hebben, ik weet dat sommigen die een ombouw van HS of HIF carbs naar één met een vacuumaansluiting uitvoeren, daar een stukje metalen remleiding voor gebruiken. Maar daar is de interne diameter nauweljks van belang, samen met de rubberen koppelstukjes maken die dus maar een zeer klein deel van het traject uit, het grootste deel is in dat hard plastic stuk
Ik heb eventueel wel een foto van Noud Albers van het pijpje op zijn eigen ombouw, ik weet na zoveel jaren niet meer waar van afkomstig.......

Daarbij aangetekend dat latere MG's ook wel rubberen slangen met grotere diameters hadden, maar die passen juist bij vacuum aangesloten op de manifold.
Ooit was mijn B daar mee uitgerust, maar bij de ombouw van HIF's naar ported vacuum heb ik die door die harde verbinding vervangen. Rubber wordt op den duur poreus en dan wekt dat systeem niet goed meer*). Met de hardplastic verbinding heb je daar nooit last van. Zie ook
Zoals verkocht door MOSS E
Zoals verkocht door MOSS E
BH_vac line-ends.JPG (22.91 KiB) 596 keer bekeken
HS4 carbs dateren uit de tijd dat de meest voorkomende vacuumvervroeging die op de carbs waren, zoals hierboven ook vermeld en juist niet op de manifold

*) PS Hetzelfde zie je bij de rubberslangen vanaf de sidecovers en naar de carbs voor de carterventilatie: die worden ook poreus op de duur: vervangen dus!
Zie ook
Inclusief Y piece to side cover
Inclusief Y piece to side cover
BH_crankbreath.JPG (44.84 KiB) 596 keer bekeken

Re: diameter vacuum pijpje op de HS4 carburateur , naar de vervroeging ontsteking

020015 schreef:
12 apr 2026, 13:59
Je kunt ze gewoon kopen Wim. Kijk hier maar eens tussen: https://www.moss-europe.eu/en-gb/igniti ... 16--07--02. Ik denk dat jij no. 1 nodig hebt? En je onderdelenman heeft ze ook!
Dit is de MKI metalen oplossing met dat opvangtankje als oil trap erin. Latere B's met de HS4 carbs erin hebben volgens mij die latere oplossing met plastic pijpje die ik al aangaf en bij nog latere B's met manifold vacuum dus ook wel een dikkere rubber slang.

920246 schreef:
12 apr 2026, 16:13
Don,zoals je aangaf dat de verbinding stukjes een inwendige diameter van 1,5 mm hebben en dat een originele maat is dan hoeft het carb.pijpje ook niet groter te zijn ,dan maak ik er eentje met deze diameter.
Ik ga er mee aan de slag.
Wim.
De verbindingstukjes hebben als interne diameter juist de buitendoorsnede van het plastic pijpje dus ietsje dikker. Binnendoorsnede 1,5 mm geldt voor het pijpje

920246 schreef:
12 apr 2026, 09:36
Even een vraagje ,weet iemand de juiste inwendige diameter van het vacuum pijpje op de HS4 carb. naar de vervroeging van de ontsteking .

Bij mijn carb. is het pijpje vervormd ,en wil ik deze vervangeng ,of is deze diameter van ondergeschikt belang?
Gr.Wim.
Alsnog een veel simpeler antwoord beste Wim: in principe zijn de diameters van de aansluitingen op de carburateur en de vacuumunit op de ontsteking identiek als van die dunne plastic slang en zijn rubber koppelstukjes gebruik wordt gemaakt. Alleen op heel vroege en heel late MGB's zitten andere koppelingen zoals ik in eerdere posts al had vermeld. In de collectie foto's van Noud Albers vond ik helaas geen scherpe exemplaren, wel die van iemand die kennelijk het originele pijpje had weten te bemachtigen zij het op de onderzijde van een HIF zie:
Een vacuumpijpje (op de onderzijde bij de HIF)
Een vacuumpijpje (op de onderzijde bij de HIF)
Carb4.jpg (42.23 KiB) 478 keer bekeken
.

Op de HS4 zit dat pijpje aan de bovenkant omdat de gasklep de andere kant op draait dan bij de HIF, zie mijn eigen constructie met zelf gefabriekt pijpje. Ik had toentertijd nog niet door dat bij de HIF die aansluiting aan de onderzijde hoort te zitten, ik had foutief de HS4 kant gekozen om in te boren. Voor jou is dat dus de goede foto:
Een zelf gemaakt pijpje (op een HIF)
Een zelf gemaakt pijpje (op een HIF)