010179 schreef:Mijn oude Crosspiper luchtfilters raken op, het schuim verteerd.
Dus wil ik de filters vervangen door nieuwe filters. Bijvoorbeeld K&N of andere filters.
Is het altijd nodig om de carburateurs na plaatsen andere filters, opnieuw af te stellen? En zijn er andere naalden nodig?
Beste Jan,
U geeft hierboven meteen het grote problem - en gevaar - van luchtfilters welke met een schuimrubber vervaardigd zijn.
Wanneer ze ouder worden verbrokkeld met schuim, grote kans dat deeltjes ook de carburateur ingezogen kunnen woren.
U heeft een 1965 MGB, ga voor K&N filters, daar het een chroombumper auto auto welke origineel voorzien is met de
dubbele carburatuers heeft U niet de filters met afschuining nodig welke vaak iets duurder zijn en welke bedoeld zijn voor
linksgestuurde amerikaanse markt MGB met rembekrachtiger.
Kijkt U even op de amerikaanse website van K&N filters, ziet U meteen welke U kunt monteren.
Ook bestaat er een gekoppeld stel K&N filters met een aluminium deksel met MG of MGB erin gegraveerd, indien U dat mooi vind.
Indien U de originele luchtfilterhuizen nog in bezit heeft is het zelfs mogelijk om daarin - dus onzichtbaar - K&N filters te monteren.
Het is zeker raadzaam om na inbouw van de nieuwe filters de carburatie te laten checken, niet zeker of bijstellen of een
andere set naalden nodig is daar U van open crossfilter naar open K&N filters gaat.
Maar met de huidige benzineprijzen - en de gezondheid van de auto in acht nemende - is het nimmer verkeerd de boel te (laten) checken.
K&N filters hebben een lange levensduur daar ze uitwasbaar zijn en heroliebaar, ze zijn - zeker in Nederland - prijzig en het filtermateriaal
is ingesloten in een metalen gaaswerkje zodat geen delen de carburateur ingezogen kunnen worden als bij oudere schuimfilters.
Sommige automateriaal zaker geven een kleine korting, was voor mij gelijk aan internetprijs en verzendkosten, echter zo billijk
geprijsd als in Amerika zijn ze niet in Nederland verkrijgbaar.
M Groeten