Nagekomen bericht na het bekijken van een hele nieuwe reeks video's van John Twist op YouTube: volgens hem staan de oorspronkelijke inlaatkelken in de Coopers voor een vermogenswinst van ongeveer 2 pK. Dit komt dan bovenop de normaliter 60 pK die bij een niet-opgevoerde motor netto overblijven aan de achterwielen (de rest gaat in de aandrijving en allerlei accessoires verloren).
Een leuke, misschien nèt voelbare verbetering, maar ook niet meer dan dat. Het wegnemen van de mechanische fan en het volledig vertrouwen op een stel electrische fans stond ooit te boek voor 6 pK vermogenswinst. Kortom in topvermogen kom je met beide maatregelen tegelijk op een niet getunede B op + 8 pK winst. Dus op de achteras boven de 10% en dat zou je dus wèl duidelijk moeten kunnen voelen ...
Ik ben inmiddels na die clutch problemen zo fanatiek met de carburatie bezig dat ik vele proefritjes aan het maken ben. Ik krijg de indruk dat de motor iets meer aan het pingelen slaat dan vroeger, hoewel dezelfde RON98 BP Ultimate wordt getankt. Zou na Shell met zijn V Power nu ook BP de hogere klopvastheid van RON97 resp 98 verlaten hebben? Na het wegwerken van eventuele valse lucht aanzuiging op mijn HIF's test ik wéér..
Een andere kandidaat zou mijn nieuwe aftermarket 45D ontsteking kunnen zijn: de vervroeging op toerental staat exact gelijk aan vroeger, maar de vacuumvervroeging lijkt me wat hoger dan met de oorspronkelijke Lucas 45D. Gezien mijn slechte ervaringen met nieuwe onderdelen dit jaar, kan ik óók dit niet 100% uitsluiten..
PS De olielekkage met na elke rit een paar druppels motorolie op de koppelingsslang blijft doorgaan, zonder dat zichtbaar is waar vandaan dan wel. Ook volgens John Twist zijn er olietoevoegingen te koop, die reageren op UV-licht. Met een UV lamp na een rit is dan glashelder waar het lek zit. Het blijkt dat in Nederland via Toraline.nl dergelijke vloeistof en een bijbehorende detectielamp tezamen te koop zijn voor zo'n €50,- excl verzending. Ze verkopen ook een combi-middel dat olielekkage claimt verregaand te kunnen stoppen, behalve waar dat UV-licht nog steeds een lekkage detecteert. Dan moet je alsnog aan de slag