Re: Carburateurs afstellen na montage nieuwe luchtfilters?

#27
Quote van Don:
[Nagekomen: volgens Pascal rekent deze leverancier méér dan er op zijn website staat aangegeven. Kortom: het lijkt vaak mooier dan het is in het VK met "after market" producten. Vertrouwde situatie alweer met deze industrietak ]

Dit komt niet overeen met mijn ervaring: Besteld via Ebay, GBP 8,95 overgemaakt en 5 dagen later envelop met 2 stub stacks in de brievenbus.
Steef.

Re: Carburateurs afstellen na montage nieuwe luchtfilters?

#29
Nagekomen bericht na het bekijken van een hele nieuwe reeks video's van John Twist op YouTube: volgens hem staan de oorspronkelijke inlaatkelken in de Coopers voor een vermogenswinst van ongeveer 2 pK. Dit komt dan bovenop de normaliter 60 pK die bij een niet-opgevoerde motor netto overblijven aan de achterwielen (de rest gaat in de aandrijving en allerlei accessoires verloren).

Een leuke, misschien nèt voelbare verbetering, maar ook niet meer dan dat. Het wegnemen van de mechanische fan en het volledig vertrouwen op een stel electrische fans stond ooit te boek voor 6 pK vermogenswinst. Kortom in topvermogen kom je met beide maatregelen tegelijk op een niet getunede B op + 8 pK winst. Dus op de achteras boven de 10% en dat zou je dus wèl duidelijk moeten kunnen voelen ...

Ik ben inmiddels na die clutch problemen zo fanatiek met de carburatie bezig dat ik vele proefritjes aan het maken ben. Ik krijg de indruk dat de motor iets meer aan het pingelen slaat dan vroeger, hoewel dezelfde RON98 BP Ultimate wordt getankt. Zou na Shell met zijn V Power nu ook BP de hogere klopvastheid van RON97 resp 98 verlaten hebben? Na het wegwerken van eventuele valse lucht aanzuiging op mijn HIF's test ik wéér..

Een andere kandidaat zou mijn nieuwe aftermarket 45D ontsteking kunnen zijn: de vervroeging op toerental staat exact gelijk aan vroeger, maar de vacuumvervroeging lijkt me wat hoger dan met de oorspronkelijke Lucas 45D. Gezien mijn slechte ervaringen met nieuwe onderdelen dit jaar, kan ik óók dit niet 100% uitsluiten..

PS De olielekkage met na elke rit een paar druppels motorolie op de koppelingsslang blijft doorgaan, zonder dat zichtbaar is waar vandaan dan wel. Ook volgens John Twist zijn er olietoevoegingen te koop, die reageren op UV-licht. Met een UV lamp na een rit is dan glashelder waar het lek zit. Het blijkt dat in Nederland via Toraline.nl dergelijke vloeistof en een bijbehorende detectielamp tezamen te koop zijn voor zo'n €50,- excl verzending. Ze verkopen ook een combi-middel dat olielekkage claimt verregaand te kunnen stoppen, behalve waar dat UV-licht nog steeds een lekkage detecteert. Dan moet je alsnog aan de slag :lol:

Re: Carburateurs afstellen na montage nieuwe luchtfilters?

#31
090086 schreef:Ik zie nu dat er cooper kelken te koop worden aangeboden op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/773864420
Pascal, Noud heeft alleen het RAM-pijp deel voor maar €5 in Houten kunnen aanschaffen. De totale Cooper fabriek had hij niet nodig. :-D on
Wat er nu op Marktplaats staat is de latere "rubber bumper" set met die kromme aanzuigpijpen om lucht lager aan te zuigen.

NB Vele zaken van mijn eerdere bijdrage over de relatie tussen carbs en de 45D onstekingen zijn inmiddels elders op deze site en MG Experience afgedekt. Mijn oude post nalezende valt me op dat bepaalde indrukken uit 0ctober 2013 nu door latere metingen zijn bevestigd. Alleen kende ik dus die vacuumvarianten nog niet, ook daar had ik Hans Geertse voor nodig 8-)

Re: Carburateurs afstellen na montage nieuwe luchtfilters?

#32
090086 schreef:Ik zie nu dat er cooper kelken te koop worden aangeboden op marktplaats:
http://link.marktplaats.nl/773864420

Hoi Pascal,

Inderdaad heb ik deze ram pipes in Houten gekocht met de opzet deze te monteren op de hiv carbs.
Ik kwam echter na montage van de pipes met het K-N filter tot de ontdekking dat het geheel zover naar buiten en naar boven gekomen was dat de motorkap niet meer sluitend was .Nu was eerst de bedoeling de pipes in het filter te plaatsen, maar door de al van gaten voorziene K-N filters lieten geen andere keus over dan de pipes achter het filter op de carb te plaatsen . Waardoor het geheel 1.5 cm naar buiten kwam met alle gevolgen van dien. Nu heb ik de importeur gebeld en gevraagd of deze filters ook met blinde platen konden leveren maar deze waren al lange tijd niet meer leverbaar. Heb foto,s gezien waar dezelfde K-N filters
te zien zijn maar dan veel lager geplaatst op de hivs dus moet toch wel mogelijk zijn. Ik zag op de fotos dat jij ook heel andere filters hebt en dus misschien ook wel meer ruimte hebt onder de motorkap Even voor de goede orde ,mijn filters zijn 150 mm in doorsnede en heb deze nu weer naar de oude situatie terug gebracht. Maar ik ga in de toekomst toch nog eens achter die andere achterkanten van de filters aan. Het blijkt nl dat ze er wel zijn. Tot zover Pascal, mijn ervaringen in deze materie. De op marktplaats geplaatste rampipes lijken mij dezelfde te zijn als die ik heb. Succes er mee groet Noud.

Re: Carburateurs afstellen na montage nieuwe luchtfilters?

#33
Jammer genoeg is de MOSS Europe online catalogue op dit punt wat minder duidelijk dan hun boekwerk.
Zie http://www.moss-europe.co.uk/Shop/ViewP ... exID=12854

Hun in het plaatje aangegeven type "A" (117 Engelse ponden of 140€ netto), maakt gebruik van de oorspronkelijke RAM-pipes uit de Coopers huizen, maar levert dacht ik eigen lange bouten en een vlakke achterplaat mee. Je hoeft er dus geen complete Coopers van in het bezit te hebben aangehouden, om ze te kunnen toepassen. Het voordeel van deze set is overigens volgens de beschrijving in hun papieren gids, dat als je die Coopers wèl nog bezit, je er de twee hoge filters uit deze verfraaide set gewoon in kan plaatsen. Je laat dan die meegeleverde onderdelen, fraaie "MG" plaat inbegrepen onbenut. :idea:

In Houten bood iemand deze set aan voor de scherpe prijs van €99. Het is dat ik al aardig wat aan mijn HIF's +ontstekingen had besteed en over de huidige platte K&N's geen klachten heb, of ik had ze subiet gekocht! Misschien komt het er nog een keer van, want twee losse K&N filters die passen binnen de Coopers kosten niet eens veel minder dan deze hele set.

Een weetje voor diverse MGCC-leden?
cron