Inmiddels is het seizoen afgelopen en ben ik enkele uitbreidingen aan het aanbrengen aan het elektrische circuit van mijn MGB. Naast het automatisch uitschakelen van de overdrive heb ik "slimme"dagrijverlichting geïnstalleerd (hierover zal ik later een technisch artikel naar de redactie sturen).
Tijdens deze werkzaamheden is het contact regelmatig langere tijd ingeschakeld, waarbij ik constateerde dat de Hardi 13312 brandstofpomp blijft doorlopen. Mijn eerste verdenking ging uit naar een vervuilde terugslagklep, maar de opvoerdruk is 0,18 bar hetgeen dit vermoeden ontkracht. Blijven over de drukschakelaar of de elektronica. Heeft iemand eerder soortgelijke problemen met een Hardi pomp ondervonden en zijn onderdelen verkrijgbaar? Alvast bedankt voor de reacties.
Re: Hardi brandstofpomp blijft doorlopen
#2Mijn pompjes geven altijd af en toe een klikje door interne lekkage. Maar misschien zuig je valse lucht aan door een verroeste pick-up buis. Of zit er nog lucht in je pomp. Haal de slang eens los bij de carburateur en laat de pomp de leiding eens doorspoelen?
#3Volgens mij zijn Hardi's niet repareerbaar. Mocht het probleem niet in de wagen zelf zitten, moet er dus een nieuwe pomp in. Gelukkig zijn die Hardi's vrij goedkoop
#4Beste Twan
Waarschijnlijk heb je te doen met een lucht lek .Zelf heb ik dit probleem ook meegemaakt De hardipomp kent gladde aansluitingen daardoor klemt de rubberen benzineslang onvoldoende op de aansluiting van de Hardipomp , je kan dit verhelpen door de klemmen strakker aan te draaien / en of zeer spaarzaam wat pakkingskit aan te brengen op de aansluitingen van de Hardipomp en dan de rubberen benzineslang op de pompaansluiting te schuiven en met een goede klem te bevestigen <goed vastzetten> Sterkte en groet Cees
Waarschijnlijk heb je te doen met een lucht lek .Zelf heb ik dit probleem ook meegemaakt De hardipomp kent gladde aansluitingen daardoor klemt de rubberen benzineslang onvoldoende op de aansluiting van de Hardipomp , je kan dit verhelpen door de klemmen strakker aan te draaien / en of zeer spaarzaam wat pakkingskit aan te brengen op de aansluitingen van de Hardipomp en dan de rubberen benzineslang op de pompaansluiting te schuiven en met een goede klem te bevestigen <goed vastzetten> Sterkte en groet Cees
#5Het heeft even geduurd, maar hier dan toch een reactie. Het advies van Andrys heb ik opgevolgd door de benzineslang los te nemen bij de carburateur en zonder tegendruk te laten doorpompen, Dit heeft het probleem verholpen. Of dit lucht of vervuiling is geweest weet ik niet.
#6Hallo. Is het iets om tussen de brandstof-ingang van de carburateur en de brandstoffilter een terugslag-klepje te plaatsen, of neemt dat teveel brandstofdruk weg, de druk in het systeem is al niet hoog en een terugslag-klepje geeft natuurlijk ook weer wat weerstand, of is dat te verwaarlozen ? Zit er ergens in het brandstofsysteem een terugslagklepje ? Bij de pomp misschien ?
#7In het brandstofsysteem zelf zit geen terugslagklepje, tenzij je de vlotternaalden in de carbs zo wil zien. De pomp heeft die natuurlijk van nature: die klep richting de carb houdt het teruglopen van benzine enigszins tegen en dat betekent ook bij mijn Hardi dat hij na wat langere stilstand weer even gaat bij pompen. Want altijd loopt de benzinedruk bij stilstand in de loop van de tijd iets terug. Maar: ik hoef daarvoor de benzineslang aan de carbzijde niet voor los te nemen hij bouwt voldoende druk op om zowel benzine als eventuele luchtbellen weg te drukken richting carb. Ik blijf erbij dat of de Hardi valse lucht aanzuigt en dus blijft tikken en/of de klepjes ervan niet goed werken. Een exemplarische fout dus van pomp of aanzuiging220001 schreef: ↑16 jan 2026, 16:29Hallo. Is het iets om tussen de brandstof-ingang van de carburateur en de brandstoffilter een terugslag-klepje te plaatsen, of neemt dat teveel brandstofdruk weg, de druk in het systeem is al niet hoog en een terugslag-klepje geeft natuurlijk ook weer wat weerstand, of is dat te verwaarlozen ? Zit er ergens in het brandstofsysteem een terugslagklepje ? Bij de pomp misschien ?
#8Ik denk dat als hij valse lucht aanzuigt, dat dat in stilstand (motor uit) een lekkage zal worden. Dan zie ik het eerder gebeuren dat het terugslag-klepje in de pomp roest zou kunnen bevatten, wat door de lage druk niet van zijn plaats komt, dus niet mee het leidingsysteem in spoelt.
#9Dag Twan170106 schreef: ↑03 nov 2025, 13:13Inmiddels is het seizoen afgelopen en ben ik enkele uitbreidingen aan het aanbrengen aan het elektrische circuit van mijn MGB. Naast het automatisch uitschakelen van de overdrive heb ik "slimme"dagrijverlichting geïnstalleerd (hierover zal ik later een technisch artikel naar de redactie sturen).
Tijdens deze werkzaamheden is het contact regelmatig langere tijd ingeschakeld, waarbij ik constateerde dat de Hardi 13312 brandstofpomp blijft doorlopen. Mijn eerste verdenking ging uit naar een vervuilde terugslagklep, maar de opvoerdruk is 0,18 bar hetgeen dit vermoeden ontkracht. Blijven over de drukschakelaar of de elektronica. Heeft iemand eerder soortgelijke problemen met een Hardi pomp ondervonden en zijn onderdelen verkrijgbaar? Alvast bedankt voor de reacties.
Goed artikel in MG blad van april en dat maakt mij nieuwsgierig. Kun je wat meer informatie geven over het uitschakelen van de dagrijverlichting bij het inschakelen van de richtingaanwijzer. Het liefst met schema en gebruikte onderdelen. Zo wordt een MG veiliger en beter zichtbaar. Een graag op te volgen voorbeeld, waarmee ik wel aan de slag wil.
Met vriendelijke groeten, Mat Rooswinkel. mat@rooswinkel.net