welke soort en hoeveelheid in de versnellingsbak
#1hoeveel versnellingsbak olie gaat in de bak? en nu hoorde ik dat dezelfde olie van de motor ook in de versnellingsbak kan ,ik heb een versnellingsbak met electrische overdrive
Henny, volgens mij lopen hier twee zaken door elkaar: de olie voor de versnellingsbak al of niet met OD of Laycock overdrive en de achteras:990316 schreef: ↑04 sep 2025, 21:56Beste Janneke,
Er was van origine een minerale SAE 30 motorolie of versnellingsbak voorgeschreven. Later werd ook SAE 20W50 minerale motorolie gebruikt.
De fabriek heeft midden 70er jaren dit middel een service bulletin gewijzigd in Hypoid SAE 80/90 (let wel GL4) minerale olie. Ook voor de overdrive bakken. Deze gebruik ik altijd en doet de bak wat lichter schakelen.
Gebruik vooral niet de moderne hypoid GL5 (deze is synthetisch en lost de koperen componenten op).
Er gaat een kleine 3,5 liter in de overdrive bak.
Succes ermee,
Henny Beumer
Bedankt voor deze info, Henny.990316 schreef: ↑05 sep 2025, 13:26Hoi Don,
Je zit er echt naast.
De MG-fabriek heeft middels een service-bulletin in 1975 (nummer 75-D-5) hypoid 80W90 voorgeschreven (superseded) voor ALLE MGB bakken, dus inclusief die met overdrive
Door de onbekendheid van dit bulletin is er mondiaal een lange discussie gaande. GL4 is ruim verkrijgbaar.
Het lukt me helaas niet om het documentje bij te voegen. Ik zal vanavond nog een poging doen. Inmiddels gelukt.
Groet, Henny Beumer
PNG-afbeelding.png
Hans, ik heb zoals gebruikelijk altijd een ruime voorraad Castrol Classic 20W50 voor meerdere beurten staan en zal die zeker blijven gebruiken. Op vakantie in Frankrijk heb ik bij een eerder oliezuipend Gold Seal blok wel eens 10W40 minerale olie moeten bijkopen, omdat de dikkere versie 20W50 alleen in 5 liter blikken te vinden was. Inmiddels heb ik heb ik met mijn I.S. blok geen hoog verbruik meer; jammer dat ik na mijn geslaagde heupoperatie dit jaar het advies heb gekregen om de MG nog even te laten staan. Volgend jaar beter , dan zouden ook die ULEZ regels in Frankrijk weer verdwenen moeten zijn. Nu gaan we volgende week met de C3 Rouen in.850008 schreef: ↑06 sep 2025, 19:31Toch kom ik mijn Repair OperationManual van 1978 van B/ L voor de landen UK/USA en Canada voor de service lubricants voor de motor gearbox en carburateur voor omgevings temperaturen boven de -10 graden
celsius gewoon 20w50 tegen. 10w50 en 10 w40 worden ook als geschikt opgevoerd.
Zelf gebruik ik altijd tot grote tevredenheid. Penrite GB 30. Ook in mijn V8.
Heb in mijn 56 jr versn. bak ervaring nog nooit iets ontdekt wat het gevolg zou kunnen zijn van gebrekkige smering.
Er zijn bakken bij, waar de olie al heel lang in gezeten heeft. Wat je het meest tegenkomt is normale slijtage van lagers of verkeert gebruik
van de bak. Of af en toe een gebroken synchomesh ring.
Of in de 3synchro bakken zwakke contructies zoals dunne asjes en zwakke naald lagers.
Beste Janneke, niet wanhopen als er toch wat olie door de zijkant van dit gaasfilter of "zeef" blijft zweten. Anders dan bij de oorspronkelijke gefabriceerde versies, lekt er altijd wel wat olie via de zijkanten weg waar de uitlopers van dat gaas helaas tot aan de rand van het pakkingsmateriaal doorlopen. Die speciale schroeven waarmee het deksel op de overdrive vastgehouden wordt zijn met wat sealant onder de schroefkoppen overigens wel bijna of soms zelfs geheel lekvrij te krijgen990449 schreef: ↑09 sep 2025, 11:07het blijft mooi om dit te lezen wat voor soorten je in een gearbox kan gooien , ik heb er 20w/50 ingedaan zodat ik afgelopen weekend lekker naar Papendal kon rijden zo,n 150 km van me vandaan ik ga toch mijn auto naar de garage brengen er alles eruit gooien en ook de zeef laten schoon maken en waar hij een beetje olie lekt verhelpen
Inmiddels heeft e.e.a. een lange discussie op MGE opgeleverd, maar géén gedocumenteerde herroeping via een tweede TSB. Diverse MGB deskundigen stellen daar dat ze wel op de hoogte waren van een terugkeer naar de 20W50 praktijk, maar dat e.e.a. vanuit de dealers werd gedaan en dus niet vanuit BL voorgeschreven. Overall heb ik bijna niemand daar aangetroffen die naar 80W90 in de MGB overgestapt is990316 schreef: ↑16 sep 2025, 13:07Don,
Redline MT-90 is feitelijk een synthetische variant GL4. Dat verklaard het betere schakelen. De viscositeit van SAE 90 hypoid is ongeveer gelijk aan 30W en of 20/W50. Op internet vind je wel een vergelijkingstabel.
Op de overzichten van TSB’en (categorie D gearbox and overdrive) is geen herroeping van TSB 75-D-5 te vinden. Zoals eerder aangeven is mijn advies conform de TSB. Ik ga er vanuit dat de de toenmalige ingenieurs dit niet voor niets hebben gewijzigd.
Groetjes, Henny
Ton, ik heb alle TSB’s vanaf 1967 t/m einde 1980. De door jullie geclaimde herroeping is n.m.m. nooit uitgeven. Ghost stories blijven jaren rondgaan op fora. Alle OD-bakken ooit door mij gevuld met GL4 en proefgereden werkten prima en gaven en geven nooit klachten. Wat mij betreft einde van dit draadje.990316 schreef: ↑16 sep 2025, 13:07Don,
Redline MT-90 is feitelijk een synthetische variant GL4. Dat verklaard het betere schakelen. De viscositeit van SAE 90 hypoid is ongeveer gelijk aan 30W en of 20/W50. Op internet vind je wel een vergelijkingstabel.
Op de overzichten van TSB’en (categorie D gearbox and overdrive) is geen herroeping van TSB 75-D-5 te vinden. Zoals eerder aangeven is mijn advies conform de TSB. Ik ga er vanuit dat de de toenmalige ingenieurs dit niet voor niets hebben gewijzigd.
Groetjes, Henny
Soms kom je bij toeval iets tegen, maar is terugvinden inderdaad lastig. De bestendigheid tegen overspanning en kortstondige pieken op de voeding naar mijn Accuspark units was ooit zo'n voorbeeld. Van mijn huidige CSI unit heb ik overigens nóóit zoiets kunnen vinden....
Ook mijn ervaring ik heb all TSB's die ik in de loop van vele jaren heb verzameld nogmaals ingekeken en niet teruggevonden. Maar dat zou kloppen als dit uit de dealers kwam staat hij er natuurlijk niet bij. Ik vraag me wel; eens of ook vanuit de dealers de carbdemper olie van 20Wt monograde naar multigrade 20W50 is omgezet. Immers een achteras met zijn hypoid 80/90 olie gaat zo lang ongecheckt mee dat je als garage je vooral met motor, bak en carbs te maken hebt!
Bedankt voor deze aanvulling Henny, overigens vreemd dat bij de lijst van vervangende olietypes "onze" multigrade 20W50 niet wordt genoemd.990316 schreef: ↑22 mar 2026, 21:02Beste Rob, beste Don,
Toch noch een reactie van mij in dit draadje:
Redline MT90 is gelijk aan GL4
https://www.redlineoil.com/Content/file ... D_INFO.pdf
Elke Hypoide olie heeft in vergelijking met motorolie een vele malen grotere drukbestendigheid. Speciaal ontworpen om de druk en schuifkrachten tussen tandwielen in tandwieloverbrengingen te kunnen weerstaan
Lees ook even de tweede regel in de TB. Hieronder het woord “supersedes” uitgelegd.
When a document states that it "supersedes the previous specification," it means the new document replaces, nullifies, and takes precedence over all earlier versions, agreements, or understandings.
Of wel in het Nederlands: vervangt en komt in de plaats van de vorige specificatie.
Groet van Henny Beumer