Re: welke soort en hoeveelheid in de versnellingsbak

Beste Janneke,

Er was van origine een minerale SAE 30 motorolie of versnellingsbak voorgeschreven. Later werd ook SAE 20W50 minerale motorolie gebruikt.
De fabriek heeft midden 70er jaren dit middel een service bulletin gewijzigd in Hypoid SAE 80/90 (let wel GL4) minerale olie. Ook voor de overdrive bakken. Deze gebruik ik altijd en doet de bak wat lichter schakelen.
Gebruik vooral niet de moderne hypoid GL5 (deze is synthetisch en lost de koperen componenten op).

Er gaat een kleine 3,5 liter in de overdrive bak.

Succes ermee,

Henny Beumer

990316 schreef:
04 sep 2025, 21:56
Beste Janneke,

Er was van origine een minerale SAE 30 motorolie of versnellingsbak voorgeschreven. Later werd ook SAE 20W50 minerale motorolie gebruikt.
De fabriek heeft midden 70er jaren dit middel een service bulletin gewijzigd in Hypoid SAE 80/90 (let wel GL4) minerale olie. Ook voor de overdrive bakken. Deze gebruik ik altijd en doet de bak wat lichter schakelen.
Gebruik vooral niet de moderne hypoid GL5 (deze is synthetisch en lost de koperen componenten op).

Er gaat een kleine 3,5 liter in de overdrive bak.

Succes ermee,

Henny Beumer
Henny, volgens mij lopen hier twee zaken door elkaar: de olie voor de versnellingsbak al of niet met OD of Laycock overdrive en de achteras:
- de versnellingsbak van de B heeft vanuit de fabrieksaanwijzingen altijd die multigrade 20W50 olie gekregen, met de kanttekening dat een monograde als 30Wt ook is toegestaan. Nog iets dikkere olie is nooit officieel genoemd en als er een overdrive inzit mag er hoogstens 40Wt of 20W60 in. Anders dan de Triumph wagens van die tijd mocht er geen dikkere hypoid olie uit de SAE 80/90 range in, want daar kan de hydrauliek van de OD niet tegen.
- de achteras daarentegen vergt juist wel een hypoid van die dikte en daarbij speelt als extra dat de klassieke GL4 standaard de bronzen onderdelen ervan niet beschadigt, iets dat bij moderne SA80/90 met GL5 aanduiding lang niet altijd het geval is. GL5 wordt door leveranciers vaak als universeel toepasbaar gepromoot, maar sommige versies beschadigen toch de bronzen onderdelen. Je kan het ook zien aan de benaming waarin tegenwoordig hypoid vaak ontbreekt (soms staat er wel EP of Extra Pressure als aanduiding op de verpakking) . Hypoid slaat op de evolvente vertanding van het differentieel bij achterwiel aangedreven wagens...

Overigens: minerale olien als bovengenoemd zijn uit moderne auto's verdwenen, alles wordt of is al half of volsynthetisch tegenwoordig met steeeds lagere viscositeit. Concreet eigen voorbeelden: jarenlang een Citroen Saxo gehad die nog minerale 10W40 gebruikte, mijn huidige Citroen C3 gebruikt synthetisch 5W30 en een paar jaar geleden leverde de fabriek ze zelfs met een nog dunnere versie uit, iets waar men overigens van terug gekomen is

PS Leveranciers van minerale olien als die 20W50 en hypoid GL4 zijn nog steeds als Castrol Classic, Penrite etc..., al of niet via Winparts of onder Kroon olie uitgeleverd.
Opletten dat er toch GL5 wordt uitgeleverd, want omdat GL4 is nog steeds te vinden is, moet je het risico niet nemen

Hoi Don,
Je zit er echt naast.
De MG-fabriek heeft middels een service-bulletin in 1975 (nummer 75-D-5) hypoid 80W90 voorgeschreven (superseded) voor ALLE MGB bakken, dus inclusief die met overdrive
Door de onbekendheid van dit bulletin is er mondiaal een lange discussie gaande. GL4 is ruim verkrijgbaar.

Het lukt me helaas niet om het documentje bij te voegen. Ik zal vanavond nog een poging doen. Inmiddels gelukt.

Groet, Henny Beumer
PNG-afbeelding.png
PNG-afbeelding.png (141.36 KiB) 4654 keer bekeken

990316 schreef:
05 sep 2025, 13:26
Hoi Don,
Je zit er echt naast.
De MG-fabriek heeft middels een service-bulletin in 1975 (nummer 75-D-5) hypoid 80W90 voorgeschreven (superseded) voor ALLE MGB bakken, dus inclusief die met overdrive
Door de onbekendheid van dit bulletin is er mondiaal een lange discussie gaande. GL4 is ruim verkrijgbaar.

Het lukt me helaas niet om het documentje bij te voegen. Ik zal vanavond nog een poging doen. Inmiddels gelukt.

Groet, Henny Beumer

PNG-afbeelding.png
Bedankt voor deze info, Henny.

Inderdaad een onbekend TSB voor mij, dit is in de afgelopen 12 jaar nooit op MG Experience vermeld, ook niet bij de talloze olievragen daar... Mijn ervaring met GL4 Hypoid 80/90 is wat wisselend: in Houten op de laatste MG parts fair vond ik het niet en op de British carclub dag vorig jaar stond het ook nergens op de tafels...

Don, geen dank hoor.

GL4 is volop te krijgen. Ik bestel meestal online. Zaken zoals “Primaparts” hebben het meestal niet op voorraad.
Ik werd geprikkeld om dit uit de zoeken door de restauratie van een MGB GT V8. Die heeft GL4 af fabriek in de nagenoeg gelijke overdrive.

Ik vervang bij groot onderhoud altijd de motorolie in de bak door door GL4. Rij er zelf al jaren mee. Het schakelt iets soepeler.

Groet, Henny

Toch kom ik mijn Repair OperationManual van 1978 van B/ L voor de landen UK/USA en Canada voor de service lubricants voor de motor gearbox en carburateur voor omgevings temperaturen boven de -10 graden
celsius gewoon 20w50 tegen. 10w50 en 10 w40 worden ook als geschikt opgevoerd.

Zelf gebruik ik altijd tot grote tevredenheid. Penrite GB 30. Ook in mijn V8.
Heb in mijn 56 jr versn. bak ervaring nog nooit iets ontdekt wat het gevolg zou kunnen zijn van gebrekkige smering.
Er zijn bakken bij, waar de olie al heel lang in gezeten heeft. Wat je het meest tegenkomt is normale slijtage van lagers of verkeert gebruik
van de bak. Of af en toe een gebroken synchomesh ring.
Of in de 3synchro bakken zwakke contructies zoals dunne asjes en zwakke naald lagers.

850008 schreef:
06 sep 2025, 19:31
Toch kom ik mijn Repair OperationManual van 1978 van B/ L voor de landen UK/USA en Canada voor de service lubricants voor de motor gearbox en carburateur voor omgevings temperaturen boven de -10 graden
celsius gewoon 20w50 tegen. 10w50 en 10 w40 worden ook als geschikt opgevoerd.

Zelf gebruik ik altijd tot grote tevredenheid. Penrite GB 30. Ook in mijn V8.
Heb in mijn 56 jr versn. bak ervaring nog nooit iets ontdekt wat het gevolg zou kunnen zijn van gebrekkige smering.
Er zijn bakken bij, waar de olie al heel lang in gezeten heeft. Wat je het meest tegenkomt is normale slijtage van lagers of verkeert gebruik
van de bak. Of af en toe een gebroken synchomesh ring.
Of in de 3synchro bakken zwakke contructies zoals dunne asjes en zwakke naald lagers.
Hans, ik heb zoals gebruikelijk altijd een ruime voorraad Castrol Classic 20W50 voor meerdere beurten staan en zal die zeker blijven gebruiken. Op vakantie in Frankrijk heb ik bij een eerder oliezuipend Gold Seal blok wel eens 10W40 minerale olie moeten bijkopen, omdat de dikkere versie 20W50 alleen in 5 liter blikken te vinden was. Inmiddels heb ik heb ik met mijn I.S. blok geen hoog verbruik meer; jammer dat ik na mijn geslaagde heupoperatie dit jaar het advies heb gekregen om de MG nog even te laten staan. Volgend jaar beter , dan zouden ook die ULEZ regels in Frankrijk weer verdwenen moeten zijn. Nu gaan we volgende week met de C3 Rouen in. :-D on

PS Tot mijn grote verbazing lekte onze Citroen C3 laatst meer olie dan welke MG ook eerder heeft gedaan. Aftapplug pakkingsring was kennelijk fout gemonteerd.
En dan te bedenken dat bij onze eerdere "other car" de Citroen Saxo 1.4 in 21 jaar tijd nooit olie moest worden bijgevuld, dat 1.4 blok gebruikte helemaal geen olie

990449 schreef:
09 sep 2025, 11:07
het blijft mooi om dit te lezen wat voor soorten je in een gearbox kan gooien , ik heb er 20w/50 ingedaan zodat ik afgelopen weekend lekker naar Papendal kon rijden zo,n 150 km van me vandaan ik ga toch mijn auto naar de garage brengen er alles eruit gooien en ook de zeef laten schoon maken en waar hij een beetje olie lekt verhelpen
Beste Janneke, niet wanhopen als er toch wat olie door de zijkant van dit gaasfilter of "zeef" blijft zweten. Anders dan bij de oorspronkelijke gefabriceerde versies, lekt er altijd wel wat olie via de zijkanten weg waar de uitlopers van dat gaas helaas tot aan de rand van het pakkingsmateriaal doorlopen. Die speciale schroeven waarmee het deksel op de overdrive vastgehouden wordt zijn met wat sealant onder de schroefkoppen overigens wel bijna of soms zelfs geheel lekvrij te krijgen

PS Het oorspronkelijke gaasfilter uit 1972 op mijn B lekte nooit, maar wat ik later met nieuwe filters ook probeerde, het zweten was nooit geheel weg te krijgen. Daarbij heb ik het zelfs aangedurfd om met sealant tussen die pakking en respectievelijk de OD en dat deksel te werken, waarbij nóóit sealant naar binnen mag: er zit binnenin een zgn aanzuigpijpje waar die pakking overheen wordt gedrukt en juist door dat pijpje mag nooit of nimmer sealant worden binnengezogen...... !
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 15 sep 2025, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.

The factory initially recommended engine oil. Then, for a period (maybe a year or two) recommended gear oil. Then reverted back to engine oil (purportedly because problems were encountered using gear oil). So, the standard recommendation is to use 20w-50 engine oil for cars operated in most climates. In severe winter weather, thinner oil is recommended.

Redline makes a special oil for applications that originally called for engine oil. Some of us use Redline's MT-90 transmission oil and find it provides better shifts. I've been using it for about 85,000 miles. The only real drawback is its price.

Bovenstaande reactie kwam op MGE binnen. Er zou dus een tweede TSB moeten zijn die de eerste vervangt. Een ander gegeven volgens eerdere discussies daar schijnt te zijn dat qua viscositeit die SAE 90 versnellingsbak olie die monograde 30Wt bijna gelijk is

Don,

Redline MT-90 is feitelijk een synthetische variant GL4. Dat verklaard het betere schakelen. De viscositeit van SAE 90 hypoid is ongeveer gelijk aan 30W en of 20/W50. Op internet vind je wel een vergelijkingstabel.
Op de overzichten van TSB’en (categorie D gearbox and overdrive) is geen herroeping van TSB 75-D-5 te vinden. Zoals eerder aangeven is mijn advies conform de TSB. Ik ga er vanuit dat de de toenmalige ingenieurs dit niet voor niets hebben gewijzigd.
Groetjes, Henny

990316 schreef:
16 sep 2025, 13:07
Don,

Redline MT-90 is feitelijk een synthetische variant GL4. Dat verklaard het betere schakelen. De viscositeit van SAE 90 hypoid is ongeveer gelijk aan 30W en of 20/W50. Op internet vind je wel een vergelijkingstabel.
Op de overzichten van TSB’en (categorie D gearbox and overdrive) is geen herroeping van TSB 75-D-5 te vinden. Zoals eerder aangeven is mijn advies conform de TSB. Ik ga er vanuit dat de de toenmalige ingenieurs dit niet voor niets hebben gewijzigd.
Groetjes, Henny
Inmiddels heeft e.e.a. een lange discussie op MGE opgeleverd, maar géén gedocumenteerde herroeping via een tweede TSB. Diverse MGB deskundigen stellen daar dat ze wel op de hoogte waren van een terugkeer naar de 20W50 praktijk, maar dat e.e.a. vanuit de dealers werd gedaan en dus niet vanuit BL voorgeschreven. Overall heb ik bijna niemand daar aangetroffen die naar 80W90 in de MGB overgestapt is

Iets dergelijks zie je ook wel bij demperolie voor HS of HIF carbs: Burlen UK levert nog steeds er dure, dunne SAE 20 olie voor, velen w.o. ik gebruiken ook de op SAE20 viscositeit gebaseerde ATF en BL heeft vanaf de rubber bumper tijd Multigrade 20W50 geadviseerd, iets dat Peter Burguess juist in racing als beste keuze zag
Ooit vond ik SAE30 motor voorvork olie nog beter, maar dat leverde een minder zuinig gebruik in stadsomgeving op, dus ATF kwam bij mij terug,,,

Voor mijn B met overdrive heb ik in Duitsland de bak en overdrive laten reviseren. Bij aflevering kreeg ik, op de factuur, de opmerking dat de versnellingsbak afgevuld diende te worden met een 80w90 hypoid olie.
Gezien de 3 jaar garantie die ik op de bak en overdrive kreeg heb ik dat maar gedaan, ondanks alle meningen die bijna onverdeeld richting 20w50 gaan.

Na veel gedoe met een niet inschakelende of slecht inschakelende overdrive ben ik weer terug gegaan naar de 20w50 en sindsdien functioneert alles weer zoals het hoort.

Zowel op het forum van MG Experience als op het forum van de MG Drivers Club Deutschland lees ik veel van deze ervaringen. Dus? 20w50 in bak en in overdrive.

Met betrekking tot het technisch service bulletin van BLMC om over te schakelen op 80w90 heb ik ooit een keer een officieel bulletin gelezen waarin door de fabriek daar weer op terug gekomen werd en 20W50 opnieuw geadviseerd werd. Helaas kan ik dat niet meer terugvinden. Zo gauw ik dat weer tegenkom zal ik het hier melden.

990316 schreef:
16 sep 2025, 13:07
Don,

Groetjes, Henny
Ton, ik heb alle TSB’s vanaf 1967 t/m einde 1980. De door jullie geclaimde herroeping is n.m.m. nooit uitgeven. Ghost stories blijven jaren rondgaan op fora. Alle OD-bakken ooit door mij gevuld met GL4 en proefgereden werkten prima en gaven en geven nooit klachten. Wat mij betreft einde van dit draadje.

Groet, Henny

930288 schreef:
30 okt 2025, 11:51
Don,

Op MGE heb ik een tijd geleden die TSB gezien waarin de eerdere werd herroepen en er weer 20W50 werd geadviseerd.
Maar via de zoekfunctie slaag ik er niet in om dat weer terug te vinden.
Soms kom je bij toeval iets tegen, maar is terugvinden inderdaad lastig. De bestendigheid tegen overspanning en kortstondige pieken op de voeding naar mijn Accuspark units was ooit zo'n voorbeeld. Van mijn huidige CSI unit heb ik overigens nóóit zoiets kunnen vinden....

930288 schreef:
30 okt 2025, 11:51
Don,

Op MGE heb ik een tijd geleden die TSB gezien waarin de eerdere werd herroepen en er weer 20W50 werd geadviseerd.
Maar via de zoekfunctie slaag ik er niet in om dat weer terug te vinden.
Ook mijn ervaring ik heb all TSB's die ik in de loop van vele jaren heb verzameld nogmaals ingekeken en niet teruggevonden. Maar dat zou kloppen als dit uit de dealers kwam staat hij er natuurlijk niet bij. Ik vraag me wel; eens of ook vanuit de dealers de carbdemper olie van 20Wt monograde naar multigrade 20W50 is omgezet. Immers een achteras met zijn hypoid 80/90 olie gaat zo lang ongecheckt mee dat je als garage je vooral met motor, bak en carbs te maken hebt!

Volgens mij staan in vele posts over olie in de versnellingsbak ook verklaringen over soepeler schakelen na het vullen van de bak met Redline MT90. Ik heb geprobeerd de beschrijving van deze MT90 met zijn afwijkende frictiegedrag hier toe te voegen. Anders dan bij andere olietypes neemt de wrijvingscoeëfficient bij dunnere olielagen snel af. Dat betekent dat zodra the synchromeshes in een versnellingsbak de olie to een dunnere laag hebben ingedrukt, het schakelen sneller verloopt. Zie ook dat diagram in het ingesloten document

MTL and MT-90 Tech Info.pdf
Redline MT90 wijkt af van andere olies
(40.09 KiB) 16 keer gedownload

Zelf vond ik dat geen reden om voor de bak met OD naar deze fors duurdere olie over te stappen, maar zijn hele volkstammen die daar anders over denken ..
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 23 mar 2026, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Beste Rob, beste Don,

Toch noch een reactie van mij in dit draadje:

Redline MT90 is gelijk aan GL4
https://www.redlineoil.com/Content/file ... D_INFO.pdf

Elke Hypoide olie heeft in vergelijking met motorolie een vele malen grotere drukbestendigheid. Speciaal ontworpen om de druk en schuifkrachten tussen tandwielen in tandwieloverbrengingen te kunnen weerstaan

Lees ook even de tweede regel in de TB. Hieronder het woord “supersedes” uitgelegd.

When a document states that it "supersedes the previous specification," it means the new document replaces, nullifies, and takes precedence over all earlier versions, agreements, or understandings.

Of wel in het Nederlands: vervangt en komt in de plaats van de vorige specificatie.

Groet van Henny Beumer

990316 schreef:
22 mar 2026, 21:02
Beste Rob, beste Don,

Toch noch een reactie van mij in dit draadje:

Redline MT90 is gelijk aan GL4
https://www.redlineoil.com/Content/file ... D_INFO.pdf

Elke Hypoide olie heeft in vergelijking met motorolie een vele malen grotere drukbestendigheid. Speciaal ontworpen om de druk en schuifkrachten tussen tandwielen in tandwieloverbrengingen te kunnen weerstaan

Lees ook even de tweede regel in de TB. Hieronder het woord “supersedes” uitgelegd.

When a document states that it "supersedes the previous specification," it means the new document replaces, nullifies, and takes precedence over all earlier versions, agreements, or understandings.

Of wel in het Nederlands: vervangt en komt in de plaats van de vorige specificatie.

Groet van Henny Beumer
Bedankt voor deze aanvulling Henny, overigens vreemd dat bij de lijst van vervangende olietypes "onze" multigrade 20W50 niet wordt genoemd.
Misschien omdat multigrade 20W50 als bakolie wat minder bekend is, hoewel 10W40 als een modernere variant juist weer wèl wordt genoemd