Rokende remschijven

#1
Na een uurtje vandaag gereden te hebben. Ben ik foto's gaan maken op een mooie locatie.
Tot mijn grote verbazing kwam er allemaal rook onder mn auto vandaan.
Het bleek van mn remschijven te komen.
De remmen lopen aan!!! Weet iemand hoe ik deze weer gangbaar kan maken?
De remzuiger gaat niet meer terug, hoe wordt deze trouwens weer terug getrokken?

Ik hoor het graag

Re: Rokende remschijven

#2
100164 schreef:Na een uurtje vandaag gereden te hebben. Ben ik foto's gaan maken op een mooie locatie.
Tot mijn grote verbazing kwam er allemaal rook onder mn auto vandaan.
Het bleek van mn remschijven te komen.
De remmen lopen aan!!! Weet iemand hoe ik deze weer gangbaar kan maken?
De remzuiger gaat niet meer terug, hoe wordt deze trouwens weer terug getrokken?

Ik hoor het graag
De remblokjes moeten als het goed is die zuigers net iets terugdrukken. Als dat niet goed gaat lopen de remmen warm. Je kan proberen de zuigers zelf terug te drukken, bijvoorbeeld door de blokken tijdelijk er uit te halen en met twee bandenlichters de zuigers onder druk te zetten. Ook met een tang ze proberen naar binnen te knijpen wil wel eens helpen. Lukt dat allemaal niet meer, of gaat het véél te zwaar, zullen die zuigers wel verroest zijn geraakt en moet je aan nieuwe remklauwen. Zuigers verwijderen en ontroesten en de seals vervangen is nogal een klus. Enthousiaste sleutelaars willen nog wel eens op zoek gaan naar zuigers van roestvrij staal en zelf willen vervangen. In Waalwijk bleek me echter dat nieuwe remklauwen (zonder inruil) nog maar 66€ per kant kosten. Dat is nog makkelijker. 2x66€ is geen bedrag om je leven voor te wagen niet waar (en remslangen zijn helemaal goedkoop)? 8-)

Zelf had ik na het bijstellen van het voorwiellager rechtsvoor vóór mijn vakantie ook een iets aanlopend remblokje aan die kant. Toen het blokje na 1000 miles iets was afgesleten werkte het verder goed. Omdat de blokjes bijna nieuw waren heb ik het erop gewaagd, dan zit het grootste deel van de zuiger immers nog binnenboord. Ben je aan de laatste millimeters remblokken toe gaat die vlieger niet op. Ik adviseer je om zowel remklauwen als de bijbehorende remslangen te vervangen, er staat een mooie fotoserie over die ingreep in ons blad. :idea:

NB Dit benadrukt nog eens de noodzaak om elke 2 à 3 jaar de remvloeistof te vernieuwen (doorpompen, bv met een Easybleed), omdat de hygroscopische werking zorgt voor water en dus roestvorming in het systeem :!: En o ja: ik heb ook ooit aan de rechterkant een gewapende remslang gehad die intern door een rubber prop deels verstopt raakte, zodat de wagen bij remmen eerst naar de linkerkant trok en vervolgens bij het loslaten van de rem even alsnog naar rechts. Dus heb ik toen noodgedwongen en ruim 10 jaar later opnieuw, nu preventief de remslangen voor beide kanten vernieuwd. Uit voorzorg in de niet-gewapende uitvoering. :idea:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 16 jul 2013, 17:09, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: Rokende remschijven

#3
Beste MG rijder.

Inderdaad kan dit optreden door vastzittende remzuigers.
Echter, meestal wordt dit fenomeen veroorzaakt door oude remslangen dit van binnen dusdanig opgezwollen zijn dat de vloeistof niet meer van zelf terug wil vloeien.
Dit is aan de buitenkant niet zichtbaar. Eenvoudig te controleren door ze los te nemen.

Heb je een echte warmloper gehad waarbij een blauwe verkleuring van je remschijven zichtbaar is dan deze (laten) vervangen i.v.m. het risico op slingeren.
Ik heb meegemaakt dat schijven roodgloeiend waren d.w.z. dat de temperatuur tot boven de 500 graden celcius was opgelopen en de automobilist dit niet opmerkte.
Succes,
Ik woon in zelf in Nijkerk en je bent welkom voor advies en of handjes om de klus te klaren.

Groet Henny