Keuring

#1
Gisteren met onze gerestaureerde MGB van 1968 naar keuring gegaan in Nieuwegein voor het verkrijgen van een kenteken. Alle papieren bij ons, invoer document vanuit Amerika, origineel kentekenbewijs uit Amerika, B.M. Heritage trust verslag van de mg uit Engeland, chassisnummer op de sluitplaat van de motormaaier. Keurmeester, u heeft een afspraak te weinig gemaakt, nummer inslaan. ik zeg nee, nummer staat er al in. O. Pakt lamp, ik zie geen originele plaatjes. Stopt, document van douane laten zien staat het chassisnummer op vermeld, nummer is in Amerika ingeslagen. Kan volgens hem niet want omdat hij in 2001 is ingevoerd had de RDW moeten doen. Heeft daarna zeker 4 keer gesuggereerd dat hij het niet vertrouwd en tussen de regels door u heeft ermee geknoeid. De auto word in het PAT traject gezet. Moet nu terug komen zodat de mensen van het PAT de identiteit van de MG kunnen vast stellen. Heeft iemand hier ervaring mee, een idee waar nog meer een chassisnummer kan zitten, ben tijdens de restauratie volgens mij niets tegen gekomen?
Met vr.gr. Daan

Re: Keuring

#2
100212 schreef:Gisteren met onze gerestaureerde MGB van 1968 naar keuring gegaan in Nieuwegein voor het verkrijgen van een kenteken. Alle papieren bij ons, invoer document vanuit Amerika, origineel kentekenbewijs uit Amerika, B.M. Heritage trust verslag van de mg uit Engeland, chassisnummer op de sluitplaat van de motormaaier. Keurmeester, u heeft een afspraak te weinig gemaakt, nummer inslaan. ik zeg nee, nummer staat er al in. O. Pakt lamp, ik zie geen originele plaatjes. Stopt, document van douane laten zien staat het chassisnummer op vermeld, nummer is in Amerika ingeslagen. Kan volgens hem niet want omdat hij in 2001 is ingevoerd had de RDW moeten doen. Heeft daarna zeker 4 keer gesuggereerd dat hij het niet vertrouwd en tussen de regels door u heeft ermee geknoeid. De auto word in het PAT traject gezet. Moet nu terug komen zodat de mensen van het PAT de identiteit van de MG kunnen vast stellen. Heeft iemand hier ervaring mee, een idee waar nog meer een chassisnummer kan zitten, ben tijdens de restauratie volgens mij niets tegen gekomen?
Met vr.gr. Daan
Amerikaanse MG's hebben overal plaatjes met het chassisnummer, die in Nederland geen enkele betekenis hebben. In de USA moet het nummer zelfs door de voorruit heen zichtbaar zijn.

Op zich zou een naast de motorkapsluiting ingeslagen nummer in Nederland akkoord moeten zijn, maar toch is bij de import van mijn eigen USA B (overigens in 1978 vanuit Belgïe, de wagen heeft de States nooit gezien) het zekere voor het onzekere genomen. Alsnog het eerste dáár ingeslagen nummer op deze lokatie door lakken en plamuren verwijderd (er mogen geen twee ingeslagen nummers bestaan!) en duidelijk ingeslagen in de bodemplaat vóór de passagiersstoel, waar hij normaliter hoort en waar de RDW hem ook graag ziet.

Jaren later begon het geëikel opnieuw omdat de keurmeester voor de APK (die ook de eerste import had begeleid) vond dat het nummer niet duidelijk zichtbaar meer was. Aan hem lag het niet, maar hij heeft een verzamelmap van twee telefoongidsen dik met regels, waaraan hij zich te houden heeft of hij krijgt strafpunten. Toen is nog een keer dat nummer daar in die buurt van de passagiersstoel ingeslagen en door mij ook nog extra zichtbaar gemaakt met Tippex en een plastic plaatje ter bescherming erover heen. Sinds die tijd geen problemen meer gehad, maar elke APK wordt er naar gekeken en dus check ik vooraf de leesbaarheid. Sporadische RDW-controleurs bij die APK keken er overigens nooit naar :!:

Zowel de import van oldtimers via de RDW als de APK voor oldtimers zijn in Nederland met gedrochten van regels belegd en doen je aan de buraucratie in Rusland onder Stalin denken. Maar protesteren heeft geen zin, want zij bepalen wat er gebeurt :( Ik herinner me het gemopper nog in 1978 bij het keuren van mijn wagen, alsof ik als halve misdadiger het waagde de keurmeester onder ogen te komen :o

Kortom onderga dit proces maar lijdzaam en prijs de dag dat je er dóór bent gekomen. Bureacratie versla je of overleef je; overleven is het makkelijkste. Safety fast en veel succes 8-)

Re: Keuring

#3
Beste 100212 met de 1968 MGB,

Chassinummers werden inderdaad tot een bepaald moment op het moment van invoer gedaan in de haven van binnenkomst c.q. het aangeven voor invoer bij de douane, na een bepaalde datum mocht een chassisnummer alleen nog door de RDW zelf ingeslagen worden.
De juiste overgangsdatum weet ik helaas niet meer, weet wel dat ik zelf ook gehannes heb gehad met een auto waar het bij invoer was ingeslagen en welke pas veel later naar de RDW ging (na die omslagdatum) de man heel boos werd en vervolgens een verkeerd chassisnummer insloeg en toen ik hem daar mee confronteerde bijna ontplofte.

Ik hoop dat je motornummer en sleutelnummers dezelfde zijn als op Heritage cert.
Zo een onderzoek gaat in principe best meevallen, alleen niet van het week-end rijden ben ik bang.

m vr gr uit Frankrijk (met de ZR)