als je achterklep niet meer open wil

#1
Gezien de hernieuwde regenval deze zomer hierbij een korte bijdrage over wat je kan overkomen als de achterklep van een MGB Tourer niet meer openen wil. Bijvoorbeeld omdat het boutje dat het slot, de slothouder en het excenter voor het indrukken van het slot bijeenhoudt los is geraakt. Of nog simpeler omdat er iets bij het sluiten van het deksel tussen slot en slotgreep klem is komen te zitten (kan je ook bij het handschoenenkastje in het dashboard overkomen). De bagageruimte is immers bijna altijd 100% afgesloten en dus ontoegankelijk. Alleen hen die de speaker(s) voor de autoradio op het achterschot hebben gemonteerd ipv op de console, onder het dashboard of in de deuren, kunnen nog enigszins toegang krijgen. Maar dan nog is het lastig :?

John Twist bedacht al weer jaren terug dat het uitnemen van een achteruitrijlicht de enige optie is om zonder boren of zagen een opening te vinden: http://www.youtube.com/watch?v=EUA-OlW- ... C&index=15 Helaas, ook hij slaagt er niet in de klep te openen. In mijn eigen Donthuis commentaar op YouTube geef ik aan dat ik het geluk had dat het hulpstuk dat de slothendel naar beneden duwt er na veel heen en weer bewegen helemaal afviel waarna er met uitgenomen slot bij gekomen kon worden. Sindsdien zit dat boutje met borgmiddel extra vast.

Vorige week op vakantie in Frankrijk echter bleek dat toch niet voldoende: het slot stond te strak gesteld en met een ongelijk liggend koffertje kwam de slotgreep pas bij de achtste poging vrij. Was dat niet gebeurd, hadden we wel een heel vreemde vakantie moeten houden. :roll: Inmiddels heb ik het excenterje wat omgebogen en het boutje opnieuw en rijkelijk van borgmiddel voorzien weer teruggeplaatst.

Men zij gewaarschuwd, kijk eens goed met geopende klep of die slotgreep wel goed vrijkomt bij het indrukken en check het vastzitten van dat boutje dan wel voeg extra borgmiddel toe (er zit af fabriek maar een dun veerringetje op dat vrij lange boutje) :o

Re: als je achterklep niet meer open wil

#2
Helaas heb ik ooit ook eens het probleem gehad met een kofferbakslot wat niet mee open wilde met een MGB.
Gelukkig was het op een locatie in Nederland en kon ik de boel thuis op mijn gemak openen met info van MG specialist Nico v/d Ree, Schiedam.
Bovenste deel van het slot afgezaagd, dus noordelijk van het deel waar de sleutel ingaat, het massieve deel brons of was het ook is, dus richting
klepdeksel zagen, zeer secuur werkje of dat zonder schade te doen. Indien speling tussen slot en kofferklep daar iets tussendoen om schade te voorkomen.
Als het deel afgezaagd is een klein gaatje boren (2 a 3 mm) in de kofferklep en met een metalen staaf (spijker) net zo lang proberen tot je de klep openkrijgt.
Het geboorde gaatje bevind zich op een plek welke afgedekt wordt door een nieuw slot, dus geen zichtbare schade.

Let op: indien U nu Uw slot kunt draaien is het rubber tussen slot en klep verouderd, dit geeft de speling welke U later een problem kan geven zodat de klep
niet meer open kan, vervang dus dat rubber tussen slot en klep op voorhand wanneer dit verdraaien van het lot mogelijk is.

Voor MG-F/TF is het wel een oplossing om het via het achterlicht (een nieuw achterlicht is voordeliger dan een plaatwerk c.q. lakreparatie) de klep te openen
wanneer je sleutel IN de kofferbak ligt.

Re: als je achterklep niet meer open wil

#3
920143 schreef: Bovenste deel van het slot afgezaagd, dus noordelijk van het deel waar de sleutel ingaat, het massieve deel brons of was het ook is het is een soort spuitgiet lichtmetaallegering, dat men heeft weten te verchromen. Als het ouder wordt komen oxydatie-pukkels wel eens door het chroom heen, dus richting klepdeksel zagen, zeer secuur werkje of dat zonder schade te doen. Indien speling tussen slot en kofferklep daar iets tussen doen om schade te voorkomen.
Als het deel afgezaagd is een klein gaatje boren (2 a 3 mm) in de kofferklep en met een metalen staaf (spijker) net zo lang proberen tot je de klep openkrijgt. Het geboorde gaatje bevind zich op een plek welke afgedekt wordt door een nieuw slot, dus geen zichtbare schade. Op deze manier offer je de handgreep op en blijft het slot gehandhaafd

.
Zie mijn toevoegingen; alternatief is natuurlijk om het slot op te offeren en daar net zo lang in te boren totdat zowel slot, slothouder als dat boutje met excenter uiteenvallen. Dat kost je drie sloten (want ze worden per set van 3 geleverd) en die houder. + boutje. Ik denk dat jouw alternatief uiteindelijk goedkoper uitvalt en zeker bij een al wat oudere handgreep de voorkeur heeft. :!:

Nagekomen idee :idea: : geïnspireerd door jouw borenaanpak heb ik nog eens precies mijn klep en het slotmechnisme bekeken en alsnog een héél andere optie ontdekt. Als je op de handgreep onder het slot, net op de overgang van het vlakke gedeelte naar kromme, echte greep een gaatje boort kom je exact boven de slotgrendel uit. Dan wel het slot in gesloten toestand zetten, want dan zit die excenter ook niet in de weg. Dat gaatje passeert de klep onder de sluitring, maar nog binnen het door de greep afgedekte stuk (de greep steekt ovaal naar onderen uit). Met bv een spaak van een rijwiel of brommer kan je door dat gaatje naar binnen drukken. Kortom met alleen een nieuwe greep en zelfs zonder zagen kom je er uit. Ik heb nog zo'n oude handgreep liggen en heb vandaag ontdekt dat als daar iets schuin naar beneden een gaatje in boort, je slechts een geringe dikte van die greep hoeft te passeren (hij is daar hol van binnen) en na het doorboren van de achterklep zelf, ook nog eens de er onder zittende vastzetring van die greep ontwijkt. 8-)

NB Aangezien die verchroomde handgreep vrij glad is, vind ik wel dat je met een klein centerponsje een putje in die overgang van dat vlakke stukje in de greep moet slaan, om het uitschieten van de boor te verhinderen. Maar uitschieten met een zaag wordt je qua risico bespaard :lol:

Re: als je achterklep niet meer open wil

#4
860018 schreef:De bagageruimte is immers bijna altijd 100% afgesloten en dus ontoegankelijk. Alleen hen die de speaker(s) voor de autoradio op het achterschot hebben gemonteerd ipv op de console, onder het dashboard of in de deuren, kunnen nog enigszins toegang krijgen. Maar dan nog is het lastig :?
In het bezt zijnde van een 1980 MGB-LE waar de vorige - en enige eigenaar - als 16 jarige (Amerika he) in 1981 twee serieuze luidsprekers in het achterschot monteerde wat voor mij reden was het achterschotboard te vervangen op het moment dat ik ook de stoelen van een nieuwe seatwebbing voorzie (en de "heugaveld" tapijttegel) om het zitcomfort weer op niveau te brengen had ik het perfecte moment om te proberen of het openmaken van het kofferbakslot ook mogelijk was via de luidsprekergaten in het achterschot.
Inderdaad het is mogelijk, let wel op het moment dat ik het probeerde waren de stoelen NIET aanwezig in de auto, dus perfecte zitmogelijkheid om in de speakergaten te kijken, ik gebruikte een circa 80 cm lange aluminium buis met een geringe diameter om de pal om te drukken.
De kofferbak had ik niet leeggehaald, krik en tonneau's e.d. nog aanwezig, echter wanneer de kofferruimte gevuld is tijdens een trip zal het (bijna) niet mogelijk zijn.

Met Groeten

Re: als je achterklep niet meer open wil

#5
Ik was iedereen nog een foto schuldig waarop je kan zien waarom mijn voorstel om de handgreep schuin te doorboren inderdaad het eenvoudigste is. Ik heb de gebruikte boor in het gat laten zitten om zichtbaar te maken dat de ring (en zelfs die excenter) door een boor in een juiste richting geplaatst gemist wordt. Voor alle zekerheid (zoals hier getoond) het slot op dicht zetten zodat de hardmetalen excenter zeker gemist wordt. :idea:

Het gaatje gaat achtereenvolgens door het dunnere deel van de handgreep, de rubber ring en het achterdeksel. Een dunne pen die door het gemaakte gat ietsje naar boven wordt gericht drukt op de juiste plaats. Dan wel tegelijkertijd het achterdeksel even indrukken anders moet je teveel kracht zetten, waarna de zaak open gaat.

Omdat een nieuwe handgreep en rubber ring het gemaakte gat weer afdekken is de beschadiging onzichtbaar. Mocht je te recht naar beneden boren zal je die ring deels doorboren. Ook geen ramp want die handgreep wordt dacht ik inclusief de vastzetring geleverd. En dan kan je zelfs rechtstandig naar beneden open drukken. :D
IMG_6317.JPG