Brandstof meter

#1
Ik heb een probleem en dat is dat de brandstofmeter altijd FULL aangeeft!? Ik heb de sender van de brandstoftank open gemaakt en zie daar een draad gewikkelde spoel zit waarlangs het sleep contact loopt van de opnemer in de tank. Wie kan mij aangeven wat de waarden moet zijn van deze "potmeter"? Ongeacht hoe ik de meter aansluit hij blijft vol aangeven. Als ik het sleep contact handmatig naar beneden druk geeft de meter nog altijd 50 tot 65% FULL aan. De stand van het sleep contact is volledig aan de bovenkant (tank is bijna leeg) waar de aansluiting van de meter op zit (+). Ik heb een MGB model 1964 USA. Ik meet tussen de 4,5 ohm en 28 ohm max. op de potmeter, ik heb een Smiths branstofmeter. :?:

Re: Brandstof meter

#2
090186 schreef:Ik heb een probleem en dat is dat de brandstofmeter altijd FULL aangeeft!? Ik heb de sender van de brandstoftank open gemaakt en zie daar een draad gewikkelde spoel zit waarlangs het sleep contact loopt van de opnemer in de tank. Wie kan mij aangeven wat de waarden moet zijn van deze "potmeter"? Ongeacht hoe ik de meter aansluit hij blijft vol aangeven. Als ik het sleep contact handmatig naar beneden druk geeft de meter nog altijd 50 tot 65% FULL aan. De stand van het sleep contact is volledig aan de bovenkant (tank is bijna leeg) waar de aansluiting van de meter op zit (+). Ik heb een MGB model 1964 USA. Ik meet tussen de 4,5 ohm en 28 ohm max. op de potmeter, ik heb een Smiths brandstofmeter. :?:

Eerst een andere vraag: is de spanning op de pluszijde van die meter niet te hoog? Die moet geen 12Volt, maar zo'n 10 Volt zijn, door dat stabilisatortje. Zo niet, zal ook de temperatuuraanduiding te hoog uitvallen. :!:

De tankunit varieert kennelijk wel in weerstandswaarde, maar misschien maakt het sleepcontact voor een deel van het traject sluiting tegen massa (van de tank). Wikkelingen die onderling sluiting maken zijn niet zop waarschijnlijk.. Dit zijn zo wat zaken om te checken. :idea:

Re: Brandstof meter

#3
Hallo Don, bedankt voor de tips. Ik ga even meten wat de spanning is, ik verwacht 12 V want ik heb geen stabilisator gezien, en ik heb deze ook niet voor de rest van de meters. De aansluiting loopt intern gelijk door naar de wikkeling van de spoel. Ik zal dit vanavond even nakijken. Gr Henk Krabshuis

Re: Brandstof meter

#4
090186 schreef:Hallo Don, bedankt voor de tips. Ik ga even meten wat de spanning is, ik verwacht 12 V want ik heb geen stabilisator gezien, en ik heb deze ook niet voor de rest van de meters. De aansluiting loopt intern gelijk door naar de wikkeling van de spoel. Ik zal dit vanavond even nakijken. Gr Henk Krabshuis
Ik dacht dat alle oudere (MKI en II/2,5 ) er minstens één van hadden. Mocht ik hem in de schema's in mijn oudere Haynes niet terugvinden meld ik je dat wel terug 8-) Bij deze, de MGB's tot aan 1967 bezaten volgens mijn Haynes deze "bimetal voltage stabiliser" nog NIET

Het is en was een heel primitief ding dat steeds een contact verbreekt en weer maakt, niets electronisch dus. Aarde zit aan het huis, 12 Volt gaat erin, 10 Volt er weer uit , twee aansluitingen dus maar. Bij mijn USA 72-er zit hij links onder het dashboard, op het schutbord, een lastig plekje. Vandaar dat sommigen wel eens een nieuwe tussen hangen zonder de oude te verwijderen. Er zijn ook wel schemaatjes te vinden om zoiets electronisch na te maken

Prio één voor jou is om te kijken welk voltage er nu op die meter staat. Mocht je nooit een tankunit vervangen hebben dan is 1964 wel héél lang geleden. Ik heb hem minstens éénmaal al mèt zijn rubber- en vastzetring al vervangen. Ik dacht voor een paar tientjes in gulden.. :P

Ohmmeter meenemen naar een andere B met lege tank en even draadje los en meten kan natuurlijk ook :idea:
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 01 jul 2013, 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Brandstof meter

#5
Hallo Henk,
Ik heb hier een losse tankunit liggen. De ohmmeter erop en vol (de vlotter boven) is 15 ohm en leeg (de vlotter beneden) is 250 ohm.
De test is heel eenvoudig: draad van de tankunit losnemen, contact aan en de meter blijft in de linkerhoek, de losgenomen draad bij de tankunit tegen massa houden en de meter loopt langzaam naar de rechterhoek.
In dit geval is de meter in orde en is de tankunit defect .
In het andere geval is de meter verdacht of is er massa sluiting in de draad naar de meter. De invloed van een niet goed werkende spannings stabilisator is niet meer dan ongeveer 15% van de meter uitslag.
Groeten,Steef.

Re: Brandstof meter

#6
Steef, Don,
Ik heb de spanning gemeten en die is ongeveer 13V. Er zit nog wel een stabilisator tegen mijn schutboord maar die is niet aangesloten. Zo heb ik hem dus gekocht en weet niet of deze stabilisator nog wel werkt. De weerstand van 250 ohm haal ik niet. Ik zal hem na de vakantie eruit halen en dan kijken wat de waarden zijn. In de schema's van de MGB 63, 64 er daar staat wel een stabilisator in afgebeeld. De komende 3 weken ben ik met vakantie, met de MG, naar de UK o.a. Abingdon! Als ik terug ben meld ik me weer met mijn bevindingen op jullie tips. Mijn MG is overigens wel omgepoold naar neg. ground, heeft dat nog invloed:?:
groetjes Henk

Re: Brandstof meter

#7
090186 schreef:Steef, Don,
Ik heb de spanning gemeten en die is ongeveer 13V. Er zit nog wel een stabilisator tegen mijn schutboord maar die is niet aangesloten. Zo heb ik hem dus gekocht en weet niet of deze stabilisator nog wel werkt. De weerstand van 250 ohm haal ik niet. Ik zal hem na de vakantie eruit halen en dan kijken wat de waarden zijn. In de schema's van de MGB 63, 64 er daar staat wel een stabilisator in afgebeeld. De komende 3 weken ben ik met vakantie, met de MG, naar de UK o.a. Abingdon! Als ik terug ben meld ik me weer met mijn bevindingen op jullie tips. Mijn MG is overigens wel omgepoold naar neg. ground, heeft dat nog invloed:?:
groetjes Henk
Grappig dat zelfs Haynes nog wel eens fout zit. Als er een stabilisator inzit zou die eigenlijk aangesloten moeten zijn. Misschien is het een restant van de "plus op aarde" tijd. Dan is er bij het ompolen iets vergeten. De piepkleine units zijn lastig open te krijgen en om te polen naar - op aarde, de toerenteller is zo gebeurd :o

Op de hoogte van spanningen en weerstanden heeft het ompolen verder geen invloed 12/13 Volt en de afgeleide 10 Volt blijven ook omgekeerd gelden. Het meest waarschijnlijke blijft een foute tankunit en zonder die stabilisator zul je ook dan nog op die meter een 15% te hoge uitslag blijven houden. In die jaren werkte de watertemperatuur nog op een mechanisch systeem, anders had je nu ook een te hoge temperatuuraanwijzing gehad. :!:

Een mooie vakantie in de UK gewenst, wij zijn net terug uit 3100km lang Frankrijk: óók mooi 8-)

Re: Brandstof meter

#8
Heren

Hierbij doe ik ook nog een duit in het zakje.

In het drivers handboekje van de vroege B staat inderdaad alleen een elec. schema met spannings stab.
Maar in mijn werkplaatsboek over dezelfde periode staat wel degelijk een schema voor de vroege wagens zonder de spannings stab.
Een tekortkoming in het drivers handboekje dus.

De spannings stab. is geleverd onder 2 partnrs. Eerst onder 27H7819 [car no 48.766 tot 138.400]
en later onder partnr. BHA4602 vanaf car no 138.401.
Dit is nog steeds het momenteel actuele partnr.

De invoering van de spannings stab. is geweest in oct. 1964 met de komst van de 5X gelagerde B serie motor.
Ook vond toen de wijziging plaats in de klokken van Jaeger naar Smiths.

Een nieuw tankelement aanschaffen kan soms wonderen verrichten.

Groet
Hans Geertse

Re: Brandstof meter

#9
Hallo Hans, mijn MGB is voor het eerst op kenteken gezet in februari 1964 in California. Betekend dit dat de auto met Jaeger meters is uitgeleverd? Alle meters zijn van het merk Smiths. Als ik zoek op partnummers bij Moss of Anglo parts zoek komt het tank element niet meer voor voor mijn bouwjaar. Alleen voor bouwjaar 1965 en aan de foto te zien, bij angloparts en Moss, zien die er anders uit en gaat volgens mij niet passen. Bij Moss zie ik een sender unit voor MGB to GHN/D5 415000 maar ook die lijkt mij niet te passen. Maar ik heb de hele unit nog niet uit de tank geschroefd en weet het dus niet zeker. Mijn auto heeft volgende Chassis nummer GHN3L10328
Ga dat uitbouwen dus na de vakantie doen.
Groetjes Henk

Re: Brandstof meter

#10
Beste Henk

Jou MGB is orgineel zeker met Jaeger uitgeleverd. Zeker als je uitgaat van je chassisnr.10328.Dit zit op april 1963.

Mogelijk heeft hij een jaar op verkoop moeten wachten.
En jaren later is hij door een echte liefhebber???? voorzien van Smiths klokken. Dan hoorde je er weer helemaal bij. Jammer maar je bent niet de enige.
Er is en wordt wat af gerommeld in ons geliefde B wereldje.

De tankzender die jij gezien hebt bij Moss voor de HGN/DN 415000 moet je beslist niet aan schaffen.Is voor het latere type tank tot einde produktie.

Jij moet de tankunit hebben met part nr. BHA4292 [for jaeger instumenten] tot GHN3 47462.
Of nog beter de tankunit met part nr.BHA4471E[for Smiths instrumenten] vanaf GHN3 47463

Er vanuit gaan de dat je de vroege tank er onder hebt zitten.Deze tank heeft een andere vorm En hangt in 2 stalen banden [straps]

Groet
Hans Geertse

Re: Brandstof meter

#11
850008 schreef:Beste Henk

Er vanuit gaan de dat je de vroege tank er onder hebt zitten.Deze tank heeft een andere vorm En hangt in 2 stalen banden [straps]

Groet
Hans Geertse
Zou die oude tank nog wel steeds leverbaar blijven? Als je geen RVS uitvoering bezit komt aan elke tank een eind. Die nieuwere tank met zijn ophanging met een aantal bouten vond ik op mijn latere B makkelijk uitwisselbaar (helaas kon ik hem jaren terug even niet in RVS te pakken krijgen). Op zich vind ik het updaten van een B naar een iets latere versie geen hoofdzonde, mits je naar een andere geleverde combinatie gaat. 8-)

Als er al Smiths meters inzitten en een al of niet geschikte voltage stabilisator zou Henk toch ook kunnen dóórstappen na een "post-1967" opzet? Aannemende natuurlijk dat hij op het latere tanktype overgaat.Ik herinner me dat mijn tank alleen een aantal boutgaten naar de bagageruimte nodig had en wat bouten. Dat kan niet moeilijk zijn... Als Henk maximaal origineel wil zijn valt dat af, maar ja die Jaegers zijn toch al foetsie.. :o

NB Jij (Hans) hebt gelijk dat er héél wat ondeskundig aan B's wordt af gesleuteld. In Waalwijk had iemand de carter ventilatie van zijn 71-er uitgeschakeld (de olie vlóóg dan ook door de motorruimte) en zonder een expansievat aan te brengen het koelwater door koelvloeistof vervangen (dat betekent een lager vloeistofpeil in de radiator). Dat soort niet goed doordachte modificaties bedoel ik zeker niet :!:

Re: Brandstof meter

#12
Hoi Don

De oude tanks zijn nog steeds leverbaar[ongeveer €380,00].De latere tanks zitten op €120,00 tot €220.00 Allemaal retail prijs.
RVS is al jaren niet meer leverbaar. Er zijn nog wel verzinkte exemplaren te verkrijgen.
Maar daar zijn ook problemen mee geweest.

Maar gezien de prijs is montage van een latere tank natuurlijk mogelijk en het overwegen waard. De tankunit van deze is ook nog eens €40,00 goedkoper.

Nu ik je toch aan de lijn heb . Heb het vermoeden dat Anthony van Xtreme welding services niet meer op de locatie in Wormerveer zit. Jammer.

Koelwater vervangen door koelvloeistof kan op een B in de meeste gevallen zonder expansie tankje. De montage ervan is natuurlijk beter.
Ik zet er meestal een radiateurdop op met een hogere druk 13 of 15 PSI in plaats van 7 PSI
In de meeste gevallen blijft alles binnenboord.

Groet
Hans

Re: Brandstof meter

#13
850008 schreef:Hoi Don

De oude tanks zijn nog steeds leverbaar[ongeveer €380,00].De latere tanks zitten op €120,00 tot €220.00 Allemaal retail prijs.
RVS is al jaren niet meer leverbaar. Er zijn nog wel verzinkte exemplaren te verkrijgen.
Maar daar zijn ook problemen mee geweest.

Maar gezien de prijs is montage van een latere tank natuurlijk mogelijk en het overwegen waard. De tankunit van deze is ook nog eens €40,00 goedkoper.

Nu ik je toch aan de lijn heb . Heb het vermoeden dat Anthony van Xtreme welding services niet meer op de locatie in Wormerveer zit. Jammer.

Koelwater vervangen door koelvloeistof kan op een B in de meeste gevallen zonder expansie tankje. De montage ervan is natuurlijk beter.
Ik zet er meestal een radiateurdop op met een hogere druk 13 of 15 PSI in plaats van 7 PSI
In de meeste gevallen blijft alles binnenboord.

Groet
Hans
Hans, ik vermoedde al dat Xtreme Welding er niet meer zat, ondanks de ongewijzigde informatie over lokatie en telefoonnummer. Volgens Coen Kymmel zijn fabrikanten van RVS uitlaten Bell en wellicht ook Falcon inmiddels ook gestopt met hun fabricage en zou een alternatief voor mij kunnen zijn om gewoon de achterpot van mijn huidige Falcon door een andere RVS achterpot te vervangen. Dus ga ik me daar maar eens op richten. Een type met middenpot komt er in ieder geval niet meer onder te hangen, daar kom je Frankrijk niet mee door :idea:

Overigens herinner ik me uit het MGCC blad nog een bijdrage over het ombouwen van een watergekoelde MGB-installatie naar die met koelvloeistof en een expansietank. Het overlooppijpje wordt dan expansie- en teruglooppijpje en de dop krijgt dan zowel een onder- als een bovenafsluiting, om te verhinderen dat de overloop boven de dop te voorschijn komt. Hoe je dat precies moet fabriceren ben ik even vergeten. :?

Inmiddels heb ik -tegen Coen's advies in- toch maar een releasebearing GRB106B rechtstreeks bij Moss Europe besteld. : op basis van "No backorder", dus hebben ze hem niet, dan is er geen man overboord. Coen dacht dat deze bearing al tijden niet meer leverbaar was, een bekend verschijnsel in de UK, op de site staat meer dan er is.

Mijn huidige, verzinkte benzinetank is de vierde al. In 1980 is er al een tweede tank ingegaan en ergens rond 1990 was een derde tank uit Canada nodig, die helaas een fabricagefout had. Dus onder garantie kwam er de vierde onder. Ook die was niet perfect, de wartel lekte en dat heb ik met wat hulpstukjes maar zelf opgelost. Had ik eind 70-er jaren maar bij Gerard de Groot een RVS-tank gekocht, dan was me veel bespaard gebleven :o

NB Tja, ik zou het met een Mark I wel weten: wat gaten boren en een nieuw type tank + unit eronder. Je hebt alleen wat rubberstrippen nodig tussen bovenkant tank (goed in de waxoil te zetten) en onderkant bagageruimte. En een voltagestabilisator, mocht de huidige niet goed zijn kost je ook de kop niet 8-)
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 15 okt 2013, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Brandstof meter

#14
Heren, even een update van mijn kant. Ik heb dit weekend de meter en de zender verwijderd en op 12V aangesloten. Zodra ik 12V aansluit gaat de meter naar ongeveer 75% vol terwijl ik de zender helemaal naar de leeg stand laat hangen. Zodra ik deze naar boven druk, volle tank, gaat de meter naar de F stand. Dus het reageerd wel goed. Ik heb een weerstand in serie aangebracht voor de meter en zie dan dat bij lege tank de meter op iets meer dan 1/2 gaat staan. Bij een te hoge weerstand in serie slaat de meter niet meer uit. De juiste waarde is dus zoeken? IK weet dus niet of de meter of de zender niet in orde is. Zowel zender als meter zijn dus van Smits en zou dus op 12V moeten werken. Ik ga eens een andere meter aansluiten en kijken wat voor een effect dit heeft.
GR. Henk

Re: Brandstof meter

#15
Hoi Henk,

Heb zelf een gelijksoortig probleem waarbij de meter bij een volle tank niet verder
dan 75% uitslaat en zakt daarna vrij snel terug naar 50% om daar dan te blijven hangen.
Maar ik had gedacht dat het wel eens een tank-vlotter probleem kon zijn. Deze heb ik 2 jaar
geleden al vervangen maar er is geen verbetering opgetreden. Ben dan ook benieuwd hoe
De andere meter bij jouw zal functioneren. Grt Noud.

Re: Brandstof meter

#16
Ik heb een nieuwe tank zender aangesloten, is er één gelijk aan die van de MG A, en deze slaat prima uit. Dus probleem zit in de zender. Moet hem er nog wel inbouwen, er zit nog teveel brandstof in de tank, maar zo los aangesloten ziet het er goed uit. Vlotter omhoog en omlaag geeft de brandstofmeter vol en leeg aan.