softtop

#1
Goede morgen mgb leden,

Heb een scheur in mijn softtop, wat is in deze wijsheid demonteren en de scheur laten naaien of
een nieuwe kap aanschaffen ?? Is er een youtube filmpje hoe je je kap demonteer.

Met vriendelijke groet

Horst Vels

Re: softtop

#3
Scheurtjes in een softtop zijn niet met wonderlasje en lijm etc te repareren.
Repareren kan alleen met en contrastuk a/d binnenzijde en dan verlijmen, echter wat is de oorzaak en de plaats van de scheur ?
Indien de scheur is ontstaan op een plaats door het onjuist neervouwen van de geopende cabriokap bij de zijruitjes dan is de
scheur ontstaan doordat er krachten e.d. op de plaats op de kap warden uitgeoffend, zal na reparatie weer stukgaan.
Onjuist neervouwen van een MGB kap op frame (dus niet de pack away frame) is wanneer NIET de kap van de carrosserierand
wordt losgemaakt (haken en lift-the-dot "drukkers") en NIET op de juiste manier wordt opgevouwen.
Ik zie dat veel MGB rijders dat of makkelijker vinden (is inderdaad makkelijker) of het niet weten hoe een kap opgevouwen dient
te worden, hetgeen resulteerd in scheuren in de kap.

groeten

Re: softtop

#4
920143 schreef:Scheurtjes in een softtop zijn niet met wonderlasje en lijm etc te repareren.

groeten
Alleen de doorzichtige ruiten zijn prima met wonderlas te repareren, daar kan ik van getuigen. Omdat een groot deel van de kap van een deels geweven stof is waar een dikke waterdichte kunstoflaag op is aangebracht neem ik aan dat zeker de aan binnenkant er met ook een stoffen backing moet worden gewerkt en een voor stoffen geschikte lijmsoort (industrieel of desnoods iets zoals bisonkit/bisonfix?) en aan de buitenkant iets op kunststof basis. Of daar speciale kunststoflijmen voor zijn zou ik niet weten... :?

Ga eens wat Engelstalige fora langs met wat googlewerk, wie weet wat je vindt... :idea:

Re: softtop

#5
Ik heb ook tear-aid gebruikt en dat werkt echt prima. De scheur is gerepareerd en is nu waterdicht. Omdat het tear-aid doorzichtig is blijft de scheur wel zichtbaar. Wat mij betreft een goede en goedkope oplossing. Goed schoonmaken met alcohol (wordt meegeleverd) en 2-zijdig toepassen. Succes,
Rob