Klepsteel seals bij een MGA 1500 uit 1959 >> Wel of niet doen?

#1
Is er iemand bekend met het wel of niet plaatsen van seals bij de klepstelen van een MGA motor 1500 cc 1959?
Motor is recent gereviseerd maar het revisiebedrijf is geen voorstander van het gebruik van seals. (want deze kunnen de smering tussen klepsteel en klepgeleider verhinderen). Echter zijn er ook geluiden dat dit juist wel wordt aangeraden. Ben op zoek naar MGA bezitters die hier ervaring mee hebben opgedaan, zowel met als zonder seals

Re: Klepsteel seals bij een MGA 1500 uit 1959 >> Wel of niet doen?

#3
Coen Kymmel is mijn vaste MG monteur al sinds lange tijd en bevestigde telefonisch dat de aanwezigheid van klepseals inderdaad het risico van vastlopen door verminderde smering kan opleveren. Op mijn vroege B kop 12H1326 zitten nu alleen kleine rubber ringetjes om de kleppen binnen een verdubbelde set klepveren. In die configuratie zou ik de latere types Payen klepseals niet eens kunnen onderbrengen , die passen juist bij de later koppen met enkele klepveren. Het zou mij niet verbazen als de eerdere blokken voor de MGA eenzelfde opzet hebben, dus met alleen die ringetjes. Voor de B vond ik die in een oudere Haynes en de MOSS E site. Wie weet vind je die voor de A daar ook terug? Veel succes...

Nog wat extra weetjes: op de uitlaatkleppen hoeven geen seals te zitten, immers er wordt van buiten naar binnen geblazen en dat kost geen olie, dit in tegenstelling met die inlaatkleppen waar door de zuiging olie uit de ruimte onder het kleppendeksel naar de cylinder wordt gezogen en verbrand. Er zijn aanhangers van de stelling dat als je al maatregelen tegen olieverlies via de inlaatkleppen wil nemen het beter is om zgn "umbrella" of parasolachtige dekseltjes op de klepstelen te plaatsen. Deze verhinderen het rechtstreeks druppelen van olie op de overgang tussen klepsteel en seal, maar geven de altijd rondzwevende oliedampen daar wel de toegang toe.

Zelf heb ik die latere types Payen klepseals ooit op alle kleppen van mijn Gold Seal motorblok aangebracht zonder de kop te lichten, zie de foto. Op mijn huidige Ivor Searl blok heb ik het dus bij die rubber O ringetjes gelaten die er al in zaten, de "uprated" versies bestellen duurde me te lang en mijn olieverbruik was toch al laag.
Plaatsing van een VITON klepseal
Plaatsing van een VITON klepseal
DSCN1711.JPG (30.19 KiB) 183 keer bekeken

Meer recent heb ik op MGE nog iemand gevonden die de O ringetjes op de uitlaatkleppen handhaafde, maar op de inlaatkleppen de VITON seals toepaste

PS In principe hoeft staal dat op brons glijdt niet gesmeerd te worden, het zijn twee metalen die niet voor niets vaak samen in het motorblok worden toegepast. Van sterk en onder oliedruk gesmeerd op de krukas, tot hier op de klepgeleiders met minimale smering. Staal op staal zonder smering vreet in en deze combi juist niet
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 21 apr 2024, 17:08, 6 keer totaal gewijzigd.

Re: Klepsteel seals bij een MGA 1500 uit 1959 >> Wel of niet doen?

#4
De MGC cil, kop heeft altijd af fabriek klepseals gehad. Part nr.12B2104.
Deze heb ik zelf ook altijd op MGB cil. koppen toegepast.
Nooit geen problemen gehad.
Het is ook aan te bevelen om bij kop revisie aluminiumbronzen klep geleiders toe te passen i.v.m. de zelf smerende werking. Peter Burgess cil. koppen hebben deze altijd. Als er twijfel is over de ruimte die nodig is voor het klepseal hoedje kun je altijd
de klepgeleiders wat inkorten.
Voorts heb ik zelf vast gelopen kleppen alleen meegemaakt bij motoren die met te weinig koelvloestof/water reden en te laat op de temp meter keken.
Voorts moet de klepsteel speling in de geleider niet te nauw zijn.