Vastgelopen uitlaatklep geeft schade en legt één cylinder stil
Geplaatst: 20 feb 2024, 11:40
Op mijn B met een relatief nieuw door Ivor Searl gerevideerd motorblok liep na een stilstand van slechts 3,5 maand bij herstart een uitlaatklep vast en wilde de motor slechtsop 3 cylinders draaien, cylinder nr 2 had 0,0 compressie, terwijl de andere 3 gewoon op 155psi blijven werken. De klep zit muurvast en foto's met een nèt bij Lidl in de aanbieding zijnde inspectiecamera suggereren ook schade aan de zuiger door klepcontact en wellicht ook de cylinderwand, maar dat laatste is niet 100% zeker
Deze week gaat de cylinderkop eraf en ga ik kijken hoe de zaken ervoor staan: klep (met zo te zien enigszins kromgeslagen schacht) zal ik er wel niet zelf uit kunnen krijgen, mijn enige nog werkende klepgereedschap heeft nu te weinig ruimte tussen de veerwindingen om de collets van boven af te verwijderen. Coen laat ik die kleprevisie wel uitvoeren, hij heeft immers een pers die ik niet thuis heb staan. Payen koppakking en zo wat andere reserve onderdelen liggen al bij mij klaar
Coen Kymmel als mijn garagist vermeldde wat problemen met de huidige samenstelling van benzines, vooral die met ethanol erin, kortom een bevestiging van mijn keuze om in geen geval E10 in mijn B te tanken, maar slechts E5 die gegarandeerd ethanolvrij is, te weten BP Ultimate, soms SHELL V Power en in Frankijk E5 Super PLus 98. Volgens Coen komt er bij de huidige brandstof een hetere verbranding tot stand en ontstaat een soort "caramel" achtige neerslag op de kleppen.
In de 90-er jaren heb ik mijn nog belastingplichtige B structureel 6 maanden geschorst en 6 maanden weer gebruikt en nooit was er een probleem met het herstarten na 6 maanden, de contactproblemen met die oude SU versie benzinepomp uitgezonderd. Die puntenversie liep pas na een klap weer en is later ook op vakantie uitgevallen en door een probleemloos werkende electronische Hardi vervangen. Een zelfde contactprobleem had ooit ook mijn 2M100 starter, die ook al vervangen is.\
Wordt vervolgd, e.e.a. heeft een thread op MG Experience van inmiddels 100 posts opgeleverd met vele opbeurende woorden mede gezien mijn vele (13.188) posts daar, die al menigeen op andere jobs vooruit hebben geholpen. MGE is en blijft een zeer actieve en vanuit een brede deskundigheid gevoede prima omgeving.
Zie https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... sg-4763283
Deze week gaat de cylinderkop eraf en ga ik kijken hoe de zaken ervoor staan: klep (met zo te zien enigszins kromgeslagen schacht) zal ik er wel niet zelf uit kunnen krijgen, mijn enige nog werkende klepgereedschap heeft nu te weinig ruimte tussen de veerwindingen om de collets van boven af te verwijderen. Coen laat ik die kleprevisie wel uitvoeren, hij heeft immers een pers die ik niet thuis heb staan. Payen koppakking en zo wat andere reserve onderdelen liggen al bij mij klaar
Coen Kymmel als mijn garagist vermeldde wat problemen met de huidige samenstelling van benzines, vooral die met ethanol erin, kortom een bevestiging van mijn keuze om in geen geval E10 in mijn B te tanken, maar slechts E5 die gegarandeerd ethanolvrij is, te weten BP Ultimate, soms SHELL V Power en in Frankijk E5 Super PLus 98. Volgens Coen komt er bij de huidige brandstof een hetere verbranding tot stand en ontstaat een soort "caramel" achtige neerslag op de kleppen.
In de 90-er jaren heb ik mijn nog belastingplichtige B structureel 6 maanden geschorst en 6 maanden weer gebruikt en nooit was er een probleem met het herstarten na 6 maanden, de contactproblemen met die oude SU versie benzinepomp uitgezonderd. Die puntenversie liep pas na een klap weer en is later ook op vakantie uitgevallen en door een probleemloos werkende electronische Hardi vervangen. Een zelfde contactprobleem had ooit ook mijn 2M100 starter, die ook al vervangen is.\
Wordt vervolgd, e.e.a. heeft een thread op MG Experience van inmiddels 100 posts opgeleverd met vele opbeurende woorden mede gezien mijn vele (13.188) posts daar, die al menigeen op andere jobs vooruit hebben geholpen. MGE is en blijft een zeer actieve en vanuit een brede deskundigheid gevoede prima omgeving.
Zie https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... sg-4763283