Ruitenwissers

#1
Voor wie er ook last van heeft.
Mijn ruitenwissers bleven na enkele slagen maar half wissen. Onbelast (opgeklapt) maakten ze wel de volledige slag. Dus ik was blij met het artikel in MG nieuws over ruitenwissers.
Na zoals beschreven de spindels te hebben gemarkeerd heb ik de motor uitgebouwd en de aandrijfkabel gereinigd en omgedraaid op het bevestigingspunt. Ook even de koolbortels gecheckt en alles weer terug gezet.
Toen merkte ik pas dat er een wartel op de buis zit waar de aandrijfkabel in gaat! Je kunt daar slecht bij dus de vorige eigenaar heeft die blijkbaar vergeten vast te zetten. Ook al zit de motor vast in de klem, zonder wartel kan hij bewegen tov de buis! Dus dat was vermoedelijk de oorzaak. En dat staat niet in het artikel.
Enfin de truc in het artikel werkt. Alle 3 spindels waren na montage 180 graden gedraaid en nu de wartel vast zit maken de wissers de volledige slag.
Er lijkt ook minder speling op het mechaniek te zitten nu.
Dus hoewel ik een mooi weer rijder ben ga ik nu met vertrouwen het voorjaar tegemoet.
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: Ruitenwissers

#2
200121 schreef:
03 feb 2024, 18:20
Voor wie er ook last van heeft.
Mijn ruitenwissers bleven na enkele slagen maar half wissen. Onbelast (opgeklapt) maakten ze wel de volledige slag. Dus ik was blij met het artikel in MG nieuws over ruitenwissers.
Na zoals beschreven de spindels te hebben gemarkeerd heb ik de motor uitgebouwd en de aandrijfkabel gereinigd en omgedraaid op het bevestigingspunt. Ook even de koolbortels gecheckt en alles weer terug gezet.
Toen merkte ik pas dat er een wartel op de buis zit waar de aandrijfkabel in gaat! Je kunt daar slecht bij dus de vorige eigenaar heeft die blijkbaar vergeten vast te zetten. Ook al zit de motor vast in de klem, zonder wartel kan hij bewegen tov de buis! Dus dat was vermoedelijk de oorzaak. En dat staat niet in het artikel.
Enfin de truc in het artikel werkt. Alle 3 spindels waren na montage 180 graden gedraaid en nu de wartel vast zit maken de wissers de volledige slag.
Er lijkt ook minder speling op het mechaniek te zitten nu.
Dus hoewel ik een mooi weer rijder ben ga ik nu met vertrouwen het voorjaar tegemoet.
Gefeliciteerd met dit resultaat. Inderdaad gaan die koolborstels langer mee dan je denkt (mijn eigen vernieuwing was eigenlijk ook niet nodig), terwijl het vernieuwen van "rack" en spindels ook langer kan worden uitgesteld dan je uit sommige posts op MG Experience zou kunnen afleiden. Knap dat je bij alle drie spindels kon komen.

In reactie op je perfectionisme: die moet je bij oldtimers juist onderdrukken, hoe moeilijk dat ook is. Perfectionisten hadden véél meer onderdelen dan nodig vernieuwd. Zelf had ik erna een niet goed contact makende connector tussen het ruitenwissermotorblok en de bedrading één dag voor vertrek op zomervakantie. Met een tijdelijke bypassdraad kon de standaard wiperstand alsnog worden ingeschakeld en na de vakantie loste contactspray dat connectorprobleem definitief voor me op. 8-)

Ik heb altijd een flesje RainX achter in de B liggen just in case en die bypass op de wissermotor heb ik qua draad laten zitten, de schakelaar ligt ook achterin.
En je weet maar nooit: altijd een setje ruitewisserbladen en één reserve wisser arm achterin geeft een rustiger gevoel (dit is géén perfectionisme, maar paranoia) :-D on

PS Jammer dat deze site zo belabberd werkt, anders had ik wat foto's rond die ruitewisseraandrijving ter explicatie van jouw aandachtspunt hier toegevoegd

Re: Ruitenwissers

#3
Afbeelding
Dank voor je reactie Don, Het gaat om de omcirkelde aansluiting waarop de wartel van de buis past in mijn geval ziet er er zo uit.
Zie ook
http://www.mgb-stuff.org.uk/wipers.htm#wipers
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA
Bijlagen
wipergt1c.jpg
wipergt1c.jpg (26.87 KiB) 1392 keer bekeken

Re: Ruitenwissers

#4
Ik herken eerlijk gezegd deze onderdelen niet op deze manier gefotografeerd. Bij deze mijn poging op wat ik dacht waar die wartel op de wiper assembly zit.
Zie bijgaande foto op waar het geheel zit (wartel geplaatst)
voor de aardraad lokatie
voor de aardraad lokatie
BH_earth1.JPG (50.24 KiB) 1257 keer bekeken
En een totaalblik op het vervangen van de koolborstels
het geheel gedemonteerd
het geheel gedemonteerd
En één van de wheelboxes buiten de MGB inclusief de naar boven gerichte bus en moer
op een Tourer zit het net zo
op een Tourer zit het net zo
GT_wiper_box_splined_collar.jpg (36.57 KiB) 1257 keer bekeken