draadspaak stuurwiel MGB past niet

#1
Ik ben nieuw in de MGB wereld en ben recent gestart met een restauratieproject van een 1966 LHD Roadster, geimporteerd uit USA. Het interieur is uitgebrand en ik ben bezig de missende onderdelen bij elkaar te sprokkelen. In de auto zat nog een naaf van een moto lita stuurwiel, maar het stuur zelf ontbrak. Inmiddels heb ik 2e hands een draadpaakwiel gevonden, dat er volgens mij origineel op hoort te zitten. Maar tot mijn verbazing past het niet, de spie op de stuurkolom is groter dan het gat in de naaf. Heb ik een verkeerd stuurwiel of een niet originele kolom? en als ik weer een stuurwiel koop, kan dat dan wel zo'n draadspaak wiel zijn ? iemand een idee?

Re: draadspaak stuurwiel MGB past niet

#2
Je zou ook bij Schut in Soest een bijpassende oude stuurkolom kunnen gaan kopen. Met het stuurwiel in de hand daar terplekke checken of die past is mijn idee.
Vooraf telefoneren of hij zoiets nog heeft liggen bespaart je een rit als hij dit soort oudere spullen toch niet heeft (maar er ligt werkelijk van alles bij hem).
De uitdaging is bij USA MKI type stuurkolommen hoogstens iets hoger; volgens mij zat er in die vroege wagens overigens nog geen veiligheidskolom in....*)

Het alternatief is om een bijpassend Moto Lita stuurwiel ergens nieuw te kopen, maar dan moet je zeker weten welke naafomzetting er nu gemonteerd is ...

*) NB In Clausagher's boek staat vast welke wijzigingen er in dit bouwjaar 1966 van toepassing waren, stuurkolom inbegrepen

Re: draadspaak stuurwiel MGB past niet

#3
Robert,
Het onvolprezen internet geeft de volgende informatie over de stuuras van de MGB.

Bouwjaar     diameter     splines       schroefdraad
62-67               3/4"              48              11/16×27 tpi
68-69               5/8"              36                9/16×36 tpi
70-80           11/16"              36                9/16×18 tpi

Jouw stuuras zou de dikste (3/4 inch) moeten zijn, wat schijnt te kloppen.
Je hebt nu waarschijnlijk een stuurwiel voor een 5/8 stuuras.
Een mooi banjo stuur is zeldzaam, je zult het gemakkelijk kunnen verkopen, maar dan een passende (3/4 × 48) vinden...
Succes.

Re: draadspaak stuurwiel MGB past niet

#4
Volgens mij was de overgang 69-70 (>aug 1969= modelyear 1970) ook het moment dat die veiligheidskolom erin kwam op de USA modellen, mijn 1972 heeft hem ook
Of Schut die tussenliggende 5/8" versie 68-69 kolom heeft liggen is de vraag, je weet maar nooit...

Volgens mij bedoelde ook jij te zeggen dat een andere kolom makkelijker te vinden is dan een ander stuurwiel dat op die 3/4" as past ... :-D on

110183 schreef:
29 jan 2024, 11:33
Robert,
Het onvolprezen internet geeft de volgende informatie over de stuuras van de MGB.

Bouwjaar     diameter     splines       schroefdraad
62-67               3/4"              48              11/16×27 tpi
68-69               5/8"              36                9/16×36 tpi
70-80           11/16"              36                9/16×18 tpi

Jouw stuuras zou de dikste (3/4 inch) moeten zijn, wat schijnt te kloppen.
Je hebt nu waarschijnlijk een stuurwiel voor een 5/8 stuuras.
Een mooi banjo stuur is zeldzaam, je zult het gemakkelijk kunnen verkopen, maar/ EERDER dan een passend (3/4 × 48) STUUR vinden...
Succes.

Re: draadspaak stuurwiel MGB past niet

#6
240011 schreef:
29 jan 2024, 18:56
bedankt voor de info allemaal, zaak is dus of een bijpassend wiel of een bijpassende kolom.... Ik ga op zoek
Naast Schut in Soest heb je ook nog Andy Jennings in het VK. Na Brexit komt hij niet meer naar ons toe, maar misschien verzendt hij nog wel wat hier naar toe?
Leveranciers als MG Hive exporteren niet meer de EU merkte ik vorig jaar, maar wie weet Andy nog wel. mail: mg@andyjennings.co.uk tel: +441489790611
cron