draadspaak stuurwiel MGB past niet

#1
Ik ben nieuw in de MGB wereld en ben recent gestart met een restauratieproject van een 1966 LHD Roadster, geimporteerd uit USA. Het interieur is uitgebrand en ik ben bezig de missende onderdelen bij elkaar te sprokkelen. In de auto zat nog een naaf van een moto lita stuurwiel, maar het stuur zelf ontbrak. Inmiddels heb ik 2e hands een draadpaakwiel gevonden, dat er volgens mij origineel op hoort te zitten. Maar tot mijn verbazing past het niet, de spie op de stuurkolom is groter dan het gat in de naaf. Heb ik een verkeerd stuurwiel of een niet originele kolom? en als ik weer een stuurwiel koop, kan dat dan wel zo'n draadspaak wiel zijn ? iemand een idee?

Re: draadspaak stuurwiel MGB past niet

#2
Je zou ook bij Schut in Soest een bijpassende oude stuurkolom kunnen gaan kopen. Met het stuurwiel in de hand daar terplekke checken of die past is mijn idee.
Vooraf telefoneren of hij zoiets nog heeft liggen bespaart je een rit als hij dit soort oudere spullen toch niet heeft (maar er ligt werkelijk van alles bij hem).
De uitdaging is bij USA MKI type stuurkolommen hoogstens iets hoger; volgens mij zat er in die vroege wagens overigens nog geen veiligheidskolom in....*)

Het alternatief is om een bijpassend Moto Lita stuurwiel ergens nieuw te kopen, maar dan moet je zeker weten welke naafomzetting er nu gemonteerd is ...

*) NB In Clausagher's boek staat vast welke wijzigingen er in dit bouwjaar 1966 van toepassing waren, stuurkolom inbegrepen

Re: draadspaak stuurwiel MGB past niet

#3
Robert,
Het onvolprezen internet geeft de volgende informatie over de stuuras van de MGB.

Bouwjaar     diameter     splines       schroefdraad
62-67               3/4"              48              11/16×27 tpi
68-69               5/8"              36                9/16×36 tpi
70-80           11/16"              36                9/16×18 tpi

Jouw stuuras zou de dikste (3/4 inch) moeten zijn, wat schijnt te kloppen.