Re: Lekkage in kofferbak mgb

#2
Dag Richard,
Bij het onderzoek naar de lekkage in de kofferbak mag niet vergeten worden om de afdichting van de 2 achterlichten op de carrosserie te controleren. Vaak is de foam-afdichting (soort pakking) uitgedroogd en is daardoor zijn soepelheid voor een goede afdichting kwijt. Deze zijn niet duur en gemakkelijk te vervangen. Ook kan de rubber afdichtingring van de stroomdraad die van binnen naar buiten gaat naar de nummerplaatverlichting niet op zijn plaats zitten of misschien zelfs ontbreekt de oorzaak van de lekkage zijn. Natuurlijk is het ook aan te bevelen om de afdichting van de kofferrek bevestigingen los te maken en te kijken of hier ook nog soepele rubber afdichtringen aanwezig zijn. Een kleinere kans op een lekkage oorzaak kan ook zijn de afdichting van de brandstofpomp. Positie: rechts onder (achter) in de kofferbak. De pomp is bereikbaar van onder de auto. Als de MG-B een z.g. Amerikaanse Model is dan kunnen ook de 2 zijknipperlichten nog zorgen voor een lek. Ook hier kan dan de verouderde foam de oorzaak zijn. Als de rubberband die aan de de achterklep zelf zit rondom goed aansluit en nog soepel aanvoelt dan is deze doorgaans niet de reden van de lekkage.. Kortom een lijst van controle punten!
Succes Jan
Laatst gewijzigd door Regio Oost-Brabant J.W. (1030) op 22 jan 2024, 20:50, 5 keer totaal gewijzigd.

Re: Lekkage in kofferbak mgb

#7
1030 schreef:
22 jan 2024, 20:32
Dag Richard,
Bij het onderzoek naar de lekkage in de kofferbak mag niet vergeten worden om de afdichting van de 2 achterlichten op de carrosserie te controleren. Vaak is de foam-afdichting (soort pakking) uitgedroogd en is daardoor zijn soepelheid voor een goede afdichting kwijt. Deze zijn niet duur en gemakkelijk te vervangen. Ook kan de rubber afdichtingring van de stroomdraad die van binnen naar buiten gaat naar de nummerplaatverlichting niet op zijn plaats zitten of misschien zelfs ontbreekt de oorzaak van de lekkage zijn. Natuurlijk is het ook aan te bevelen om de afdichting van de kofferrek bevestigingen los te maken en te kijken of hier ook nog soepele rubber afdichtringen aanwezig zijn. Een kleinere kans op een lekkage oorzaak kan ook zijn de afdichting van de brandstofpomp. Positie: rechts onder (achter) in de kofferbak. De pomp is bereikbaar van onder de auto. Als de MG-B een z.g. Amerikaanse Model is dan kunnen ook de 2 zijknipperlichten nog zorgen voor een lek. Ook hier kan dan de verouderde foam de oorzaak zijn. Als de rubberband die aan de de achterklep zelf zit rondom goed aansluit en nog soepel aanvoelt dan is deze doorgaans niet de reden van de lekkage.. Kortom een lijst van controle punten!
Succes Jan
Hij lijkt toch flink te lekken via het rubber. Ik heb een rubber op de klep zitten. Kan ik er ook gewoon een rubber bijzetten op die rand op de auto zelf? Of gaat de klep dan niet meer dicht?
Ik heb een mgb uit 72 (us versie). Op alle sites zie ik dat die rubbers voor op de regengoot pas vanaf 74 gebruikt moeten worden

Re: Lekkage in kofferbak mgb

#8
Dag Richard,
Spijtig dat waarschijnlijk toch de rubber van de klep de oorzaak van de lekkage is. Tamelijk bijzonder als de rubber nog soepel aanvoelt en juist is gemonteerd. Maar het kan natuurlijk altijd. Rubbers van de klep combineren met een extra rubber op de kofferbakrand lukt niet daar is onvoldoende ruimte voor.
Je hebt 2 opties. De rubber aan de klep te vernieuwen of deze te verwijderen en in plaats daarvan een rubberrand op de kofferbakrand monteren. De bevestiging van de speciale rubber met de aanklemband op de kofferbakrand is geen probleem. Wel moet je nog wat te ondernemen om esthetisch de opening rondom in de klep af te dichten. Ook ter het voorkoming dat er vocht in de rand gaat staan is afdichten aan te bevelen.
Het meest makkelijke is en blijft - ook voor het behoud van de originaliteit - is om de huidige kleprubber te vernieuwen. De rubber kan op lengte gemaakt worden en met een goede industrielijm kunnen de uiteinden aan elkaar verbonden worden. Succes Jan

Re: Lekkage in kofferbak mgb

#9
1030 schreef:
09 mar 2024, 18:58
Dag Richard,
Spijtig dat waarschijnlijk toch de rubber van de klep de oorzaak van de lekkage is. Tamelijk bijzonder als de rubber nog soepel aanvoelt en juist is gemonteerd. Maar het kan natuurlijk altijd. Rubbers van de klep combineren met een extra rubber op de kofferbakrand lukt niet daar is onvoldoende ruimte voor.
Je hebt 2 opties. De rubber aan de klep te vernieuwen of deze te verwijderen en in plaats daarvan een rubberrand op de kofferbakrand monteren. De bevestiging van de speciale rubber met de aanklemband op de kofferbakrand is geen probleem. Wel moet je nog wat te ondernemen om esthetisch de opening rondom in de klep af te dichten. Ook ter het voorkoming dat er vocht in de rand gaat staan is afdichten aan te bevelen.
Het meest makkelijke is en blijft - ook voor het behoud van de originaliteit - is om de huidige kleprubber te vernieuwen. De rubber kan op lengte gemaakt worden en met een goede industrielijm kunnen de uiteinden aan elkaar verbonden worden. Succes Jan
Het rubber voelt eigenlijk nog wel prima dus ik had het eigenlijk ook niet verwacht. Zou het kunnen dat de klep afgesteld moet worden om beter te sluiten? Of valt er niks af te stellen?

Re: Lekkage in kofferbak mgb

#10
Dag Richard,
Er valt zeker wel iets af te stellen. De referentiepunten zijn de hoogtes van de klep t.o.v de omgeving. De hoogte van de klep moet ingesloten toestand overal even hoog zijn dan de omgeving van de carrosserie. Als dat het geval is valt er weinig af te stellen door het wijzigen van de scharnierpositie. Dit geld ook de afstelling van het slotbeugel . Succes Jan

Re: Lekkage in kofferbak mgb

#11
1030 schreef:
10 mar 2024, 22:59
Dag Richard,
Er valt zeker wel iets af te stellen. De referentiepunten zijn de hoogtes van de klep t.o.v de omgeving. De hoogte van de klep moet ingesloten toestand overal even hoog zijn dan de omgeving van de carrosserie. Als dat het geval is valt er weinig af te stellen door het wijzigen van de scharnierpositie. Dit geld ook de afstelling van het slotbeugel . Succes Jan
Volgens mij zit de klep niet op dezelfde hoogte als de carrosserie dus misschien is dat dan het euvel? Wat is de handigste manier om dit goed af te stellen? Momenteel heb ik het idee dat de klep iets boven de carrosserie uitsteekt. Gebeurt het afstellen dmv de 3 bouten aan de scharnierkant?

Re: Lekkage in kofferbak mgb

#12
Dag Richard,
De klepscharnieren zijn alleen in richting verstelbaar. Daarvoor zitten er op een aantal plaatsen sleufgaten. Deze zijn er voor om de positie van de klep bij alle naden evenveel ruimte te kunnen geven en de klep netjes op zijn plaats te leggen en te monteren. De hoogteverstelling is een ander verhaal. Als de scharnieren juist zijn gemonteerd dan zou normaliter de klep op juiste hoogte t.o.v. de omgeving moeten liggen. Als dat niet (of niet meer) het gevolg is dan is er waarschijnlijk in het verleden te veel bagage in de kofferbak geperst. Gevolg: 1 of beide scharnieren zijn blijvend vervormd. Terug beugen is niet aan te raden. Vaak zit de vervorming ook in de koker van de klep of van onderzijde van de kofferbak. Het beste is om de zijde waarop de hoogte niet juist is deze per scharnier aan te pakken. Dit door de 2 boutjes van de scharnier die boven in de kofferbak aan de onderzijde tegen de carrosserie zijn gemonteerd enkele slagen los te maken. Vervolgens boutje voor boutje deze er uit te nemen en door tussenlegging (opvulling) van 1 of meerdere metalen ringen (revet) deze weer vast maken. Na dit voor beide boutjes te hebben gedaan zal de klep lager komen te liggen en zal de rubberband hopelijk beter afsluiten.
Succes Jan