banjo-as spaakwiel naaf verwijderen van steekas

#1
L.S.
Op basis van de constructie ging ik er vanuit dat de steekas uit de wielnaaf te persen zou zijn.
Het begon met de "vriesdop" die niet uit de spaakwiel naaf te krijgen is.

Ik overweeg om de volledige staakas op de draaibank te zetten en de naaf gewoon te verspannen.

Ik zou het op prijs stellen als Iemand zijn ervaring met ons zou willen delen.

Vriendelijke dank Frank Navest

Re: banjo-as spaakwiel naaf verwijderen van steekas

#2
Ik heb ooit de wielnaaf van de steekas getrokken, terwijl hij op zijn plaats bleef, moest alleen de oliekeerring vervangen
Maar dat was bij de latere achteras.
Daar zat een moer in de naaf die het lager op zijn plek houdt
Als je in Haynes kijkt, pag 143, is de tekening tweeslachtig
bij de steekas staan de vriesstop, de naaf en de as en zou je verwachten dat je hem er zo af kunt trekken, nadat je die stop hebt verwijderd.
Kijk je echter linksboven in de tekening dan zie je de linker naaf, nr 43 een borgring nr 6 en en een naafmoer, nr 2 Notabene met linkse draad!
Die zou er dan toch eerst af moeten
Ik zou die vriesstop er uit proberen te krijgen (doorboren) dan moet je of die moer zien, of je kunt de naaf er dan met een trekker afkrijgen.
Ik herinner me dat hij wel ongelofelijk vast zat.
Dus als er een moer zit, die een paar slagen losdraaien, en dan de trekker er op.
Als de zaak dan loskomt, vliegt er tenminste geen trekker en een naaf door de werkplaats, het ging bij mij met een grote knal.
Ik hoop dat dit helpt

Bert

Re: banjo-as spaakwiel naaf verwijderen van steekas

#4
Heren

Ga er maar vanuit dat beide steekassen hetzelfde zijn. Hebben het zelfde partnr.
De hubs/naven zijn natuurlijk wel verschillend.
De afsluit doppen inderdaad gewoon kapot boren. Kosten €1 per stuk.
Hebben toch een belangrijke functie. Het voorkomen van olie lekkage en inkomen van stof en vuil.
De naven zijn alleen goed los te krijgen door de steekassen eruit te persen. Kunnen erg vast zitten.
Ik zet de zaak goed onder druk en stook dan de naaf goed warm. Komt altijd los.
Verspanen is ook een veilige manier.
Voor de montage van de nieuwe naven splines goed afbramen en even controleren of ze goed bekken.
Dan ook deze op de steekassen persen. Vooraf goed in olien.

Succes
Hans Geertse

Re: banjo-as spaakwiel naaf verwijderen van steekas

#5
Heren,

vriendelijk bedankt voor de reacties.

De steekassen van de banjo achteras zijn in de naaf geperst en niet met een moer geborgd zoals het geval met de latere achterbrug.

De functionaliteit van de vriesdoppen is mij bekend. Het is opvallend dat in de bestaande naven deze doppen veel dikker zijn dan de reguliere vriesdoppen.

De nieuwe na-geleverde doppen hebben de normale, bekende dikte.

Ook erg moeilijk om te verwijderen.

Deze pluggen worden vriesdoppen genoemd, terwijl het niets te maken heeft met vorst.

Met vriendelijke groet.

Re: banjo-as spaakwiel naaf verwijderen van steekas

#7
Frank en Hans, zo had ik altijd gedacht dat bezitters van banjo-achterassen beter af waren bij werkzaamheden aan het differentieel (ik heb er zelf ook een, maar dan met normale wielen). En zo vind ik bijgaande video's op YouTube van een 1969 salisbury as en het vervangen van de drukringen "in situ". En met spaakwielen incluis, zij het met de naven uit het latere model. Deze persoon zou dat nu in onder de 2 uur kunnen doen, de eerste maal kostte hem dat 8 uur over twee dagen, trekkers voor de naven en lagers ervan fabriceren incluis (en hij heeft een pers in huis).

http://www.youtube.com/watch?v=9cFanj0iSMA en http://www.youtube.com/watch?v=PC7ftLoQLUo

Frank, jou zal dit niet helpen, maar het is goed om te weten dat spaakwielen niet altijd problematisch zijn. En dat voor mensen die een spaakwielconversie overwegen het belangrijk is om het type achteras in het achterhoofd te houden als je naar die tweedehands spullen op jacht gaat. Wie weet helpt dat anderen :lol:

NB Je banden voldeden in Frankrijk uitstekend. In een Frans autoblad vond ik info hoe de fabricagedatum ervan te vinden. Ze zijn uit eind maart 2006, een heel verschil met mijn oude banden die van tussen 1980 en 1985 waren.

Re: banjo-as spaakwiel naaf verwijderen van steekas

#8
Hoi Don

Heb dat filmpje ook even bekeken. Zowaar een handige sleutelaar.
Maar zelf zo,n trekker maken? Aanschaf van een trekker werkt sneller
en kan op meerdere plaatsen worden toegepast.

Het grote voordeel van de Salisbury as is dat hij veel sterker is.

Banden van 30 jaar oud. Hoe is het mogelijk ? Had /heb je daar echt nog een veilig gevoel bij.
Deze zijn door de vervorming van de koordlagen bijna niet meer uit te balanceren.
15 a 10 jr. moet wel echt de max wezen.

Groet
Hans

Re: banjo-as spaakwiel naaf verwijderen van steekas

#9
850008 schreef:Hoi Don

Heb dat filmpje ook even bekeken. Zowaar een handige sleutelaar.
Maar zelf zo,n trekker maken? Aanschaf van een trekker werkt sneller
en kan op meerdere plaatsen worden toegepast.

Het grote voordeel van de Salisbury as is dat hij veel sterker is.

Banden van 30 jaar oud. Hoe is het mogelijk ? Had /heb je daar echt nog een veilig gevoel bij.
Deze zijn door de vervorming van de koordlagen bijna niet meer uit te balanceren.
15 a 10 jr. moet wel echt de max wezen.

Groet
Hans
Voor mijn USA B voerden ze nog de banjo achteras, omdat je daarvan het differentieel simpeler uit kan nemen alleen de steekassen naar buiten schuiven is voldoende. En je hebt die "stretching tool" niet nodig. Maar als ik die filmpjes zo zie, zijn salisbury's voor het meest voorkomende karwei, nieuwe thrust washers aanbrengen in de klok erg simpel :)

Over die banden begon ik me eindelijk zorgen over onbalans te maken, maar niet dat er een klapband uit zou voortkomen. Michelin heeft zich bij de fabricage van de XAS banden vergist in de geplande levensduur. Bandenleveranciers die ik in 1986 afstruinde om de laatste exemplaren te vinden, zeiden allemaal hetzelfde: verkoop ik XAS'n zie ik die klant nooit meer terug: neem die dus maar mee (tegen een schappelijk prijsje). En jaar in jaar uit sleten ze nauwelijks en scheurtjes kwamen er ook niet in. Alleen werden ze steeds harder, dus remwegen werden langer en met bandenlichters kreeg ik ze er niet meer af :o

Overigens waren die 7 jaar oude banden van Frank pas beter na het op de wagen dynamisch na balanceren. Mijn 165 XAS-banden waren door hun asymmetrische profiel namelijk "zelfsturend" en zeer vergevingsgezind als het op fouten in de wiel-geometrie betreft. En sinds de crash op een clandestiene rallye met de MGCC in 1980 in Belgïe liggen niet meer alle waarden van mijn B binnen de toegestane toleranties :!: Op Engelse fora is de stelling dan ook dat banden die beter zijn dan die oude XAS-klassiekers (nog) niet bestaan.

Overigens, met de allereerste XAS'n in 155 formaat zo van 1979-1985 reden mijn toenmalige partner en ik rustig over de 180 Km/u (het eerste blok was gewoon erg snel). Tegenwoordig kan je dat beter nalaten, de boetes zijn niet mis :cry:
]
NB Xtreme Welding geeft ook via Facebook geen sjoege meer...

Re: banjo-as spaakwiel naaf verwijderen van steekas

#11
850008 schreef:Alles duidelijk Don.

Maar de Stretching Tool heb je echt niet nodig om het diff. uit de Salisbury te halen.

Ik hang het diff. aan de takel iets boven 2 schragen.Dus deksel zijde gericht naar de takel.

Dan een paar tikken met een grote plastic hamer[waar ik ook de vleugelmoeren van de spaakwielen zonder beschadiging mee los sla]
op het het diff. huis en hij komt eruit.

Groet Hans
Nagekomen discussiepunt bij dit thema: zo na het eens goed doornemen van mijn MGB onderhoudsboekje bleek me dat de lagers (en dus ook de "thrust washers" mag je aannemen) in de klok van mijn eigen banjo-achteras jaren terug bij 63.000 miles zijn vervangen. Inmiddels ben ik 30 jaren en weer zo'n ruim 60.000 miles verder en vraag me af of dan vervanging inderdaad wéér nodig is. Coen Kymmel adviseerde me om er gewoon af te blijven, die washers stellen -volgens hem- toch al weinig voor. Ooit had hij het bij die plaatjes aan de onderzijde van de voorwielophanging ook aan het rechte eind: ze zijn zeer dun en zijn zo weer weggesleten. Als dat ook hier geldt weet ik het wel :o

Haynes en Porter zeggen daar verder niets over, behalve dan dat je bij een "clonkende" aandrijving aan de slag moet. De ingreep ziet er dan wel vrij simpel uit. Ik heb alleen een clonk vóór het wegrijden na enige dagen stilstand, na even rijden verdwijnt hij en blijft die hele verdere rit ook verder weg. Houen zo zou ik zeggen 8-)

Frank en Hans, wat is jullie ervaring daar mee, is die 60.000 miles/100.000 km iderdaad wat er voor staat of ligt het niet zo duidelijk? Na het vervangen van mijn koppeling zie ik volgend jaar Frankrijk, incl de passen op wel weer zittten, maar dan komen er zeker grotere krachten op het diff. te staan... :!:

NB Soortgelijke open zaken tref ik ook bij koppelingsrevisies aan: Porter benadrukt het vervangen van lagerbussen in koppelingsgaffel en krukas (spigot bush). Haynes zegt over de spigot bush helemaal niets. Zo'n spigot bush lijkt me ook nog eens lastig verwijderbaar (de koppelingsgaffel is veel makkelijker). :?:

Re: banjo-as spaakwiel naaf verwijderen van steekas

#12
Inmiddels (weer) in contact gekomen met Leo v.d. Waart, die slijtvaste overmaatse messing thrust washers heeft als vervanging van de pertinax standaard exemplaren (de bronzen "pignon" exemplaren zijn al OK). Zie ook een eerdere post in het archief van de oude site. :idea:

Je vraagt je af in welke mate die diff tandwielen per 100.000 km gebruik nu slijten en op welke overmaat je dan uitkomt. Anders dan voor de pignon/kroonwielspeling zijn er ook geen methoden ter afstelling met micrometer bij een bepaald testkoppel voor. Op de MG Experience site vermeldde iemand na het vernieuwen van beide sets washers een stroef werkend, niet met de hand draaibaar diff. Advies was: gewoon inrijden maar :o