MGB start wel maar loopt slecht en stopt na enkele minuten

#1
Ik heb een MGB uit 1974. Ingevoerd uit de USA. De auto is in NL, behalve enkele proefritten, nog niet op de weg geweest. Ik ga volgend jaar een kenteken aanvragen. Maar de motor loopt niet lekker, met de choke blijft ie wat langer lopen. Het lijkt er op dat de carburateurs (2) niet voldoende werken. Ook moet misschien roest e.d. uit de brandstof tank worden verwijderd en misschien nog wat meer. De buitenkant van de auto zit er goed uit maar van binnen moet er nog het nodige gebeuren. Is er in het midden van het land een garage o.i.d. die voor mij wat reparaties e.d. kan doen zodat ie volgend jaar rijklaar is?

Re: MGB start wel maar loopt slecht en stopt na enkele minuten

#4
MijnMGB uit 1969 liep altijd goed maar heeft ineens een probleem. De auto start goed en rijdt dan goed maar al twee keer valt na ongeveer 5 kilometer de motor ineens stil alsof hij niet meer vonkt. Maar na een 15 minuten staan start ze weer probleemloos en kon ik weer thuiskomen. Er zit een 123-ontsteking op en een nieuwe bobine.
Ik heb beide vlotterkamers open gemaakt en de vlotters doen het goed. Ook de benzine pomp werkt goed.
De SU carburateurs heb ik verder niet opengemaakt, is we wat te ingewikkeld eigenlijk.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn ? Gr Harry

Re: MGB start wel maar loopt slecht en stopt na enkele minuten

#5
Als je motor stilvalt heeft hij of geen vonk of geen brandstof.
Ga nog een keer rijden en let goed op als de motor stilvalt. Trap de koppeling niet in en laat hem op de motor afremmen.
Let op je toerenteller. Slaat die meteen naar nul zodra de motor stilvalt en je nog vaart hebt dan is het een vonk probleem. De toerenteller staat geschakeld in het ontstekingssysteem. Valt die metten uit, dan zit daar het probleem.
Zie je de toeren zakken met de dalende snelheid, dan blijft de ontsteking dus werken ,want anders gaf hij niks aan. Dus is het dan een brandstof probleem.

Heb je eeen standdard SU brandstofpomp of een elektronische variant of zelfs een ander type, hoe oud is die?
Heb je afgelopen winter wat veranderd of vernieuwd? Tegenwoordig kunnen ook nieuwe onderdelen stuk zijn

Succes!

Bbert

Re: MGB start wel maar loopt slecht en stopt na enkele minuten

#6
930086 schreef:
21 mar 2024, 13:12
Als je motor stilvalt heeft hij of geen vonk of geen brandstof.
Ga nog een keer rijden en let goed op als de motor stilvalt. Trap de koppeling niet in en laat hem op de motor afremmen.
Let op je toerenteller. Slaat die meteen naar nul zodra de motor stilvalt en je nog vaart hebt dan is het een vonk probleem. De toerenteller staat geschakeld in het ontstekingssysteem. Valt die metten uit, dan zit daar het probleem.
Zie je de toeren zakken met de dalende snelheid, dan blijft de ontsteking dus werken ,want anders gaf hij niks aan. Dus is het dan een brandstof probleem.

Heb je eeen standdard SU brandstofpomp of een elektronische variant of zelfs een ander type, hoe oud is die?
Heb je afgelopen winter wat veranderd of vernieuwd? Tegenwoordig kunnen ook nieuwe onderdelen stuk zijn

Succes!

Bbert
Bij wagens die al langer niet gebruikt zijn kan ook de benzinetoevoer uit de tank problematisch zijn geworden, dat hoeft niet alleen de inderdaad tricky SU benzinepomp te betreffen, maar net zo goed de aanzuiging vanuit de benzinetank door losgeraakt vuil en/of verstopt aanzuigfilter. Ook kan bij wagens die gezien smogcontrol-voorzieningen voor de Amerikaanse markt de luchtaanvoer naar de tank via het koolfilter geblokkeerd raken. Zoiets kan je simpel checken: gaat de motor weer lopen als je de gesloten dop van de benzinetank even verwijdert dan zit daar het probleem. Verdere stappen laat ik even uit deze post weg, eerst zeker zijn op de oorzaak.

Overigens is als er veel roest in de benzinetank is ontstaan dan is de vernieuwing ervan de beste oplossing: tanks roesten aan de bovenkant en daar is weinig tot niets aan te doen bij een oudere tank (nieuwere kan je vóór montage van een interne coating voorzien die dat roesten vertraagt). Overigens ga je E10 benzine tanken met ethanol erin gaat het roesten nog vele malen sneller: ethanol is hygroscopisch en trekt dus water aan en vooral bij stilstand zal het roesten dan sneller gaan. Bijvoorbeeld bij stilstand 's winters met een niet helemaal volle tank is ethanol de pest voor je wagen. Toralin verkoopt een E10 additief dat bescherming tegen een aantal van deze zaken biedt, maar beter is om sowieso geen ethanol houdende benzine te gebruiken. BP Ultimate en Shell V Power zijn E5 op RON98 en (nog) ethanolvrij...

PS Toen ik zelf jaren terug al weer al die USA extra's op mijn 1972 verwijderd had, was ik vergeten die dop te wisselen of the modificeren. Gelukkig werd de tank niet krom getrokken, maar de wagen stond wel stil tot ik die dop had afgenomen. Nu zit er een snede in het afdichtrubber ervan en komt dat vacuumtrekken niet meer voor
cron