Re: Banden.

#2
14 inch wielen monteren?
Als ik mij niet vergis. passen 15 inch wielen op een MGC, die staat ook wat hoger,
en werd een B alleen geleverd met 14 inch wielen.
Oude auto's zijn net konijnen.
Zo heb je er twee, zo heb je er een heleboel... -Bert Palte

Re: Banden.

#4
Heb je 15 inch aluminium wielen op een orginele stalen wielen as ,kun je tot een band breedte gaan van 195mm
gaan. Heb je 15 inch spaakwielen op een orginele spaak wielen as is 185 breedte de max.
Heb je 15 inch spaakwielen op een op een orginele stalen wielen as met spaakwiel conversie kit dan is 165 mm breedte de max. Soms helpt een randje wegslijpen aan de bovenkant van het binnen spatbord ook wel eens.

Re: Banden.

#7
Ik bezit momenteel drie rubber bumper B's, recentelijk een vierde verkocht. Rijden/reden allen op 15" wielen.
Een op Dayton spaakwielen, één op centre knock off Minilite (kopie) en twee op Minilite kopie.
Banden van 175, 185 en zelfs 195 breedte erop gehad.
Zoals Andrys al aangaf hoogstwaarschijnlijk een niet juiste ET/Offset maat zodat de velgen te ver naar buiten komen.
Ook is mij bekend dat de as centrering van veel latere rubber bumper B's niet altijd correct is, op maandagmorgen werden de bevestigingspunten wellicht niets minder goed in positie
gelast wat vaak een afwijking kan geven aan één zijde van de auto.
Ergo is het een chrome- of rubber bumper auto, wat voor bandenmaat is gemonteerd en probeer te kijken of er een ET waarde aan de achterzijde van de velg is vermeld.
Velgen voor bijvoorbeeld een Triumph TR6 hebben het zelfde bout bevestigingspatroon en dezelfde diameter voor het centrale "asgat", echter de ET waarde is 20 kleiner.
Een kleinere ET waarde brengt het wiel verder naar buiten wat het aanlopen kan veroorzaken.
Vaak advertenties gezien dat gebruikte sets "Minilite" Triumph TR6 wielen voor montage op een MGB werden aangeprezen.

Re: Banden.

#8
020015 schreef:
30 okt 2023, 22:49
Dat heb ik ook sinds 2012, en nergens last van. Mijn velgjes hebben een ET waarde van +24 mm, aldus de papieren. Wanneer hoor jij de banden aanlopen? Bij diep inveren of juist door de bocht?
Diep door veren b. v. Over de snelheidsremmers.

Re: Banden.

#9
Nadat ik op mijn '71 Roadster 15"minilites (ET20) met 185/65 banden had gemonteerd heb ik identieke problemen gehad. In uitzonderlijke situaties was er contact tussen de wang van de linker band en de spatbordrand. Ik nam altijd met "dichtgeknepen billen" een snellere bocht naar links, maar in combinatie met hobbelig wegdek hoorde ik steeds weer kortstondig schuren. Ik heb toen overwogen een Panhardstang te monteren maar vond dit te ingrijpend. Op advies van mijn onderdelen leverancier heb ik nieuwe bladveren gemonteerd (PU bussen had ik reeds eerder gedaan). Buiten dat het probleem is opgelost levert dit ook een behoorlijke verbetering in weggedrag met een rustigere achterzijde.
Een (blad)veer heeft geen onbeperkte levensduur en door speling in het veren pakket wordt de zijdelingse stabiliteit minder.
Ik heb er voor gekozen de achterzijde iets "harder' te maken en heb een verenpakket van een chroom bumper GT gemonteerd. Daarmee is de rijhoogte aan de achterzijde met 40 mm toegenomen t.o.v. de oude situatie.
Onbelast waren de nieuwe veren 20 mm "hoger" dan de oude veren.