3 cylinders?

#1
Ik heb een MGB Roadster uit 1971. Twee weken geleden liep na het starten de motor schokkerig en niet lekker. Een cylinder doet niet mee, denk ik. Nu heb ik nieuwe bougies en bougiekabels geplaatst, maar nog steeds loopt de motor op maar 3 cylinders. Wat kan ik nu het beste doen??

Gr. Jacco Vervelde uit Aalten

Re: 3 cylinders?

#3
210078 schreef:
05 okt 2023, 20:45
Is de verdelerkap in orde? Dus vrij van scheuren en vocht? Condensator nog goed?
Bougiekabels doormeten op weerstand of open verbinding, je ziet de onderbreking er aan de buitenkant niet aan af. Bougies verwisselen tussen werkende en weigerende cylinder en kijken of het probleem zich verplaatst. Zo ja minstens één nieuwe bougie plaatsen. Zo nee, daarna pas compressiemeting (laten) uitvoeren.....

Met die condensator ben ik het niet eens, die beinvloedt immers alle cylinders in gelijke mate. Slechte condensator geeft vaak knaleffecten of complete weigering.

NB Een snelle check op de klepspeling van de desbetreffende cylinder kan ook geen kwaad, dan schuift de compressiemeting naar een stapje later

Re: 3 cylinders?

#4
Vaststellen welke cylinder het is lijkt me een goede eerste stap.
Trek beurtelings de kabels los van de bougies, als je geen verschil hoort heb je de boosdoener gevonden (gebruik een werkhandschoen, anders voel je het ook).
Als je kunt beschikken over een ontstekings afstel lamp zet dan de klem op de bougiekabel van de verdachte cylinder; geen flits betekent geen goede vonk.
Heb je geen flitser, houd dan de kabel bijna tegen het metaal van het motorblok (handschoen) en kijk of je een goede sterke blauwe vonk hebt.
Zoniet; een ontstekings probleem.
Als je wel een goede sterke vonk hebt op alle bougie's, zal het een mechanisch probleem zijn.
Als je twee SU carburateurs hebt (wel waarschijnlijk), stel ze dan beurtelings buiten werking door de zuiger geheel naar boven te duwen of de inlaat opening af te sluiten. Als de motor hier niet op reageert heb je een niet werkende carburateur.
Geeft dit geen duidelijkheid dan komt de compressietest...
Succes en laat ons weten hoe het afloopt.