Motor bijgevuld met verkeerde olie

#1
Dag allemaal,
Ik heb mijn vorig jaar gereviseeerde motor bijgevuld met Castrol Cardanolie 80W90 ( circa 350 ml) ipv van Castrol 20W50.
Ik heb er al 40 kilometer mee gereden. Niets gemerkt. Nu ik het ontdekt heb wil toch graag weten wat de risico’s zijn? Kan ik dit seizoen nog verder rijden en volgend jaar verversen? Of voor de winter omdat deze olie dikker is? Of moet ik dit direct doen? Kan ik nog andere problemen verwachten? Of geeft het geen problemen?
Groet
Geertjan.

Re: Motor bijgevuld met verkeerde olie

#2
Beste Geerjan,

Inderdaad merk je hier niets van, Echter zitten in de Cardanolie zitten totaal ander dope's dan in motorolie. Dit omdat van cardanolie andere eigenschappen worden verlangd en deze niet met het verbrandingsproces en de daarbij behorende temperatuur te maken krijgt.
Ik zou dus de olie verversen. Neem geen risico. Te meer omdat je pas je motor heb gereviseerd.

Succes, Henny Beumer

Re: Motor bijgevuld met verkeerde olie

#3
080086 schreef:
30 sep 2023, 21:29
Dag allemaal,
Ik heb mijn vorig jaar gereviseeerde motor bijgevuld met Castrol Cardanolie 80W90 ( circa 350 ml) ipv van Castrol 20W50.
Ik heb er al 40 kilometer mee gereden. Niets gemerkt. Nu ik het ontdekt heb wil toch graag weten wat de risico’s zijn? Kan ik dit seizoen nog verder rijden en volgend jaar verversen? Of voor de winter omdat deze olie dikker is? Of moet ik dit direct doen? Kan ik nog andere problemen verwachten? Of geeft het geen problemen?
Groet
Geertjan.
350ml op zo'n 4-4,5 liter totaal is niet veel, dus zal het effect op de werking gering zijn. Op zich moeten alle olie's vanuit de regelgeving mengbaar zijn, maar de eigenschappen op zich verschillen natuurlijk wel. Het voordeel van nu verversen is dat een eventuele winterstilstand met schone, nieuwe olie plaatsvindt.

Zelf heb ik me overigens zelden aan die verversing vóór de winter gehouden, wel altijd gezorgd dat voor het stilleggen van de wagen in de jaren dat dit schorsen qua wegenbelasting nog zinvol was met een stevige rit het water eruit werd verdreven. Gebruik je de B gewoon de winter door, speelt dit veel minder.

Afsluitend: het is m.i. geen ramp om met 10% cardanolie in je motorblok te rijden, hij gaat daar m.i. niet door kapot

PS Iets heel anders is cardanolie 80W90 ipv 20W50 in de overdrive als die aanwezig is: daar kan die OD ècht niet tegen!