Re: Revisie toerenteller

#2
Op de Houten MG onderdelendag stond altijd een specialist die speedo's en tach's -al of niet op ruilbasis- reviseerde. Niet goedkoop overigens, ik herinner me prijzen van €150 zonder inruil en €95 met inruil, maar ga daar niet blindelings van uit, dit was voor mij al weer vele jaren terug

MGC dateert uit eind 60-er jaren en dus zal het wel een RVI type betreffen, misschien de single transistor versie? Mijn suggestie is open maken en checken op een 2 microFarad electrolytische condensator: zie je die zitten dan volstaat waarschijnlijk het vervangen door een niet elektrolytisch exemplaar in 2,2 microFarad 50Volt ( een veilige waarde in een oude wagen met stoorsignalen, 25Volt is misschien te laag). Let op dat je de ook aanwezige germanium transistor absoluut niet verhit, die zijn zo "het hoekje om". Vroeger stopten electronica knutselaars die wel in een aardappel voordat de soldeerbout naar de draden ervan ging! Met een veel robuustere sicilium transistor werkt dit circuit helaas niet....

910239 schreef:
02 sep 2023, 17:34
De toerenteller van mijn MGC doet het helaas niet meer. Heeft iemand een goed adres voor een check en revisie?

Re: Revisie toerenteller

#3
Dank je wel Don! Ik ga het eens proberen. Overigens heb ik er 2 die kapot zijn gegaan. Dus ik moet (ook) naar de oorzaak gaan zoeken. Bij de ene deed de toerenteller het niet meer, maar bleef de auto wel starten en lopen. Bij de tweede toerenteller die defect raakte moest ik de 2 witte draden aan elkaar verbinden om de C uit ‘69 weer aan de praat te krijgen. Op onderzoek uit dus :-)
MGB (bijna V8) 1974 | MGB GT (lightweight) 1969 | MGB (2) 1975| Ex MG 1300 MkII 1971

Re: Revisie toerenteller

#4
De aansluitdraden naar de toerenteller gaan met een kunststof isolatie het huis in
Die kunststof wordt bros en verbrokkelt. Dan kunnen de draden via het huis van de toerenteller contact met de massa maken. En dan gaat het ook mis.
Dat was bij mijn MGB uit 1969 de oorzaak.
cron