MGB 1967 Gelijkstroom dynamo met spanningsregelaar. Is de boordspanning 16 volt bij te regelen?
Geplaatst: 16 jul 2023, 13:32
Beste Forumleden,
Vorige jaar was mijn accu defect en heb ik een nieuwe 12 volt accu geplaatst in mijn 67'er MGB positive ground met gelijkstroom dynamo en spanningsregelaar (origineel staan er twee 6 volt accu's in serie geschakeld). De nieuwe accu op buitenafmetingen aangeschaft met voldoende Ah capaciteit zodanig dat deze fysiek paste.
Aangezien de defecte accu nog pas 4 jaar oud was dacht ik een ampère metertje te plaatsen om te kijken of er wel altijd wordt bijgeladen. Op advies van Willems op de Britisch Autojumble te Waalwijk een Lucas voltmeter aangeschaft en ingebouwd. Immers als de laadspanning minimaal 13,5 volt is dan mag je aannemen dat de accu oplaad.
Na het plaatsen van de voltmeter gaf deze ook keurig een juiste spanning aan (12 volt bij motor uit en 13,5 volt bij lopende motor). Echter zodra ik een beetje gas gaf liep de wijzer bijna de meter uit ongeveer 17 volt. Voor de zekerheid heb ik dat met een digitale meter nagemeten en de 17 volt bleek inderdaad de waarde te zijn. Ik heb de voltmeter met zweefzekering aangesloten op witte draad (originele nieuwe kabelboom) bij het contactslot zodat deze uitschakelt als het contact uit staat.
Aangezien voor mij het afregelen van een spanningsregelaar te ingewikkeld is het ik een nieuwe spanningsregelaar aangeschaft en geplaatst. Nu is de boordspanning geen 17 volt meer maar nog wel steeds 16 volt bij enig gas geven.
Mijn vragen:
1 Is de boordspanning 16 volt eenvoudig bij te regelen op de spanningsregelaar?
2 Zijn er wellicht nog andere suggesties (ik wil wel graag de originaliteit behouden en wil dus niet gaan voor een wisselstroomdynamo oplossing)
Alvast dank!
Vorige jaar was mijn accu defect en heb ik een nieuwe 12 volt accu geplaatst in mijn 67'er MGB positive ground met gelijkstroom dynamo en spanningsregelaar (origineel staan er twee 6 volt accu's in serie geschakeld). De nieuwe accu op buitenafmetingen aangeschaft met voldoende Ah capaciteit zodanig dat deze fysiek paste.
Aangezien de defecte accu nog pas 4 jaar oud was dacht ik een ampère metertje te plaatsen om te kijken of er wel altijd wordt bijgeladen. Op advies van Willems op de Britisch Autojumble te Waalwijk een Lucas voltmeter aangeschaft en ingebouwd. Immers als de laadspanning minimaal 13,5 volt is dan mag je aannemen dat de accu oplaad.
Na het plaatsen van de voltmeter gaf deze ook keurig een juiste spanning aan (12 volt bij motor uit en 13,5 volt bij lopende motor). Echter zodra ik een beetje gas gaf liep de wijzer bijna de meter uit ongeveer 17 volt. Voor de zekerheid heb ik dat met een digitale meter nagemeten en de 17 volt bleek inderdaad de waarde te zijn. Ik heb de voltmeter met zweefzekering aangesloten op witte draad (originele nieuwe kabelboom) bij het contactslot zodat deze uitschakelt als het contact uit staat.
Aangezien voor mij het afregelen van een spanningsregelaar te ingewikkeld is het ik een nieuwe spanningsregelaar aangeschaft en geplaatst. Nu is de boordspanning geen 17 volt meer maar nog wel steeds 16 volt bij enig gas geven.
Mijn vragen:
1 Is de boordspanning 16 volt eenvoudig bij te regelen op de spanningsregelaar?
2 Zijn er wellicht nog andere suggesties (ik wil wel graag de originaliteit behouden en wil dus niet gaan voor een wisselstroomdynamo oplossing)
Alvast dank!