MGB 1967 Gelijkstroom dynamo met spanningsregelaar. Is de boordspanning 16 volt bij te regelen?

#1
Beste Forumleden,

Vorige jaar was mijn accu defect en heb ik een nieuwe 12 volt accu geplaatst in mijn 67'er MGB positive ground met gelijkstroom dynamo en spanningsregelaar (origineel staan er twee 6 volt accu's in serie geschakeld). De nieuwe accu op buitenafmetingen aangeschaft met voldoende Ah capaciteit zodanig dat deze fysiek paste.

Aangezien de defecte accu nog pas 4 jaar oud was dacht ik een ampère metertje te plaatsen om te kijken of er wel altijd wordt bijgeladen. Op advies van Willems op de Britisch Autojumble te Waalwijk een Lucas voltmeter aangeschaft en ingebouwd. Immers als de laadspanning minimaal 13,5 volt is dan mag je aannemen dat de accu oplaad.

Na het plaatsen van de voltmeter gaf deze ook keurig een juiste spanning aan (12 volt bij motor uit en 13,5 volt bij lopende motor). Echter zodra ik een beetje gas gaf liep de wijzer bijna de meter uit ongeveer 17 volt. Voor de zekerheid heb ik dat met een digitale meter nagemeten en de 17 volt bleek inderdaad de waarde te zijn. Ik heb de voltmeter met zweefzekering aangesloten op witte draad (originele nieuwe kabelboom) bij het contactslot zodat deze uitschakelt als het contact uit staat.

Aangezien voor mij het afregelen van een spanningsregelaar te ingewikkeld is het ik een nieuwe spanningsregelaar aangeschaft en geplaatst. Nu is de boordspanning geen 17 volt meer maar nog wel steeds 16 volt bij enig gas geven.

Mijn vragen:
1 Is de boordspanning 16 volt eenvoudig bij te regelen op de spanningsregelaar?
2 Zijn er wellicht nog andere suggesties (ik wil wel graag de originaliteit behouden en wil dus niet gaan voor een wisselstroomdynamo oplossing)

Alvast dank!

Re: MGB 1967 Gelijkstroom dynamo met spanningsregelaar. Is de boordspanning 16 volt bij te regelen?

#2
Ik heb geen ervaring met de MG gelijkstroomdynamo, maar ik heb wel een Boek.
"MG B Electrical systems van Rick Astley" , uitgegeven door Veloce Publishing
Zelf zou ik denk ik met dynamo en regelaar naar een goede Bosch service of soortgelijk stappen, meestal kunnen die het nog.

Maar Rick beschrijft wel hoe het moet
dynamo 1.jpg
dynamo 1.jpg (139.98 KiB) 10107 keer bekeken
In foto 1 zijn afbeelding 9.15 met het uiterlijk van de regelaar, je hebt dadelijk de WL terminal nodig.
Dynamo 2.jpg
Dynamo 2.jpg (178.85 KiB) 10107 keer bekeken
In foto 2 is hij open gemaakt en je kijkt nog steeds bovenop, de spanningsregelaar zit nu links gemarkeerd met "V"

Dynamo 3.jpg
Dynamo 3.jpg (184.53 KiB) 10107 keer bekeken
In Foto 3 kijk je tegen de zijkant met de regelaars, je ziet dat die foto spiegelbeeldig overkomt, de spanningsregelaar zit nu rechts

Je ziet het afstelwiel, je zal met een tangetje bijv een haaks veerring tangetje dat wiel moeten verstellen door de twee gaatjes in het wiel

Markeer de huidige positie van het wiel t.o.v het frame, je weet niet hoe gevoelig het is en zo kun je terug naar de uitgangstoestand.
maak de draad (bruingeel) van terminal WL los (je laadlampje zal waarscijnlijk nu blijven branden)
Sluit je voltmeter aan tussen die terminal WL en aarde.
Zorg dat alle stroomverbruikers (lampen e.d) uit zijn.
Laat een helper de auto starten (zorg dat hij warm is) en langzaam gasgeven tot 3000 toeren.
Je moet nu 15V +/- 0,5 Volt aflezen.
spanning verlagen is tegen de klok indraaien van het wiel, geen idee hoe gevoelig dat is.
Verhogen dus met de klok mee.
Laat de rest met rust.

Succes!

Bert

Re: MGB 1967 Gelijkstroom dynamo met spanningsregelaar. Is de boordspanning 16 volt bij te regelen?

#4
Ik beveel sowieso de aanschaf van het boek van Astley voor elke MG-bezitter aan. Er staat van alles in en ik vind er ondanks mijn TU Delft electro studie van lang geleden nog steeds belangrijke tips die ik niet eerder kende in terug. Overigens: ik vraag me af of die cut out functie bij het overmatig laden door dynamo's nog van betekenis is. En hoe je een vroege B zonder materiaal kosten naar negative earth ombouwt staat zowel in Astley als in Porter's boek....

PS Ik weet dat het naar negative earth ombouwen even een tach klusje betekent, maar daarna kan je elke Lucas conforme alternator probleemloos en simpel monteren. Eén of een gedubbeld tweetal aan accu's die door overladen de geest geven kosten vele malen meer dan een goede alternator met geïntegreerde regelaar!

Re: MGB 1967 Gelijkstroom dynamo met spanningsregelaar. Is de boordspanning 16 volt bij te regelen?

#5
Het is gelukt om de spanningsregelaar bij te stellen. Meter geeft nu keurig tussen 13,5 en 14 volt aan e.e.a. afhankelijk van het toerental. De verstelling van de spanningsregelaar is minimaal (ik denk minder dan 0,5 mm) dus heel gevoelig!

Don en Bert bedankt voor jullie reactie!
Ik vind het altijd leuk om o.b.v. de oude oorspronkelijke technieken een zo optimaal mogelijk resultaat te bereiken. Daarom rij ik ook met een 3-synchro met overdrive. Ik weet dat het niet de allerbeste oplossing is maar voor mij geeft dat karakter. Als je veel km maakt gelden er natuurlijk andere uitgangspunten.