Deursloten MGB en waterlekkage: ter informatie

#1
Op vakantie ging het slot op het rechterportier nog maar net op de blokkeerstand via de kleine handel of de sleutel. 7 Jaar terug alweer had het linker portierslot het nèt op het APK moment al eens opgegeven, overigens met een ander foutgedrag: alleen een van buiten de wagen te openen deur op alle standen, dus ook NIET op slot.

Toentertijd het linkerslot voor maar 40€ kunnen aanschaffen bij wat oldtimer liefhebbers in Vlaardingen, dit keer kwam ik bij Schut in Soest uit of op eBay UK en DE. Echter terwijl het linker slot bij ons sneller slijt en dus normaliter veel duurder is is het omgekeerde bij het rechterslot het geval: dat slijt in Engeland veel sneller. Kortom hoewel een aanbod op eBay voor beide sloten tegelijk ogenschijnlijk gunstig was, heb ik daar welbewust niet voor gekozen. Brexit consequenties drijven de prijzen enorm op en een Engels rechterslot is dus per definitie altijd verder versleten. Schut vroeg €90 voor het rechterslot uit een Europese wagen (en vele malen meer voor het linker). Mocht iemand een slecht slot hebben, dan hem eerst bellen wat hij heeft en voor hoeveel. Het is werkelijk ongelofelijk hoeveel onderdelen hij heeft liggen.

Slot er in een kwartiertje ingezet en alles werkt weer als vanouds. Aan het defecte slot is overigens aan de buitenkant niets te zien; aan suggesties op MG Experience om het slot te gaan openen en te repareren heb ik maar géén vervolg gegeven. De beide plaatdelen zitten met felsverbindingen aan elkaar en ik vraag me af hoe die te lossen: boor je ze op dan kan je eigenlijk bij hermontage alleen nog maar al lassende die beide delen weer aan elkaar vast zetten. Niets voor mij zonder lasapparaat en ik zie de onderdelen bij demontage al onder veerdruk alle kanten opspringen, iets dat je ook bij de ontstekingsschakelaar en stuurslot kan overkomen..

PS Bij mij willen die plastic strips om het handgreephuis het nog wel eens bij terugzetten begeven. |
Na lang zoeken kon Schut mij die ook voor €5 per stuk leveren en met de nieuwe deurplaten eromheen ziet het er weer picobello uit

Na mijn succesvolle zomervakantie in Bretagne en Normandïe dit jaar rest nog maar één onderzoekspunt: waar komt de wat hogere waterlekkage bij zware regen richting mijn benen vandaan? Met de waterslang op de voorruit kwam er niets langs de rubbers ervan. De rubber strip tussen quarterlight and windscreen van binnen met een slangetje weer op een sterkere afdichting gebracht, de volgende test zal de waterslang bij de kap omhoog op de randafdichting met het frame zijn. Zonodig zet ik daar een extra strip materiaal tussen de bovenkant van het frame en de "headerrail" als de lekkage daar vandaan komt....

Maar olieverbruik op mijn 2500km roundtrip was exact 1 liter, zo laag heb ik op eerdere blokken, ook de twee Gold Seal types nog niet meegemaakt..

Re: Deursloten MGB en waterlekkage: ter informatie

#2
Sommige, zeg maar veel onderdelen zijn verdubbeld in prijs. Er zijn ook leveranciers die alle rompslomp
met de douane beu zijn en geen onderdelen meer naar het continent versturen of je moet voor enkele honderden ponden bestellen.

Water lekkage bij de benen kan ook veroorzaakt worden door een verstopte water afvoer van de luchtinlaat
voor de voorruit. Als het water daar niet weg kan, loopt het door zijdelingse lucht openingen boven de tunnel
naar binnen.

Re: Deursloten MGB en waterlekkage: ter informatie

#3
Dat had ik hier vergeten te vermelden, Hans: als eerste heb ik de waterslang op volle kracht op de luchtinlaat gezet. Vroeger had ik regelmatig een verstopte "Tom's knob", na het monteren van een gazen raster komen er geen bladeren meer in. Helaas, want als het die verstopping geweest zou zijn zou die snel te verhelpen zijn.

PS Jammer dat er geen Onderdelendag in Houten meer is, dan zagen we elkaar nog eens. ( Eén reden om bij Schut ook 5 liter Castrol Classic te kopen, normaliter was dat in Houten vaste prik)
850008 schreef:
14 jul 2023, 15:12
Sommige, zeg maar veel onderdelen zijn verdubbeld in prijs. Er zijn ook leveranciers die alle rompslomp
met de douane beu zijn en geen onderdelen meer naar het continent versturen of je moet voor enkele honderden ponden bestellen.

Water lekkage bij de benen kan ook veroorzaakt worden door een verstopte water afvoer van de luchtinlaat
voor de voorruit. Als het water daar niet weg kan, loopt het door zijdelingse lucht openingen boven de tunnel
naar binnen.
cron