MGB .72 begint te haperen boven de 3000 toeren

#1
Goededag,

Ik heb al langere tijd het probleem dat mijn MG begint te haperen. Soms al hij koud is en de choke gebruik maar zeker ook als hij warm is en rond de 3500 toeren. Er is sterke terugval in vermogen, het lijkt of er een carburateur uitvalt, slaat over en komt nagenoeg tot stilstand. Na even aan de kant van de weg te hebben gestaan, opnieuw opstarten en hij doet het weer tot dat........, Ik heb al gezocht naar een relatie met mijn overdrive, heb een nieuwe benzinepomp geïnstalleerd en heb gisteren de carburateurs uit elkaar gehaald en weer netjes geïnstalleerd. Gelijk ook de sproeiers ook goed afgesteld. De airflow is perfect gelijk. Een half uurtje lekker gereden maar toen op de grote weg valt hij weer terug en slaat over. Wat kan het zijn en waar moet ik verder zoeken?

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

AAD VERSTEEG

Re: MGB .72 begint te haperen boven de 3000 toeren

#7
Toch nog even een vraagje naar aanleiding van het vorige. Gisteren een lekker toertochtje gereden van 100 km en alles deed het prima. Daarna naar huis en na en paar kilometer boven de 3000 toeren haperde de motor weer en viel uit. Na even stilstaan en het contactslot aanzetten hoorde ik de benzine pomp een behoorlijke tijd tikken. Dit duidt er misschien op dat de leidingen naar de carburateur leeg waren? Na het starten kon ik weer rijden. Even later viel hij weer uit en weer dezelfde procedure gevolgd. Hebben jullie enig idee waar ik het nu moet zoeken?

Re: MGB .72 begint te haperen boven de 3000 toeren

#8
Je verwijzing naar het toerental zette ons op het spoor van een ontstekings probleem.
De vraag dient zich aan: Heb je het ook al geconstateerd in een lagere versnelling of alleen in vier?
Bij  3000 rpm in de vierde versnelling is er sprake van hoog brandstof gebruik, en zou een obstructie in de benzine toevoer een mogelijke oorzaak kunnen zijn, de aanwijzing van een langdurig tikkende pomp wijst hier ook op.
Je zou het brandstof filter en de leidingen kunnen controleren op verstoppingen en de tank op voldoende beluchting (geventileerde tankdop?).
Ook de pomp zou verdacht kunnen zijn, hoewel het verband met het toerental niet voor de hand ligt.
Probeer ook op aanvullende vragen te reageren, dat maakt het geven van een gericht advies gemakkelijker.
Ik herhaal mijn vraag: Wat zie je aan de toerenteller?

Re: MGB .72 begint te haperen boven de 3000 toeren

#10
200078 schreef:
24 jul 2023, 12:44
Dag Steef, toerenteller is vrij stabiel. Al eerder heb ik in dit forum de relatie met mij overdrive gelegd omdat het vaak lijkt te gebeuren als ik die inschakel. Maar de terugval gebeurd ook zonder ingeschakelde overdrive. Dank voor je suggestie ik ga ermee aan de slag.
Zoals te zien op het elektrisch schema zijn de voeding van de branstofpomp en van de overdrive solenoid (witte draden)  ergens op dezelfde connector aangesloten.. Als je een verband met de overdrive zoekt is dit het enige wat ik kan bedenken.

Re: MGB .72 begint te haperen boven de 3000 toeren

#11
Hallo Aad,
Je schrijft in het begin van deze string dat je naar aanleiding van deze klachten de benzinepomp al vervangen hebt. De kans dat twee benzinepompen falen lijkt mij klein.
Dan blijft alleen de suggestie van Steef over om te kijken naar verstopte leidingen, maar die ontstoppen niet vanzelf, tankontluchting?
Je schrijft niet of je de eerdere suggestie van forumleden, de bobine vervangen al hebt geprobeerd.
Schema MGB 1971-72.jpg
Zoals je in het schema bij de pijlen kunt zien zitten bobine, overdrive en brandstofpomp op dezelfde voeding (tekst "fuel pump" is weggevallen bij het maken van de screenprint)
Als de bobine heet wordt (veel toeren is vaak vonken) en dan doorslaat maakt hij kortsluiting, de overdrive en de brandstofpomp klappen er dan waarschijnlijk ook uit.
Zelf heb ik dit jaren geleden met een andere klassieker gehad(bouwjaar '66). een met een mechanische injectie en daarom ook een verklikker lampje voor de brandstofdruk.
Telkens als bij hogere snelheden de motor uitviel lichte dat lampje op, dat zat wel op een ander circuit.
Heb me suf gezocht, totdat ik de bobine verving en het probleem was opgelost

vriendelijke groet,
Bert

Re: MGB .72 begint te haperen boven de 3000 toeren

#15
Aad, mijn advies.
Test de brandstofdruk van de hardi : moet tussen 0,14 en 0,26 bar zijn de SU was 0,14-0,26
Test de opbrengst aan de carbslang, moet tussen de 60L/u en 100 zijn dus 1 liter per minuut.
Als die waardes worden gehaald is er geen sprake van te weinig benzineopbrengst aan de carb en zit het probleem ergens anders.
Ik verdenk ook de bobine. Met warmte gaat die raar doen als hij versleten is. Heb het zelf ook meegemaakt. Maar dan ook bij lagere toerentallen.

Groet Rutger
Als je streeft naar perfectie heb je altijd wat te doen tussen 2 ritjes. :idea:
1974/7 MGB roadster USA

Re: MGB .72 begint te haperen boven de 3000 toeren

#16
Let bij de montage goed op dat de uitgaande leiding aan de bovenkant zit. Dit i.v.m goed ontluchten van de pomp.
Volgens mij staat er ook nog ergens TOP op de pomp. Stalen leiding goed controleren op beschadiging en roest vorming. Is er geen roest vorming kan leiding nog goed zijn. Doorblazen met perslucht is ook een manier om de doorgang te controleren. Moet de leiding worden vervangen zou ik persoonlijk kiezen voor kunifer. Koper nikkel legering. Kleur past beter bij de orginele looks.Succes