GXE4441B

#1
Sinds enige tijd wordt een vervangende startmotor aangeboden voor een prijs, waarvoor je een startmotor niet kunt laten repareren. En dan ook nog met eigenschappen waaraan de oorspronkelijke starter niet kan voldoen.
Zo legt hij een gewicht in de schaal van 3,2 kg tegen 7,2 kg van de oude Lucas.
Een groter draaimoment bij minder stroomopname wordt geclaimd, door gebruik te maken van de modernere techniek met sterke permanent magneten en een ingebouwde toerental reductie van 4,5:1, door middel van een zgn planetair tandwielstelsel.
Alles is kleiner, de anker diameter de lagers en de as diameter. Dit, samen met het planetair tandwielstelsel  en het land van herkomst dat op de doos is vermeld, lijkt de starter meer kwetsbaar te maken dan zijn robuuste voorganger de 2M100 van Lucas.
Het gemakkelijk in- en uitbouwen is wel weer een belangrijk voordeel.
Doordat de starter korter is en de accu kabel erg stug, moet de kabel wat worden verschoven, wat nog het meeste werk oplevert, verder is de montage heel eenvoudig.
Het start toerental lijkt wat hoger, de starter reageert minder op de compressie en de voorontsteking, kortom draait soepeler en met minder geluid.
Het starten is duidelijk beter maar vooralsnog houd ik de 2M100 nog maar in reserve.


mini en maxi
mini en maxi
3,2 kg en 7,2 kg
3,2 kg en 7,2 kg
ruimte over
ruimte over
land van herkomst
land van herkomst

Re: GXE4441B

#2
Prima alternatief in vergelijking met die 2M100, zij het dat hij wat kwetsbaarder is voor vocht. Dat heeft mij tenminste "an early failure" opgeleverd en rond mijn tweede, huidige exemplaar zit daarom die speciale plastic beschermhoes van MOSS E. In Houten stond de laatste keer iemand die refurbished 2M100 starters aan bood tegen €65 bij inruil van de oude. Een Duitser bij die stand vertrouwde me toe zo'n ruilexemplaar te hebben aangeschaft, maar deze niet te gebruiken gezien de grote omvang en lastige montage van de 2M100. Zelf denk ik daar net zo over, die kleinere gaan er veel makkelijker uit en in....