120136 schreef:Ik ben er denk ik al achter wat het probleem is; vandaag een ritje gemaakt. Na een paar kilometers stil komen te staan. Er kwam geen benzine meer bij de carburateurs. Met behulp van de vrienden van de wegenwacht tot de conclusie gekomen dat de brandstofpomp stuk is. Netjes naar huis gesleept. Nu zit ik dus met een prachtige MGB die niet meer rijdt.
Mijn vraag; hoe moeilijk is het om zelf een brandstofpomp te vervangen? Kan ik ergens een instructie vinden? Of heeft ervaring en kan misschien praktische tips geven? Wederom alvast bedankt voor jullie reactie!
Rob
Rob, benzinepomp vervangen is heel vervelend als je niet vooraf de benzinetank bijna leeg maakt, dan kom je onder te zitten. Maar dat geldt voor iedereen bij deze klus, eerst bijna leeg maken dus
Verder valt het wel mee, mits je een SU door een SU vervangt, andere pomptypes hebben ook wel andere aansluitingen. De SU zit in een rubberen ring die weer in een klemring vastzit en de benzineleidingen zitten met speciale ringvormige aansluitingen waar dikke wartels door heen gaan, die in het pomphuis worden geschroefd. Twee zaken: altijd de vier dunne ringetjes vervangen, anders kàn je lekkage krijgen en die dikke wartels met hun grote steekmaat niet te hard aandraaien
Electrische aansluitingen zijn simpel en de speciale slangetjes van pomphuis naar bagageruimte (vertragen het binnendringen van stof in die SU's) kan je ook zo overzetten. De laatste jaren monteerde men de pompen zelf in de bagageruimte, bij jouw 75-er was dat nog niet zo.
Ga je van pomptype wisselen dan zullen de beide rubberen aansluitslangen richting de metalen benzineleidingen ook wel vervangen moeten worden en vooral de achterste metalen leiding was vroeger van stug staal. Ik kreeg er lekkage op de wartel van de tank op en heb hem dus door de volkoperen, beter buigbare versie vervangen. Laat je die rubber slangen ongewijzigd zitten kan je dit overslaan.
Over welke pomp te kiezen kan je lang discussïeren: SU pompen stoppen met tikken als de carbs vol zijn, de electronische pompen blijven continue doorgaan en daar is niet iedereen van gediend. Die SU van Noud was dus stuk, anders zou die niet zijn blijven tikken. Ook zijn er veel gruwelverhalen over SU's, dus jarenlang ben ik op vakantie gegaan met een reserve SU in de bagageruimte: NOOIT nodig gehad.
Pas na vele winterstops moest ik steeds vaker een klap op mijn SU geven om hem na lange stilstand weer tot leven te wekken en heb hem toen dus maar door die vroegere reserve vervangen. Daar rij ik al weer vele jaren mee, ook deze week naar Frankrijk hoop ik daar vele duizenden miles mee af te leggen.
Wil je nog lachen kijk dan naar John Twist en de SU
http://www.youtube.com/watch?v=_VGQPg15 ... 794339861C
Veel succes
on
NB Moderne benzine en oudere rubberslangen hebben het niet zo met elkaar, vooral die Eco-benzine met alcohol bijvoeging is tricky. Altijd gewone RON98 tanken, geen Euro 95 is extra safe (hier dus BP Ultimate kiezen, elders in Europa Super plus genoemde types nemen ) en dan heb je nergens last van.