MG-B aanpassen op 98 brandstof.

#1
Hallo lotgenoten.

Ik heb weer wat, wat dan, “ dit “ Wij zijn in het bezit van een MGB chroom bumper van 1974 Amerikaanse uitvoering. Ik ben benieuwd wat ik allemaal moet aanpassen om deze auto van brandstof 98 naar 95 te brengen, weet iemand of heeft iemand dit al gedaan, wat komt daar voor kijken, is de motor daar geschikt voor of is het af te raden om de motor om te bouwen naar 98. Graag zou ik het van de ervaringsdeskundige horen, tegenwoordig als je iets gedaan hebt, maakt niet uit wat, maar dan val je in de groep ervaringsdeskundige.
Dus bij deze hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet.
Ad C.
Laatst gewijzigd door Ad Coertjens (220001) op 07 mei 2023, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: MG-B aanpassen op 98 brandstof.

#6
Sorry mensen ‘’ IK HEB MIJN VRAAG VERKEERD GESTELD,, Nogmaals SORRY.
Mijn vrouw attendeerde mij er op !! Het moet zijn “ Heeft iemand ervaring om een MGB om te bouwen van 98 naar 95.

Dat is de vraag; MGB van 1974 ombouwen van 98 naar 95 benzine, wat komt daar allemaal voor kijken en zijn er MGB rijders die daar ervaring mee hebben.
Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet Ad C.

Re: MG-B aanpassen op 98 brandstof.

#7
Dat is een meer logische vraag. Ik stel u dan deze vraag. Hoeveel km denkt u op jaarbasis te gaan rijden ? Meeste MG rijders halen de 5.000km niet.
Calculatie: 5.000 km met een gebruik van 1 op 10 is 500 liter brandstof. 500 liter brandstof met een prijsverschil van thans circa E 0,30 = E 150,00 besparing op jaarbasis.
Besparing op een ombouw van een veelvoud van dat bedrag, terzijde E10 benzine heeft 10% rommel (sorry minder slechte producten voor het millieu) die niets doen voor de prestatie
van de motor, ergo kan 10% minder vermogen zijn.
Wijsheid in uw besluit, ik rijd met mijn MGB's, MGF en andere pre-2002 auto's met BP Ultimate.

Re: MG-B aanpassen op 98 brandstof.

#9
Bedankt Rob en Andrys voor jullie wijze woorden.

Ik kan jullie verhaal volgen. Wij rijden denk ik nog geen 3000 km per jaar, dan is de berekening duidelijk, dus jullie advies “niet doen” Ik ga die raad aannemen.

Ik ben altijd op zoek om de auto te verbeteren als het kan, deze auto’s komen natuurlijk uit een heel andere tijd. Ik kwam op die brandstof gedachten omdat ik het zie gebeuren dat onze liefde voor deze klassieke auto ( zo i zo klassieke auto’s ) door de overheid de nek wordt om gedraaid. Alles moet blijkbaar wijken voor hun spinsels, wat kan ik daar slecht tegen. Ik ga dit verhaal stoppen anders krijgt het een heel andere wending, dit is het MG forum en geen politieke vuilnisbak.

Ik ga jullie raad aan nemen, dank voor de uitleg.
Mvg. Ad C.

Re: MG-B aanpassen op 98 brandstof.

#10
Wat nog ontbreekt in de afweging is het feit dat ethanolhoudende benzines als die E10 hygroscopische eigenschappen hebben, die bij langdurig stilstaande wagens (en daar horen oldtimers bijna per definitie bij) vervelende bij-effecten geeft. Zo gaat de benzinetank sneller roesten, tenzij hij elke keer vóóraf exact 100% gevuld wordt.
Andere effecten zijn rubbers die worden aangetast en mijn havenmeester vond recent totaal verkleurde koper onderdelen in carburateurs van BB-motoren. Op YouTube vind je video's over het verlies aan vermogen omdat de energie-inhoud van alcohol nu eenmaal minder is dan van benzine. Overigens schijnen zuigers en cylinderwanden volgens die video's geen last van die alcohol te hebben, maar wat er onderin in het carter gebeurt met langs de zuigerveren geblazen alcohol blijft onbenoemd.

Ik tank sowieso met mijn B alleen BP Ultimate E5 die gegarandeerd RON98 en alcoholvrij is en sinds kort geldt dat ook voor Shell V Power (was eerder RON 97). Voor op vakantie in Frankrijk zoek ik even een pomp met Super Plus de daar wat bekendere aanduiding dan E5. Als noodoplossing ligt er een E10 beschermingsadditief achterin mocht ik één keer geen E5 pomp weten te vinden. Overigens bleken ook supermarkten in 2022 met meerdere pompen er één van Superplus bij hebben staan. :-)

PS Ook voor "onze andere auto" een Citroën C3 die volledig tegen E10 beschermd zou moeten zijn tank ik E5; gezien veel korte stadsritjes neem ik geen enkel risico
PS2 Voor een ethanolvrije RON 100 of hoger moet je naar Duitsland afreizen daar is Shell V Power een E5 met RON 100 en in Italië vond ik in 2015 zowaar dure RON102
cron