Goeden dag,
Ik ben in het bezit van een mgb bouwjaar 1972. Vorige maand nog mee gereden en vorige week wilde ik hem weer starten, maar geen enkele reactive. Bougies eruit gehaald, en kijken of er wel benzene damp uit kwam, en vinger voor bougie gat gehouden. Maar deze bleef nagenoeg droog en ik rook ook nagenoeg geen benzene lucht. Toen voor de zekerheid de kabel van bobine naar ontsteking bij de onstteking losgetrokken en deze bijna tegen het motorblok aangehouden, maar zag bij het starten ook geen vonk overspringen. Dus eigenlijk zouden het 2 oorzaken kunnen zijn, maar allebei tegelijk geloof ik echter niet. Wie kan mij daarin helpen?
Nico van Rijk, tel 0642534920 De auto staat in Nijverdal.
Re: mgb start niet
#2Hallo Nico,
Kopieer onderstaande link in je browser
https://dl.dropboxusercontent.com/u/659 ... g-2013.pdf
het is een verhaal met uitgebreide systematische storingszoekschema's
Ik heb dat begin Mei in regio west gepresenteerd.
Het opent als een PDF en je kunt het vervolgens opslaan en de schema's printen
Bert
Kopieer onderstaande link in je browser
https://dl.dropboxusercontent.com/u/659 ... g-2013.pdf
het is een verhaal met uitgebreide systematische storingszoekschema's
Ik heb dat begin Mei in regio west gepresenteerd.
Het opent als een PDF en je kunt het vervolgens opslaan en de schema's printen
Bert
Re: mgb start niet
#3Als je de link aanklikt, springt hij meteen naar Adobe Reader
Dan duurt het echter even, je krijgt een tijdje een blanko PDF
Het namelijk nogal een grote file
dus effe geduld
Bert
Dan duurt het echter even, je krijgt een tijdje een blanko PDF
Het namelijk nogal een grote file
dus effe geduld
Bert
Re: mgb start niet
#4Een mogelijke oorzaak die je mischien niet direct uit die presentatie haalt is de volgende
Zowel de voeding van de Bobine als die van de benzinepomp, loopt via het contactslot
De bobine, zonder een zekering, de benzinepomp met
Zet het contact aan, en meet met een voltmeter of met een 12 volt proeflampje of er spanning staat op de bobine +
Verbind de voltmeter of het lampje tussen bobine + en de massa.
Geen 12 Volt of geen lampje aan, bij contact aan, dan is er een probleem met de verbinding met je contactslot.
Aannemend dat de startmotor wel ronddraait
Heeft je MG slechts 2 zekeringen
Verbind dan de kant van de bovenste zekering met de bruine draden, door met dezelfde kant van de tweede zekering (witte draden)
Als het contactslot de boosdoener is start hij nu wel
Let op, als je het nu contact weer uit zet loopt je motor nu gewoon door, je moet dat draadje lostrekken.
Je hebt namelijk je contactslot omzeild.
Gebruik niet een eventuele massaschakelaar op je accu om je motor proberen te stoppen, hij loopt waarschijnlijk gewoon door, en je kan dan je wisselstroom dynamo beschadigen
Heeft je MG 4 zekeringen, dan moet je een draadje leggen tussen de bruine draden aan de onderste zekering en de zelfde kant van de op één na onderste (witte draden)
Het effect is vervolgens hetzelfde
Bert
Bert
Zowel de voeding van de Bobine als die van de benzinepomp, loopt via het contactslot
De bobine, zonder een zekering, de benzinepomp met
Zet het contact aan, en meet met een voltmeter of met een 12 volt proeflampje of er spanning staat op de bobine +
Verbind de voltmeter of het lampje tussen bobine + en de massa.
Geen 12 Volt of geen lampje aan, bij contact aan, dan is er een probleem met de verbinding met je contactslot.
Aannemend dat de startmotor wel ronddraait
Heeft je MG slechts 2 zekeringen
Verbind dan de kant van de bovenste zekering met de bruine draden, door met dezelfde kant van de tweede zekering (witte draden)
Als het contactslot de boosdoener is start hij nu wel
Let op, als je het nu contact weer uit zet loopt je motor nu gewoon door, je moet dat draadje lostrekken.
Je hebt namelijk je contactslot omzeild.
Gebruik niet een eventuele massaschakelaar op je accu om je motor proberen te stoppen, hij loopt waarschijnlijk gewoon door, en je kan dan je wisselstroom dynamo beschadigen
Heeft je MG 4 zekeringen, dan moet je een draadje leggen tussen de bruine draden aan de onderste zekering en de zelfde kant van de op één na onderste (witte draden)
Het effect is vervolgens hetzelfde
Bert
Bert
Re: mgb start niet
#5Vreemd genoeg start niemand met de eerste constatering: tikt(e) de benzinepomp nu bij het aanzetten van het contact of niet? En als je altijd een doorzichtig benzinefilter gebruikt kan je meteen zien of er wel benzine richting carbs gaat of niet (anders slang even losmaken).
Dat met dat lampje op de + bobine dekt die andere zaak af. In combinatie is het contactslot inderdaad verdacht. Aan het overbruggen daarvan kan ik alleen toevoegen dat ook John Twist daar twee tips voor heeft, voor het van onder de motorkap starten van de motor zonder het contactslot aan te raken. Je kan dat op zijn site opzoeken, het is een populair advies van hem.
Zo uit het hoofd voor een 72-er (die ik ook bezit): witbruine draad op het startrelais losnemen en korstondig op de onderste aansluiting van de zekeringenunit houden doet de startmotor ronddraaien. Het voeden van de ontsteking vergt het doorverbinden van die onderste zekeringaansluiting met die daarboven. Beiden tegelijk levert een startende motor op (tenzij de pompzekering uit stap 1 dóór is natuurlijk).
Dat met dat lampje op de + bobine dekt die andere zaak af. In combinatie is het contactslot inderdaad verdacht. Aan het overbruggen daarvan kan ik alleen toevoegen dat ook John Twist daar twee tips voor heeft, voor het van onder de motorkap starten van de motor zonder het contactslot aan te raken. Je kan dat op zijn site opzoeken, het is een populair advies van hem.
Zo uit het hoofd voor een 72-er (die ik ook bezit): witbruine draad op het startrelais losnemen en korstondig op de onderste aansluiting van de zekeringenunit houden doet de startmotor ronddraaien. Het voeden van de ontsteking vergt het doorverbinden van die onderste zekeringaansluiting met die daarboven. Beiden tegelijk levert een startende motor op (tenzij de pompzekering uit stap 1 dóór is natuurlijk).
Re: mgb start niet
#6Hallo Don,
Dat eerste deel van het verhaal staat in die presentatie, waar ik de link van stuurde
Vandaar dat ik het niet herhaalde, maar je hebt wel gelijk.
Ik kwam op dat contactslot vanwege het gegeven dat zowel vonk als benzine schijnen te ontbreken
Bert
Dat eerste deel van het verhaal staat in die presentatie, waar ik de link van stuurde
Vandaar dat ik het niet herhaalde, maar je hebt wel gelijk.
Ik kwam op dat contactslot vanwege het gegeven dat zowel vonk als benzine schijnen te ontbreken
Bert
Re: mgb start niet
#7Ik denk dat je gelijk hebt, hoewel defecte contactsloten relatief zeldzaam zijn930086 schreef:Hallo Don,
Ik kwam op dat contactslot vanwege het gegeven dat zowel vonk als benzine schijnen te ontbreken
Bert
(losse hoofdzekeringen, stekkerverbindingen of gebroken draden zijn hier minder waarschijnlijk)
Re: mgb start niet
#8Goedemorgen Bert,
Zou ook graag gebruik maken van de schema's, maar krijgt de melding 404 als ik de link volg. Is de betreffende pagina verplaatst?
groeten
Luuk van Doeveren
Zou ook graag gebruik maken van de schema's, maar krijgt de melding 404 als ik de link volg. Is de betreffende pagina verplaatst?
groeten
Luuk van Doeveren
Re: mgb start niet
#9Eerst een poging hem je als bijlage toe te sturen, daar is deze site slecht in. Inderdaad een weigering....090164 schreef:Goedemorgen Bert,
Zou ook graag gebruik maken van de schema's, maar krijgt de melding 404 als ik de link volg. Is de betreffende pagina verplaatst?
groeten
Luuk van Doeveren
Bij deze een link via MG Experience teruggevonden, die nog steeds werkt: http://www.advanceautowire.com/mgb.pdf on
Re: mgb start niet
#10Hallo luuk,
Ik moet even kijken, maar ik denk dat ik die dropbox link inmiddels heb opgeschoond in mijn dropbox
Moet daarvoor even m'n desktop opstarten.
Ik heb wel een alternatieve link, waar de presentatie wat minder specifiek MG is maar wel weer wat bijgewerkt.
Zal die dan hier op de site zetten
Vriendelijke groet,
Bert
Ik moet even kijken, maar ik denk dat ik die dropbox link inmiddels heb opgeschoond in mijn dropbox
Moet daarvoor even m'n desktop opstarten.
Ik heb wel een alternatieve link, waar de presentatie wat minder specifiek MG is maar wel weer wat bijgewerkt.
Zal die dan hier op de site zetten
Vriendelijke groet,
Bert
Re: mgb start niet
#11Hallo Luuk,
Inderdaad,ik heb die link een tijd geleden uit mijn dropbox verwijderd
Hier is een alternatief.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/659 ... -VOV-3.pdf
De presentatie heb ik vorige maand gegeven voor de Voorschotense Oltimer vereniging.
Hij is wat minder specifiek MG, maar wel uitgebreid met mechanische benzinepompen, dus ook geschikt voor een aantal Midgets.
Zal hem voorlopig in mijn dropbox laten staan
Lukt het niet via de site, kopier dan de link en plak hem in je Internet browser
succes!
Bert
Inderdaad,ik heb die link een tijd geleden uit mijn dropbox verwijderd
Hier is een alternatief.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/659 ... -VOV-3.pdf
De presentatie heb ik vorige maand gegeven voor de Voorschotense Oltimer vereniging.
Hij is wat minder specifiek MG, maar wel uitgebreid met mechanische benzinepompen, dus ook geschikt voor een aantal Midgets.
Zal hem voorlopig in mijn dropbox laten staan
Lukt het niet via de site, kopier dan de link en plak hem in je Internet browser
succes!
Bert
Re: mgb start niet
#12Let op svp
De link net getest, hij werkt.
Maar het duurde wel een eeuwigheid eer hij hem geladen had, en gedurende die tijd blijft je PDF reader helemaal grijs.
Heb dus een aantal minuten geduld.
De presentatie is iets meer dan 16MB
Bert
De link net getest, hij werkt.
Maar het duurde wel een eeuwigheid eer hij hem geladen had, en gedurende die tijd blijft je PDF reader helemaal grijs.
Heb dus een aantal minuten geduld.
De presentatie is iets meer dan 16MB
Bert
Re: mgb start niet
#13Eerst een poging hem je als bijlage toe te sturen, daar is deze site slecht in. Inderdaad een weigering....
Bij deze een link via MG Experience teruggevonden, die nog steeds werkt: http://www.advanceautowire.com/mgb.pdf
Dat is een mooie set schema's Don bedankt.
Ik heb ze meteen op mijn hard disk gezet,voordat die ook van die site afgaan
Bert
Bij deze een link via MG Experience teruggevonden, die nog steeds werkt: http://www.advanceautowire.com/mgb.pdf
Dat is een mooie set schema's Don bedankt.
Ik heb ze meteen op mijn hard disk gezet,voordat die ook van die site afgaan
Bert
Re: mgb start niet
#14Dank Bert, mooie presentatie. Heb hem geheel kunnen lezen en ga eens kijken wat er bij mijn MGB aan zou kunnen schorten. Ze wil namelijk regelmatig niet aan en als je dan het later nog eens probeert weer wel. Auto staat aan een druppellader, dus in eerste instantie is er voldoende stroom.
Re: mgb start niet
#15Dat zijn natuurlijk de vervelendste storingen, soms wel en soms niet.
Als je de schema's systematisch doorloopt, en dat kan natuurlijk alleen op de momenten dat hij het niet doet, moet je achter de oorzaak kunnen komen.
Let bij het doorlopen van de ontstekingsschemas speciaal op je ontstekingscondensator, Helaas niet te testen, dus vervang hem als je daar bezig bent, de bobine en op breuken in verbindingsdraadjes, met name tussen bobine en verdeler (laagspanning)
Let bij het benzine schema op je pomp, zeker als je nog een traditionele SU pomp met contactpunten hebt.
Succes
Bert
Als je de schema's systematisch doorloopt, en dat kan natuurlijk alleen op de momenten dat hij het niet doet, moet je achter de oorzaak kunnen komen.
Let bij het doorlopen van de ontstekingsschemas speciaal op je ontstekingscondensator, Helaas niet te testen, dus vervang hem als je daar bezig bent, de bobine en op breuken in verbindingsdraadjes, met name tussen bobine en verdeler (laagspanning)
Let bij het benzine schema op je pomp, zeker als je nog een traditionele SU pomp met contactpunten hebt.
Succes
Bert
Re: mgb start niet
#16Even een brainwave:
is de aarde draad van de accu niet geoxideerd? Dit kan namelijk zorgen voor te weinig spanning op het elec. circuit wanneer er veel vermogen wordt gevraagd.
is de aarde draad van de accu niet geoxideerd? Dit kan namelijk zorgen voor te weinig spanning op het elec. circuit wanneer er veel vermogen wordt gevraagd.
Geld moet rollen. Het liefste op 4 wielen.
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"
1972 MGB Roadster Stage 2 "Super Bee"