Elektronische ontsteking, welke raden jullie aan voor een MGB GT

#1
Dag allemaal. Ik heb een MGB uit 63 en heb er 15 jaar geleden een 123 ontsteking opgemonteerd. Hij presteerde nog steeds naar volle tevredenheid.
Is alleen wel minder passend qua uiterlijk voor de puristen. Nu heb ik samen met een vriend een MBG GT gekocht, splitbumer 1970. Amerikaanse import.
Mijn vriend is leraar Engels geweest en oriënteerde zich geheel op de Engelse markt. Ik ben meer gewend om mij te richten op de Nederlandse markt.
We hebben nu een meningsverschil over de elektronische ontsteking. In mijn visie moeten we er een C.S.I. Of 123 drie ontsteking opzetten. ( beide Nederlandse producten) als ik de sites en revieuws lees dan kom ik daar op uit. Ook als ik de opmerkingen in dit forum lees over elektronische ontsteking.
Mij vriend zegt dat we naar gedegen onderzoek van zijn kant dat er een ontsteking in moet waarbij de elektronica buiten de ontsteking zit omdat je anders last van over verhitting kunt hebben. Is dit nu cultuurverschil tussen Nederland en Engeland? Of zit hier een kern van waarheid in. En is dit wellicht voor een GT beter als je er iets steviger mee wilt rijden dan het rustig toeren met een cabrio.
Groet
Geertjan

Re: Elektronische ontsteking, welke raden jullie aan voor een MGB GT

#2
Als de huidige traditionele verdeler goed werkt, weinig speling op de as en vacuum en centrifugaal verdeling werkend kun je er een engels accuspark setje op monteren.
Kosten ca 50 euro, beperkte elektronica in het ontstekingshuis ( je gebruikt de standaard traditionele vervroegingsmechanismes van de bestaande verdeler en dat is het moeilijkste deel van de volledig elektronische systemen) en het komt uit Engeland.
Ik rij er al zo'n 30,000 km mee zonder problemen.
Google op accuspark. De nederlandse imprteur zit in Venray, Noord limburg.
Overigens heb ik op twee andere klassiekers een 1-2-3 zitten, bij eentje zit hij op een heel warme plek, maar nog nooit problemen met de elektronica gehad.

Re: Elektronische ontsteking, welke raden jullie aan voor een MGB GT

#3
Mijn conclusie na gedegen onderzoek is dat 123 of C.S.I beiden perfecte electr. ontstekingen zijn.
Hebben zich al lang bewezen. Er is nog nooit sprake geweest van oververhitting bij beiden.
Beide systemen worden in de U.K bij iedere onderdelen leverancier verkocht.
De enige vorm van oververhitting heb ik gezien bij bobines. Oorzaak o.a contact te lang aan laten staan of te weinig olie in de bobine. Bij de 123/C.S.I. komt de temp. verhoging door contact aan niet meer voor.

Re: Elektronische ontsteking, welke raden jullie aan voor een MGB GT/CSI is het beste, Accuspark in een goede 45D kan oo

#4
Heb eerder goede ervaring met Accuspark setjes in 45D en in mindere mate in een 25D gehad, maar gebruik nu al weer 2 jaar een CSI unit. Die laatste geeft op electronische wijze een curve met een knik erin, die de oorspronkelijke 25D mechanisch realiseerde, maar die bij mijn oudere units bleef hangen. Een 45D heeft één rechte curve waar overigens ook vele jaren mee te leven viel. Klassieke punten en condensator ben ik héél lang van afgestapt: zowel de punten als de condensatoren zijn tegenwoordig van abominabele kwaliteit en bij elke puntenwissel moest je door mechanische variaties in de productie van punten opnieuw de ontsteking afstellen :-(

PS Hitteproblemen heb ik noch met die eerdere Accuspark, noch met mijn CSI ooit ervaren. Mocht mijn CSI onverhoopt opbranden ligt er een 45D natuurlijk met een Accuspark erin vóóringesteld in mijn vrije accubak plaats. Zal die wel nooit meer nodig hebben, tenzij ik de delen ervan onderweg nodig heb (cap of bougiekabels).
Gezien mijn paranoia over defecten ligt er ook een klein formaat Lucas Sports coil in die bak, maar mijn uitstekende Bosch Blue bobine zal het vast niet opgeven!

Re: Elektronische ontsteking, welke raden jullie aan voor een MGB GT/CSI is het beste, Accuspark in een goede 45D kan oo

#5
860018 schreef:
04 mei 2023, 16:35

PS Hitteproblemen heb ik noch met die eerdere Accuspark, noch met mijn CSI ooit ervaren. Mocht mijn CSI onverhoopt opbranden ligt er een 45D natuurlijk met een Accuspark erin vóóringesteld in mijn vrije accubak plaats. Zal die wel nooit meer nodig hebben, tenzij ik de delen ervan onderweg nodig heb (cap of bougiekabels).
Gezien mijn paranoia over defecten ligt er ook een klein formaat Lucas Sports coil in die bak, maar mijn uitstekende Bosch Blue bobine zal het vast niet opgeven!
Als die blauwe Bosch, made in Brazil is, zoals de laatste ca 10 jaar gebruikelijk , zal je die Lucas beslist een keer nodig hebben.
Ik heb er al 2 verstookt, eentje zelfs binnen 3000km op een 123 ontsteking.
Komt hij uit Spanje of zelfs nog uit Duitsland, dan zijn ze inderdaad probleemloos

Re: Elektronische ontsteking, welke raden jullie aan voor een MGB GT

#7
Luminition optronic is een optisch systeem, contactpuntjes worden vervangen door een kleine lichtbron en een waaier met 4 armpjes die de lichtbron onderbreekt.
amklas180.gif
amklas180.gif (39.1 KiB) 1552 keer bekeken
Hij doet eigenlijk hetzelfde als het veel goedkopere accuspark setje dat werkt op een elektromagnetisch principe een zogenaamde Hall gever.
200px-Hall_sensor_tach.gif
200px-Hall_sensor_tach.gif (46.31 KiB) 1552 keer bekeken
Het signaal van zowel het optische als het Hall systeem is vrij rommelig, maar de electronica corrigeert dat keurig.
Regeleenheid e- ontsteking_0001.jpg
1 het rommelige onderbreker signaal
2 de stappen van het electronsche omzettingsproces, output is een keurig onderbrekings signaal
3 de bobine


Als je bestaande verdeler Lucas 25D4 nog in goede staat is kun je die gebruiken, goede staat betekent, weinig speling op de aandrijfaas vanuit de motor en goed werkende centrifugaal en vacuum verstelling.
De centrifugaal vertselling kun je enigzins beoordelen door de aandrijfas vast te houden en de rotor arm bovenop te verdraaien en los te laten, hij moet kunnen verdraaien, en terug veren als je hem loslaat.
Vacuum vervroeging, slangetje er op en zuigen, je moet de grondplaat zien bewegen.
Scheelt de aanschaf van een nieuwe verdeler.

Als je toch dat soort geld gaat uitgeven koop dan echt een 1-2-3 of CSI, dan ben je voor altijd ook van de vervroegingsproblematiek af die in een traditionele verdeler mechanisch is geregeld en dus slijtage gevoelig is.

Nieuwe bobine is denk verstandig de Lucas sport coil werkt in elk geval met de accuspark prima, kleine 30.000 km ervaring.
Als je vriend over zijn weerstand tegen continentale producten heen is dan is de DUITSE! Beru ZS 563 een aanrader.

Re: Elektronische ontsteking, welke raden jullie aan voor een MGB GT/CSI is het beste, Accuspark in een goede 45D kan oo

#9
930086 schreef:
04 mei 2023, 23:46
860018 schreef:
04 mei 2023, 16:35

PS Hitteproblemen heb ik noch met die eerdere Accuspark, noch met mijn CSI ooit ervaren. Mocht mijn CSI onverhoopt opbranden ligt er een 45D natuurlijk met een Accuspark erin vóóringesteld in mijn vrije accubak plaats. Zal die wel nooit meer nodig hebben, tenzij ik de delen ervan onderweg nodig heb (cap of bougiekabels).
Gezien mijn paranoia over defecten ligt er ook een klein formaat Lucas Sports coil in die bak, maar mijn uitstekende Bosch Blue bobine zal het vast niet opgeven!
Als die blauwe Bosch, made in Brazil is, zoals de laatste ca 10 jaar gebruikelijk , zal je die Lucas beslist een keer nodig hebben.
Ik heb er al 2 verstookt, eentje zelfs binnen 3000km op een 123 ontsteking.
Komt hij uit Spanje of zelfs nog uit Duitsland, dan zijn ze inderdaad probleemloos
Opmerkelijk gegeven op die Bosch Blue, Trivadu verkocht hem samen met de CSI in Houten en op MG Experience werd en wordt er op de Braziliaanse versie de loftrompet gestoken. Mijn oude, grotere Lucas Sports heb ik weggegeven, die kleinere versie heb ik bij UK Parts, ook in Houten ooit gekocht. En door zijn grootte past hij prima in de plastic accubak die ik tegenwoordig voor reserveonderdelen in gebruik heb. Daar zit hij naast een compleet vóóringesteld 45D type 41610 met Accuspark erin, de laatste unit die ik vele jaren naar tevredenheid heb gebruikt: eerst met die oude Lucas Sports Coil en later met de Bosch Blue die inderdaad uit Brazilïe komt. In de gebruiksaanwijzing voor de CSI worden specifiek deze Bosch Blue en één Lucas type DLB 105 aanbevolen voor gebruik met deze ontsteking, exact het typenummer van mijn eigen nieuwe Lucas exemplaar...

De "Silicone" bougiekabels moeten bij een CSI unit elk een weerstandswaarde tussen de 2 en 5 kOhm bezitten, iets dat met mijn Accuspark set van rond de 3kOhm prima past. Trivadu verkocht mij overigens ook een Bosch set aan bougiekabels met exact 5kOhm weerstand: hiermee komt 10kOhm in de HT loop te staan. Overigens: over wat nu de beste bougiekabelmerken zijn kan je op zich al een boom over opzetten (op MGE staat die er al). :P

Wie weet gaat een Bosch Blue -waar dan ook vandaan- korter mee, als er silicone kabels met een te hoge weerstandswaarde worden toegepast?

Zie verder deze MGE-posts: https://www.mgexp.com/forum/mgb-and-gt- ... y.3766258/
Eén gelukkige bezitter van een uit Duitsland afkomstige blauwe Bosch, zo te zien NOS oftewel nieuw in doos: héél zeldzaam.... :o
Laatst gewijzigd door Don van Riet (860018) op 11 mei 2023, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Elektronische ontsteking, welke raden jullie aan voor een MGB GT

#10
Een groot pluspunt van zowel 123, CSI, accuspark en andere elektronische ontstekingen is dat ze de contakthoek verNderen afhankelijk van het toerental.
De Luminition doet dat niet.
In een standaard ontsteking wordt de contacthoek vast ingesteld, dat doe je via de afstand tussen de puntjes, voor een 4 cilinder motor ligt die meestal in de buurt van de 60 graden.
Gevolg, bij stationair draaien en lage toerentallen is de contacthoek eigenlijk te groot, en je bobine ontvangt te lang spanning en raakt oveverhit.
Bij hoge toerentallen is hij echter te klein en wordt de bobine niet volledig " opgeladen" . En de vonk verzwakt.
De elektronische units varieren dus de contaccthoek. In plaats van vast 60 graden tussen zo'n 25 graden bij stationair en wel 75 graden bij hoge toerentallen.
Bij de technische artikelen op deze website vind je meer uitleg over dit aspect

Re: Elektronische ontsteking, welke raden jullie aan voor een MGB GT/let op RVI tacho's bij electronische ontstekingen!

#13
930086 schreef:
10 mei 2023, 22:11
Hallo Geertjan,
Ja dat zoeken is meer een roulette.
Maar als je als zoekwoord "ontsteking" intypt krijg je een lijstje
-electronische ontsteking is het eerste deel van een serie van 4
-electronische ontsteking deel 1 is als hij opent deel 2 van die serie etc.

De artikelen zijn uit dec 2020 t/m maart 2021

vriendelijke groet,
Bert
Er zaten in die serie dacht ik ook oscilloscoop plaatjes van de golfvormen bij de diverse ontstekingsvarianten. Zeg maar de golfvormen in het eerdere plaatje hier, aan de rechterzijde. Opmerkelijk is dat hoewel door sommigen wordt gesignaleerd dat de oorspronkelijke op stroompulsen reagerende tacho daar minder goed ermee samenwerkt, is dat in mijn geval nooit het geval geweest. Zowel bij al mijn Accusparks als nu met de CSI werkt mijn RVI tacho uit 1972 nog steeds prima. Ik heb er de voor de te vervangen electrolytische condensator de normale 2 MicroFarad versie erbij gekocht, maar nog niet nodig gehad. Overigens een andere modificatie als dat wèl het geval is is het aanbrengen van een extra wikkeling op de toroïde trafokoppeling die daar binnenin tussen de + lijn op de bobine en de voeding geschakeld zit...

Aangezien de oorspronkelijke vraag voor een 1970 wagen was, iets om op te letten, de ééntransistor RVI tacho is bij nog vroegere wagens volgens mij die waar de magnetische koppeling buiten het tachohuis zit, niet erin. Ik weet niet wanneer dat veranderde, mijn 1972 heeft hem al ingebouwd. Bij externe koppeling is het véél makkelijker om daar een extra wikkeling op te maken, het huis hoeft dan niet opengemaakt te worden en ook solderen is niet nodig. Omdat deze site bij het posten nog steeds belabberd werkt voeg ik even geen foto's toe van de diverse tacho's en waar die condensator en die trafo's nu precies zitten......

Vanaf ik dacht mei 1973 werd de tacho door een op voltage sprongen aan de negatieve zijde van de bobine reagerende RVC versie vervangen en die werkt altijd. Allerlei details als deze kan je overigens ook vinden in het uitstekende boek over de "MGB Electrical systems " door Rick Astley
Zie bv: https://www.bol.com/nl/nl/p/mgb-electri ... 013645641/
Wel de hardcover versie kopen, E books zijn onhandig bij het sleutelen (mijn eerste Haynes heeft daarbij al veel olievlekken gekregen)!

PS Toen ik mijn B tweede hands uit Belgïe importeerde werkte mijn RVI tach niet; later pas had ik door waarom. De vorige eigenaar had een ontstoringscondensator tussen de + bobine en aarde gehangen en die deed exact waar hij voor was gemaakt: draaide die stroompieken deels de nek om en dus was ook de tachowerking foetsie :(

Re: Elektronische ontsteking, welke raden jullie aan voor een MGB GT

#14
Ik heb dat probleem bij mijn B (1969, dus al min aan massa en wisselstroomdynamo) ook nooit gehad.
De Volvo Amazon had destijds dezelfde Smiths toerenteller en daar kwam het probleem veel vaker voor.
Binnen de Volvo club is daar toen een oplossing voor bedacht, het behelst het trekken van twee draden en het verleggen van twee aansluitingen.
Ik heb het schema daarvoor ooit bewerkt voor de MGB en op het forum gezet, moet rond 2014 zijn geweest.
Ik heb dat schema nog en kan het ook uitleggen.
Maar laten we eerst afwachten wat er in die BGT gemonteerd gaat worden en of er wel een probleem ontstaat.
Mocht dat gebeuren, dan is er in elk geval een oplossing waarvoor het niet nodig is om iets aan de toerenteller te veranderen.