Re: Kilometerteller én temperatuurmeter plots niet werkend (MGB '74)

#2
Kilometerteller? Of bedoel je de toerenteller? Die eerste is puur mechanisch, werkt met een ronddraaiende kabel naar de versnellingsbak.
Jouw temperatuurmeter kan elektrisch zijn, maar zou ook een ethervariant kunnen zijn... vragen, vragen.
Maar - in het geval van de toerenteller en een elektrische temperatuurmeter - dan zou ik het zoeken in de groene draden. Welicht corrosie in een connector of in de zekeringhouder.

Re: Kilometerteller én temperatuurmeter plots niet werkend (MGB '74)

#8
Hallo Joop,
Op een '74 MGB mag je er van uitgaan dat je een elektische temperatuursensor hebt.
Als je vóór de auto staat en de motorkap opent (dus naar achteren kijkt) zit hij waarschijnlijk aan de linkerzijkant, aan de voorkant van de motor, daar waar bovenop het thermostaathuis met een koelwaterslang zit.
Er zit met een stekertje één draad op (lichtgroen/groen als het origineel is).
Haal dat stekertje los en maak het goed blank, evenals de connector op de sensor, laat hem los hangen
Eerste controle kun je als volgt uitvoeren: Helper in de auto die het contact aanzet en naar de temperatuurmeter kijkt
Houdt de losse draad tegen een goede massa en de temperatuurmeter moet omhoog schieten.
Dan weet je dat de meter en de bedrading goed zijn.
Als de meter vastzat, zal hij het nu wel doen, doet hij het nog niet dan moet je de sensor vervangen.
succes!
vriendelijke groet,
Bert

Re: Kilometerteller én temperatuurmeter plots niet werkend (MGB '74)

#9
Mocht je onverhoopt toch nog een mechanische koelwatertemperatuurmeter hebben dan zit er een leidinkje met een beschermspiraal aan de sensor.
Daar kan je verder helaas niets mee, niet proberen los te maken, wantdat kan een duur geintje worden.
In de bijlage een elektrisch schema van de '74 MGB je ziet de snsnor aan de rechterzijkant bij de tankmeter.
mgb_1974.pdf
(83.92 KiB) 125 keer gedownload

Re: Kilometerteller én temperatuurmeter plots niet werkend (MGB '74)

#10
930086 schreef:
02 mei 2023, 23:50
Hallo Joop,
Op een '74 MGB mag je er van uitgaan dat je een elektische temperatuursensor hebt.
Als je vóór de auto staat en de motorkap opent (dus naar achteren kijkt) zit hij waarschijnlijk aan de linkerzijkant, aan de voorkant van de motor, daar waar bovenop het thermostaathuis met een koelwaterslang zit.
Er zit met een stekertje één draad op (lichtgroen/groen als het origineel is).
Haal dat stekertje los en maak het goed blank, evenals de connector op de sensor, laat hem los hangen
Eerste controle kun je als volgt uitvoeren: Helper in de auto die het contact aanzet en naar de temperatuurmeter kijkt
Houdt de losse draad tegen een goede massa en de temperatuurmeter moet omhoog schieten.
Dan weet je dat de meter en de bedrading goed zijn.
Als de meter vastzat, zal hij het nu wel doen, doet hij het nog niet dan moet je de sensor vervangen.
succes!
vriendelijke groet,
Bert
Hallo Bert,

heel erg bedankt voor deze tips, hiermee moet het zeker opgelost kunnen worden.
Zeer gewaardeerd

Re: Kilometerteller én temperatuurmeter plots niet werkend (MGB '74)

#11
220095 schreef:
02 mei 2023, 09:27
Dankjewel voor reactie!!
Het gaat inderdaad echt over de kilometerteller, niet de toerenteller.
De kilometerstand loopt wel gewoon op, alleen de wijzer geeft niets meer aan.
Twee verschillende zaken dus, de kilometertellerheeft kennelijk een mechanisch defect gekregen in het snelheidsdeel, niet de odometer. Er is iemand die dit soort tellers prima kan repareren, hij stond altijd op de onderdelendag in Houten en bouwt ook tellers van mijlen naar kms om dan wel omgekeerd. Ik moet zijn gegevens nog ergens hebben, hij rekende ooit €95 per unit bij inruil van de bestaande (krijgt van hem altijd de juiste tpm waarde van 1020 of 1280, zie de schaal)

Temperatuurmeter zit op dezelfde gestabiliseerde voeding als de benzinemeter: doe die het nog wel zal het de voeding wel niet zijn maar de voeler in de cylinderkop. Makkelijk te controleren: trek hem daar los en druk de spade naar aarde (het blok dus) en kijk of de wijzer dan wel omhoog komt. Doet de benzinemeter het ook niet is er een draad losgeraakt of de voltage stabliser is defect geraakt. Meestal gaan die stabilisers bij defect een te hoge spanning leveren, het laatste is dus minder logisch.